فکرش را هم نمی‌توانی بکنی؛ همین باتری‌های کوچک که به چراغ قوه‌ات انداخته‌ای چه‌قدر خطرناکند. همین باتری‌های کوچکی که به ساعتت انداخته‌ای یا همان باتری‌هایی که دستگاه‌های کنترل‌ تلویزیون بدون آن‌ها کار نمی‌کنند.

این باتری‌های ریزه‌میزه‌ی خطرناک

خیلی‌ها وقتی عمر این باتری‌ها تمام می‌شود آن‌ها را با بقیه‌ی زباله‌ها و پسماندها می‌گذارند و یک‌جا دور می‌ریزند که این هم کار خطرناکی است.

‌پانزدهم خرداد‌ماه، روز جهانی محیط زیست است و هفته‌ی محیط زیست را هم در پیش رو داریم. به‌همین ‌مناسبت، غرفه‌هایی در بوستان‌های شهرآرا و دلاوران دایر خواهد شد که در آن‌ها ضمن ارائه‌ی آموزش‌هایی درباره‌ی حفظ محیط‌ زیست و بازیافت، تبادل باتری‌های کهنه و نو هم انجام می‌شود.

هنگامه قدیری، کارشناس اداره‌ی بازیافت منطقه‌ی ۲ شهرداری تهران درباره‌ی فعالیت این غرفه‌ها به خبرنگار هفته‌نامه‌ی دوچرخه  می‌گوید: «در این غرفه‌ها، شهروندان می‌توانند باتری‌های کهنه را بدهند و باتری نو دریافت کنند. دلیل انجام این کار، جلب توجه شهروندان به این نکته است که باتری‌ها به‌خاطر داشتن فلز جیوه سمی هستند و این فلز اگر با پسماندهای‌تر مخلوط شود خطرناک است.»

او دراین زمینه توضیح می‌دهد: «از زباله‌های تر، معمولاً کمپوست تهیه می‌شود و این کمپوست به مصرف کشاورزی می‌رسد. وقتی این کمپوست جیوه داشته باشد، میوه‌های باغ‌ها و محصولات زمین‌های کشاورزی هم که در آن‌ها از این کمپوست استفاده شده، حاوی جیوه خواهد بود که برای سلامتی انسان خطرناک است.»

این کارشناس، از دچارشدن به دوبینی، اختلال در کارکرد کلیه‌ها و سیستم اعصاب مرکزی بدن، به‌عنوان پیامدهای مصرف مواد خوراکی حاوی جیوه نام می‌برد و می‌گوید: «روز ۱۴ خرداد، هم اداره‌ی بازیافت منطقه‌ی ۲ شهرداری در مرقد امام‌ره غرفه خواهد داشت و برای کودکان و نوجوانان، برنامه‌های فرهنگی ارائه خواهد کرد.»

به گفته‌ی قدیری، توزیع‌ کیسه‌های آبی برای جمع‌آوری پسماندها، یکی دیگر از برنامه‌های اداره‌ی بازیافت در این روز خواهد بود.

کد خبر 260215
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز