علی مرسلی: این بخش به سؤال‌ها و مشکل‌های نوجوانان و پاسخ آن‌ها به قلم دکترجون اختصاص دارد. هرگونه کاشت، داشت، برداشت، بدآموزی، خوب‌آموزی، نیاموزی و... از این مطلب بر عهده‌ی خودتان است و اصلاً به ما مربوط نیست.

فوت و فن برنامه‌ریزی

سؤال: سلام دکترجون. دختر نوجوانی هستم ۱۶ساله. تابستان نزديك مي‌شود و من در حال برنامه‌ريزي برای تعطیلات. تصمیم دارم در کلاس‌های تقویتی ریاضی، فیزیک و شیمی شرکت کنم. کلاس زبان و موسیقی را هم ادامه خواهم داد. مي‌خواهم شنا و ژیمناستیک هم بروم. البته مادرم اصرار دارد علاوه بر این‌ها در کلاس برنامه‌نویسی رایانه و خوش‌نویسی هم شرکت کنم. لطفاً در برنامه‌ریزی به من کمک کنید.

جواب: سلام خانم نوجوان ۱۶ساله. تعطیلات تابستان در حال شروع‌شدن است، ولی با برنامه‌هایی که تو داري، این تعطیلات از مدرسه‌رفتن هم بدتر است! اگر پنج صبح هم بیدار شوی، به‌سختی می‌توانی به همه‌ي این کلاس‌ها برسی. راستش من وقتی بچه بودم، تابستان‌ها پیش اوستا کریم نجار، شاگردی می‌کردم. خوشحال بودم که صبح‌ها مجبور نیستم کله‌ي سحر بیدار شوم (اوس‌کریم مغازه را ۱۰ صبح باز می‌کرد). نجاری کار راحتی نبود، ولی استرس شب امتحان، مشق نوشتن و ترکه‌ي معلم را نداشت. تازه وقت‌های بیکاری، ترکه‌های آلبالو را در کارگاه نجاری سمباده می‌زدم و مهرماه با شروع مدرسه برای خودشیرینی به ناظم و معلم‌ها می‌دادم (بماند که آن‌ها با ترکه‌ي خودم تمام سال مرا کتک می‌زدند!).

البته دست آخر، من نجار نشدم و دکتر از آب درآمدم، اما این‌ها را گفتم که بگويم تعطیلات تابستاني كه با دوران مدرسه فرق نداشته باشد، به درد لاي جرز مي‌خورد. باید اجازه بدهی مخت کمی هوا بخورد. حیف نیست تابستان به جای کاهو سکنجبین خوردن  عصرگاهي در کنار خانواده، کتاب و مجله‌خواندن، تفریح با دوستان، مسافرت و... همه‌ي وقتت را در چهاردیواری کلاس‌ها بگذرانی؟ مگر از این‌همه کلاس قرار است چه یاد بگیری؟ یعنی واقعاً فکر می‌كني که همه‌ي این مهارت‌ها را در سه ماه به دست مي‌آوری و بعد هم بلافاصله از آن‌ها استفاده مي‌کني؟ اگر جوابت مثبت است، بايد بگويم زرشك؛ به‌خصوص با آن‌همه خاصيتي كه زرشك دارد!

----------------------------------

* شما هم می‌توانید سؤال‌های خود را با دکترجون در میان بگذارید. دکترجون آماده‌ی پاسخ‌گویی به همه‌ی سؤال‌های شماست!
سؤال‌های خود را به ای‌میل هفته‌نامه‌ی دوچرخه به نشانی docharkheh@hamshahri.org بفرستید.

کد خبر 261349
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha