سه‌شنبه ۳ تیر ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۶
۰ نفر

نفیسه مجیدی‌زاده: من: خورشید را احساس می‌کنی حالا؛ دیگر هوای معتدل بس است، رعد و برق و باران و ابر بس است، حالا نوبت خورشید است، نوبت روزهای بلند و گرم و خورشید داغ همراه با توفان‌های عصرانه!

نوبت خورشید است

حالا اشعه‌ی یووی (فرابنفش)، خطرناك‌تر از همیشه در نزدیكی ماست، باید مراقب باشیم.

هفته‌ی گذشته علی گورانی، رئیس اداره‌ی بهداشت پرتوهای وزارت بهداشت درباره‌ی خطرهای اشعه‌ی یووی خورشید هشدار جدی داد. گورانی گفت که اکثر مردم کشورمان بیش از حد مجاز در برابر پرتو خورشید هستند و اشعه‌ی یو‌وی یا فرابنفش خورشید مهم‌ترین عامل سرطان پوست، پیرپوستی زودرس و آب مروارید چشم است.

اشعه‌ی خطرناک خورشید در همه‌ی فصل‌های سال وجود دارد، اما میزان آن در تابستان به علت تابش مستقیم آفتاب بیش‌تر است. البته نباید نگران بود، چون با پیش‌بینی زمان و رعایت چند مورد حفاظتی، می‌توان از این آسیب‌ها در امان بود.

كارشناسان می‌گویند بین ساعت‌های ۱۰ تا ۱۴ میزان اشعه‌ی یووی در بالاترین حد به سطح زمین می‌رسد (۶۵درصد) اما اوج میزان آن در فاصله‌ی ساعت‌های ۱۳ تا ۱۳ و ۳۰ دقیقه است.

پس بهتر است در این ساعت‌ها تا حد امكان از آفتاب دور بمانیم و البته باید در همین ساعت‌ها و دیگر ساعت‌های روز، استفاده از كرم‌های ضدآفتاب با اس‌پی‌اف (فاکتور حفاظتی در برابر نور آفتاب) بالای 15‌درصد و تجدید هر دوساعت یك‌بار آن را فراموش نكنیم. عینك آفتابی استاندارد و كلاه‌های لبه‌دار پهن هم می‌توانند در این شرایط به كمك پوست و چشم ما بیایند.

علاوه بر این، یووی بر سطوح مرطوب بیش‌تر اثر می‌كند، پس در صورت استفاده از كرم‌های مرطوب‌كننده، بدن ما بیش‌تر یووی جذب می‌كند و باید مراقب كرم‌هایی هم باشیم كه به دست‌ و صورتمان می‌زنیم.

اگر به‌كنار دریا رفتید، یادتان باشد شن‌‌ها حدود ۴۰درصد پرتوهای فرابنفش خورشید را به بدن انسان بازمی‌تابانند. از طرف دیگر، در كنار دریا بدن انسان به‌طور مستقیم و به میزان صددرصد از نور خورشید پرتوگیری می‌کند؛ در نتیجه، میزان پرتوگیری افراد در سواحل به ۱۴۰‌درصد می‌رسد. پس هنگام سفر این اسلحه‌ها را بردارید و با کلاه لبه‌دار، عینک، دستکش، چتر و کرم ضدآفتاب خود را ایمن كنید.

کد خبر 262780

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha