یکشنبه ۱ تیر ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۴
۰ نفر

نفیسه مجیدی‌زاده: هوا رو به گرم‌شدن است. گول این ابرها و بادها را نخورید و به فکر تابستان باشید.

 وارونه‌های تابستان

با گرم‌شدن كره‌ي زمين در همه‌جاي دنيا، مردم آماده‌ي حضور گرما مي‌شوند تا هم از اين تنوع هوايي لذت ببرند و هم تابستان بر آن‌ها  سخت نگذرد.

البته پژوهشگران استرالیایی دریافته‌اند كه آب و هوای گرم تأثیر مثبتی روی خلق و خو دارد و برای مغز بسیار مفید و كاربردی است.

مطالعات این محققان نشان مي‌دهد كه آب و هوای گرم موجب می‌شود افراد احساس شادی كنند و غم و افسردگی از آن‌ها دور شود.

براساس نتایج این مطالعه، آب و هوای گرم نسبت به آب و هوای ابری و بارانی بيش‌تر افراد را خوشحال مي‌كند و آن‌ها را سرحال می‌آورد، چون گرمای هوا جذب حرارت و انرژی را در بدن افزایش می‌دهد. هم‌چنين افراد در آب و هوای گرم كم‌تر به بیماری‌ها دچار می‌شوند.

حالا اگر هواي ابري مرا بيش‌تر شاد كند كه نمي‌شود گفت نتيجه‌ي اين تحقيق درست نبوده است!

* * *

برعكس بخوريد

اين تابستان بياييد برعكس بخوريد. مثلاً اگر هميشه آب خنك مي‌خوريد، اين‌بار چاي گرم بنوشيد! همان كه در گذشته بزرگ‌ترها توصيه مي‌كردند، چون متخصصان هم این باور سنتی را تأیید کرده‌اند و معتقدند که برای مقابله با تعریق بالای بدن در روزهای گرم تابستان، به جای نوشیدنی خنک، یک لیوان چای داغ بنوشید. به‌ گفته‌ي «پیتر مک‌ناگتون»، عصب‌شناس دانشگاه کمبریج، نوشیدن یک فنجان چای داغ دمای مرکزی بدن را بالا می‌برد و این وضعیت کمک می‌کند که بدن با سرعت بیش‌تری عرق کند و پوست زودتر خنک شود.

چون دهان و قسمت فوقانی سیستم گوارشی بدن انسان به میزان دمای نوشیدنی‌ها واکنش نشان می‌دهد و به مغز پیام می‌رساند که چه میزان عرق تولید کند. عرق، زود از روی بدن تبخیر می‌شود و هنگامی که تبخیر صورت گیرد، دمای بدن کاهش یافته و خنک‌تر می‌شود. نوشیدنی گرم هم سرعت تعریق و در نتیجه تبخیر را بالاتر می‌برد و درنهایت بدن سریع‌تر خنک می‌شود.

به گفته‌ي كارشناسان وقتی دمای بدن بالا باشد، تعرق افزایش پيدا مي‌كند و ابتدا فرد برای چند لحظه احساس گرمای بیش‌تری می‌کند، اما همین تعریق بالا باعث می‌شود که دمای بدن‌ و پوست زودتر پایین بياید.

متخصصان هم‌چنین تأکید می‌کنند که مصرف نوشیدنی و غذای خنک و سرد، بدن را تنها برای دقایقی کوتاه خنک می‌کند و در کاهش مؤثر دمای بدن تأثیری ندارند.

* *‌ *

باز هم برعكس‌تر...

هر‌روز آ‌ب‌دوغ‌خيار مي‌خوريد، نوش جان؛ اما همراه آن، غذاهاي تند هم بخوريد.

باور كنيد پزشکان می‌گویند بهتر است در روزهای گرم و دمای شرجی تابستان به جای غذاهای سرد مثل سالاد، غذاهای تند و پر ادویه مثل غذاهای هندی بخورید.

این که ساکنان مناطق گرم جهان مثل هند یا خاورمیانه به‌رغم گرمای هوا از غذاهای پرادویه و تند استفاده می‌کنند نشان از واقعیتی دارد که ساکنان این منطقه به‌تدریج تجربه کرده‌ و به آن پی‌برده‌اند، غذاهای تند و پرادویه دمای سیستم اعصاب مرکزی را بالا می‌برند. این امر باعث افزایش دمای دهان می‌شود و در نتیجه دمای پوست را هم بالا می‌برد و باعث تأخیر گردش خون در شاهرگ می‌شود. در نتیجه با این فرآیند دمای بالا از داخل بدن به پوست منتقل و از روی پوست به‌سرعت تبخیر می‌شود.

البته به بدنتان آب برسانيد حتي از طریق مصرف سوپ سبزی‌ها، انواع نوشیدنی‌های گیاهی مثل چای سبز... (كه هردو گرم‌اند!)

* * *

كمي برعكس

در هنگامی که درجه حرارت هوا از ۲۰ درجه‌ي سانتی‌گراد رو به فزونی گذاشت، غذاهایی مثل گوشت پرچرب، ماهی‌های چرب، تخم‌مرغ، آجیل و انواع مغزها و دانه‌ها را حتماً بخوريد، اما كم‌تر از قبل! جالب است بدانید که این غذاها در بدن یک نوع احساس رضایت ایجاد می‌كنند. مصرف این غذاها به مقدار کم باعث می‌شود از پرخوری، ریزه‌خوری و خوردن اسنک‌ها و میان وعده‌های ناسالم جلوگیری شود.

* * *

عادي، عادي...

بستني كه مي‌خوريد؟ بستنی می‌تواند ۱۰ تا ۱۲ درصد از نياز روزانه‌ي بدن به کلسیم و ۱۰ درصد از نياز روزانه به فسفر را تأمین کند.

حالا بياييد به جای بستني یک کاسه ماستِ سرد بخورید. ماست، نسبت به بستنی آب بیش‌تری دارد، به‌طوری که تقریباً ۸۵ درصد بیش‌تر از بستنی آب دارد و بدن را فوراً خنک می‌کند.

کد خبر 261352
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha