حمید هامون: این روزها از همه‌جا صدای فوتبال می‌آید! در خانه‌ها، اداره‌ها، مغازه‌ها، خیابان‌ها و هرکجا که سر بزنیم، عده‌ای درباره‌ی بازی‌هایی که دیده‌اند بحث می‌کنند.

سمفونی فوتبال

جام‌جهانی جدا از این‌كه یك رویداد مهم ورزشی است، یك رویداد مهم جهانی هم هست و صدها میلیون انسان را در جهان به پای یك تصویر می‌نشاند. جام‌جهانی شاید یكی از مهم‌ترین رویدادهای انسانی در كنار المپیك باشد كه همه‌ی مردم جهان را درگیر خودش می‌كند. این سمفونی فوتبال است؛ محبوب‌ترین ورزش دنیا.

شاید بد نباشد چند لحظه‌ی مهم از بازی‌های جام‌جهانی تا امروز را با هم مرور کنیم:

 

همیشه به‌ثمر رساندن اولین گل هر دوره‌ی جام‌جهانی برای هر بازیكنی مهم است؛ اما «مارسلو» مدافع تیم ملی

برزیل هیچ‌وقت فكر نمی‌كرد اولین گل جام‌جهانی، گل به خودی او به تیم كشورش باشد و برای همین‌ این‌چنین فریاد می‌كشد.

همشهری، هفته‌نامه‌ی دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۴۷

عكس: اود اندرسن/ خبرگزاری فرانس‌پرس

 

قضاوت بحث‌برانگیز «نشیمورا»، داور ژاپنی دیدار افتتاحیه‌ی جام، بین تیم‌های برزیل و كرواسی، مهم‌ترین خبر هفته‌ی اول رقابت‌ها بود. اعلام یك پنالتی نادرست، نگرفتن پنالتی برای كرواسی، به‌ثمر رسیدن گل سوم برزیل با خطای بازیكنان برزیل و اخراج‌نشدن «نیمار» به‌خاطر تكل از پشت، مهم‌ترین اشتباه‌های داور ژاپنی بود و حرف و حدیث‌های زیادی را درباره‌ی حمایت فیفا از تیم میزبان به همراه داشت تا جایی كه «نیكو كواچ»، سرمربی تیم ملی كرواسی، داوری این بازی را «شرم‌آور» خواند!

همشهری، هفته‌نامه‌ی دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۴۷

عكس: اود اندرسن/ خبرگزاری فرانس‌پرس

 

بازی شگفت‌انگیز تیم ملی هلند در مقابل اسپانیا، یكی از جذاب‌ترین بازی‌های هفته‌‌ی اول جام‌جهانی بود؛ اما گل رؤیایی «روبین فن‌پرسی» یك سر و گردن از همه‌ی گل‌های این هفته بالاتر بود و می‌تواند در پایان جام، شانس به‌دست آوردن عنوان زیباترین گل جام را داشته باشد.

همشهری، هفته‌نامه‌ی دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۴۷

عكس: لوئیس جینه/ خبرگزاری فرانس‌پرس

 

«جو هارت»، دروازه‌بان تیم انگلیس به همراه توپ «بالوتلی» در دروازه قرار گرفت.

همشهری، هفته‌نامه‌ی دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۴۷

عكس: فرانسیس خاویر/ خبرگزاری فرانس‌پرس

 

شاید كم‌تر كسی فكر می‌كرد كه در گروه انگلیس، ایتالیا،‌ اروگوئه و كاستاریكا، این تیم ملی كاستاریكا باشد كه قبل از سه تیم مدعی قهرمانی، صعودش را از گروه چهارم قطعی كند. اما این گل تاریخی «برایان روییز» در برابر ایتالیا، آن‌ها را زودتر از دیگر هم‌گروهی‌هایشان به مرحله‌ی یك‌هشتم نهایی فرستاد.

همشهری، هفته‌نامه‌ی دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۴۷

عكس: مایكل استیله/ خبرگزاری فرانس‌پرس

 

در نهایت «میروسلاو كلوزه» توانست با گلزنی در برابر تیم ملی غنا، به ركورد ۱۵گل در بازی‌های جام‌جهانی كه در دست «رونالدو»‌ی برزیلی بود دست پیدا كند و بعد از گل، پشتك معروف خودش را بزند. او امشب می‌تواند با گلزنی در بازی با تیم آمریكا، این ركورد را بشكند.

همشهری، هفته‌نامه‌ی دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۴۷

عكس: خاویر سوریانو/ خبرگزاری فرانس‌پرس

 

با این‌كه «وین رونی»، برخلاف بازی انگلیس و ایتالیا، در برابر اروگوئه، بسیار خوب بازی كرد و تك گل تیمش را هم به ثمر رساند، اما بعد از سوت پایان و شكست در برابر اروگوئه، این‌چنین روی زمین افتاد و حسرت موقعیت‌های از دست رفته‌اش را خورد. انگلیس هم مثل اسپانیا، خیلی زود، با جام خداحافظی كرد.

همشهری، هفته‌نامه‌ی دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۴۷

عكس: ماتیاس هانگْسْت/ خبرگزاری فرانس‌پرس

 

بازی شگفت‌انگیز تیم ملی كشورمان در برابر آرژانتین، از آن بازی‌هایی شد كه سال‌های سال در یادها می‌ماند. مهم نیست شكست خوردیم؛‌ همین‌كه تا جایی پیش رفتیم كه می‌توانستیم آرژانتین را ببریم، یعنی خیلی خوب بودیم.

اما اگر داور، این پنالتی را می‌گرفت...

همشهری، هفته‌نامه‌ی دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۴۷

عكس: پِدرو اوگارته/ خبرگزاری فرانس‌پرس

کد خبر 263533

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha