سه‌شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۲
۰ نفر

اصغر بادپر: «لطفاً دست نزنید!»

فرشته‌هایی برای الهام

این جمله برای شما آشنا نیست؟ جایی آن را ندیده‌اید؟

ما: «دیده‌ایم.»

کجا؟

ما: «در مغازه‌ی چینی‌فروشی؟ کفش‌فروشی؟ موبایل‌فروشی؟»

«این‌جا منظورمان مغازه نیست.»

* * *

از زمین تا آسمان

موزه‌رفتن آداب خودش را دارد. باید از قبل موزه‌ی مورد نظر را انتخاب کرد. البته که موزه‌ی آبگینه با موزه‌ی جواهرات ملی و یا موزه‌ی حیات‌وحش، زمین تا آسمان فرق دارد. یادمان باشد بهتر است به همه‌ی موزه‌های شهرمان سر بزنیم نه این که فقط به موزه‌هایی برویم که موضوع آن را دوست داریم.

* * *

مسافر زمان

موزه، کلمه‌ای است یونانی که آن‌ را از «موزه‌یون» به معنای «مجلس فرشتگان» الهام گرفته‌اند.

شاید به‌همین دلیل است که بعضی از فیلم‌های مربوط به سفر زمان از موزه‌ها شروع می‌شود؛ چون اشیای موزه‌ها مسافرند. از جای دیگر و زمان دیگری آمده‌اند تا راوی گذشته‌ای باشند که ما ندیده‌ایم.

* *‌ *

باغ آبی!

عیدنوروز موقع ورود به عمارت کاخ‌موزه‌ی گلستان، به بازدیدکنندگان پاپوش‌های پلاستیکی آبی رنگی می‌دادند تا داخل کاخ تمیز بماند، اما باغ و حیاط کاخ گلستان پر از پلاستیک‌های آبی رنگ شده بود... دیدن این تصویر، رنجتان نمی‌دهد؟ انداختن یک پاپوش کوچک پلاستیکی در سطل زباله چه‌قدر سخت است؟

* * *

سکوت

در موقع بازدید از موزه‌های تاریخی و هنری اگر ببینی کسی خیلی بلند حرف می‌زند یا تلفن همراهش روشن است، اگر در محوطه‌ی موزه زباله می‌ریزد، اگر کسی به وسیله‌ای تاریخی دست می‌زند، اگر آداب موزه‌رفتن را نمی‌داند... با او چه برخوردی می‌کنی؟ سکوت یا اعتراض؟

* * *

لطفاً دست بزنید

گفتیم موزه‌های تاریخی و هنری چون این‌روزها در دنیا، موزه‌هایی هم هستند که به‌خصوص برای کودکان و نوجوانان در طراحی برنامه‌ی بازدید از آن، تجربه‌ی استفاده از حس‌های لامسه، شنوایی و بویایی مورد توجه قرار گرفته است. مثل موزه‌ی کودکان در ایالت پنسیلوانیای آمریکا با نام «لطفاً دست بزنید» که همه‌چیز در آن برای بازی و لمس‌کردن است یا در موزه‌ی تاریخ طبیعی نیویورک که ویترین و مدل‌های حیواناتش در دنیا معروف است، بچه‌ها می‌توانند شب‌هایی از سال را در سالن «حیوانات دریایی»، نزدیک نهنگ بزرگ بخوابند. این موزه در زمینه‌ی آموزش و همکاری با مدارس نیز بهترین برنامه‌ها را طراحی می‌کند.

این‌ها بخشی از گفته‌های «عسل شاکری» طراح موزه‌ی سینمای کودک و نوجوان است که سال گذشته برای همکاری در این پروژه به ایران آمد.

کد خبر 259831
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز