همشهری آنلاین: انتخاب اعضای هیات رییسه مجلس برای سال سوم فعالیت مجلس نهم در دستور کار جلسه علنی مجلس قرار دارد. نمایندگان پس از این انتخابات، قرار است به دیدار مقام معظم رهبری بروند.

به گزارش همشهری آنلاین، صبح امروز پس از تشکیل جلسه علنی مجلس، فرهنگی، عضو هیات ریسه مجلس، اولین دستور را انتخاب اعضای هیات رییسه عنوان کرد.

 وی گفت که علی لاریجانی، احمد بخشایش و بهرام بیرانوند کاندیداهای ریاست مجلس هستند.

گفتنی است بخشایش سال گذشته نیز برای احراز سمت ریاست مجلس، کاندیدا شده‌ بود ولی نتوانست حائز اکثریت آراء شود.

و ی همچنین محمدحسن ابوترابی فرد، محمدرضا باهنر و الیاس نادران را به عنوان نامزدهای نواب‌رییسی مجلس معرفی کرد

قرار است نمایندگان از بین این کاندیداها دو نفر را به عنوان نواب رییس مجلس انتخاب کنند. از تاجگردون هم به عنوان کاندیدای فراکسیون اعتدال که حامی دولت هستند برای پست نایب رئیسی مجلس نام برده می شد اما وی داوطلب نشد. 

درجریان انتخاب رئیس مجلس ، علی لاریجانی با کسب حداکثر آرا مجددا به ریاست مجلس برگزیده شد. وی  با187 رأی از مجموع 264 نماینده حاضر برای سال سوم مجلس نهم رئیس مجلس شد.این هفتمین سالی است که لاریجانی ریاست مجلس را برعهده می گیرد. وی 4 سال نیز رئیس مجلس هشتم بود.

لازم به ذکر است که در رأی گیری به عمل آمده از مجموع 264 نماینده حاضر با 19 رأی سفید ( ممتنع)، 26 رأی متعلق به بهرام بیرانوند و 32 رأی متعلق به احمد بخشایش اردستانی بود.

هیئت رئیسه 12 نفره مجلس مرکب از رئیس، دو نایب رئیس، شش دبیر و سه ناظر است.

بر اساس ماده 16 آیین‌نامه داخلی مجلس، انتخاب رئیس در نوبت اول با اکثریت مطلق آرای نمایندگان صاحب رأی است و انتخاب نواب رئیس، دبیر‌ان و ناظران هر کدام جداگانه و با اکثریت نسبی و رأی مخفی و با برگه خواهد بود.

 یازده نفر از نمایندگان کاندیداهای پست دبیری هیات رییسه مجلس شدند

یازده نفر از نمایندگان مجلس برای تصدی پست دبیری مجلس و برای حضور در هیات رییسه کاندیدا‌ شدند.

 در جریان برگزاری انتخابات هیات رییسه در جلسه علنی صبح امروز(یکشنبه 4 خرداد )، یازده نفر از نمایندگان برای دبیری در سومین سال کاری مجلس نهم کاندیدا شدند.

حسین سبحانی نیا، محمد دهقان، محمدحسین فرهنگی، مهرداد بذرپاش، جواد جهانگیرزاده، اسماعیل کوثری، جواد هروی، امیرحسین قاضی زاده، شاهین محمدصادقی، علیرضا منادی سپیدان و ضرغام صادقی به عنوان کاندیدای دبیری هیات رییسه معرفی شدند.

گفتنی است غلامرضا مصباحی مقدم،حسین مظفر،عباس مقتدایی،دستغیب، عیسی زاده، نیاز آذری، عبدالله زاده ،سید موسی موسوی،پزشکیان،نقوی حسینی و محمد تقی توکلی به عنوان ناظران شمارش آرای دبیران هیات رئیسه معرفی شدند.

 

 

 

 

 

 

کد خبر 260508
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز