مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۳:۳۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: تصمیم به انجام سزارین در برخی موارد به علت عوارض بارداری یا به علت اینکه زایمان قبلی با سزارین انجام شده است، از قبل بوسیله پزشک گرفته می‌شود. اما در بسیاری از موارد نیاز به انجام سزارین تنها هنگامی مشخص می‌شود که درد زایمان شروع شده باشد.

در برخی از موارد انجام عمل سزارین نسبت به زایمان طبیعی بی‌خطرتر است.

پزشک‌تان ممکن است در این موارد توصیه به انجام عمل سزارین کند:

- در مواردی که زایمان پیشرفت نمی‌کند: عدم پیشرفت زایمان شایعترین دلیل برای انجام سزارین است. علت عدم پیشرفت زایمان ممکن است بازشدن ناکافی دهانه رحم یا بزرگ بودن سر نوزاد مربوط باشد.

- کاهش اکسیژن رسانی به نوزاد: ممکن است در حین زایمان نوزاد با کمبود اکسیژن رو به رو شود یا پزشک در مورد تغییرات ضربان قلب نوزاد نگرانی داشته باشد، در این حالت پزشک ممکن است سزارین فوری را توصیه کند.

- نوزاد شما در وضعیت غیرطبیعی قرار دارد: نوزادی که به جای سر با باسن یا پا وارد کانال زایمانی شود، در وضعیت بریچ قرار دارد. اگر دکتر شما نتواند نوزاد را به وضعیت مطلوب‌تری در آورد، ممکن است برای کاهش خطر عوارض زایمان، دکترتان انجام سزارین را توصیه کند. عمل سزارین همچنین در مواردی که جنین به صورت افقی در رحم قرار دارد باید انجام شود.

- سر نوزاد در وضعیت غلطی قرار دارد: اگر نوزاد شما در حالیکه چانه‌اش رو به بالاست یا با پیشانی و صورتش وارد کانال زایمانی شود، ممکن است نتواند در لگن جا بگیرد. در این حالت عمل سزارین برای زایمان بی‌خطرتر است.

- بارداریهای دوقلو، سه قلو یا چندقلو: هنگامی که چند جنین در رحم مادر وجود داشته باشد، با احتمال زیاد یکی از آنها در وضعیت غیرطبیعی قرار میگیرد. در این موارد انجام سزارین به خصوص برای نوزاد دوم بی‌خطرتر است.

- اشکال در جفت: اگر پیش از شروع زایمان جفت شروع به جدا شدن از دیواره رحم کند یا جفت دهانه رحم را پوشانده باشد، انجام عمل سزارین معمولا گزینه بی خطرتری است.

- اشکال در بند ناف: عمل سزارین ممکن است در مواردی که بند ناف جلوتر از جنین وارد دهانه رحم میشود یا در صورتی که بند ناف در حین انقباضات بوسیله رحم فشرده میشود، توصیه شود.

- بسیار بزرگ بودن جنین: برخی از جنین‌ها انقدر بزرگ هستند که نمیتوان آنها را با زایمان طبیعی خارج کرد. معمولا این حالت تنها در مواردی پیش میآید که مادر مبتلا به دیابت باشد.

- بیماری مادر: اگر مادر دچار بیماریهای مانند دیابت، بیماری قلبی یا بیماری ریوی باشد، دکترتان ممکن است به القای زودتر زایمان دست بزند تا خطر عوارض مربوط به بارداری را کاهش دهد. اگر این القا موفق نباشد، ممکن است نیاز به عمل سزارین باشد. در برخی از موارد دیگر از جمله عفونت تبخال تناسلی فعال یا سایر عفونتهای مادر که نوزاد ممکن است هنگام عبور از کانال زایمانی به آن مبتلا شود، ممکن است سزارین انجام شود.

- بیماری نوزاد: انجام سزارین ممکن است در برخی از مشکلات رشدی در جنین توصیه شود، از جمله بیماری اسپاینا بیفیدا (عدم بسته شدن درست مجرای ستون فقرات) یا زیادی مایع در مغز (هیدروسفالی).

- انجام سزارین قبلی: بسته به نوع برش و سایر عوامل ، این امکان وجود دارد حتی پس از سزارین قبلی، زایمان طبیعی انجام داد. در برخی موارد اما تکرار سزارین توصیه می‌شود.

چرا زنان میخواهند سزارین شوند؟

اما جدا از اینها برخی از زنان برای زایمان اولین بچه‌شان خواستار انجام سزارین به صورت انتخابی هستند. معمولا این تقاضا به این دلایل انجام می‌شود:

- ترس از درد زایمان و وضع حمل.
- ترس از آسیب رسیدن به کف لگن.
- ترس از اختلالات جنسی پس از زایمان طبیعی.

اگر مادر اولین حاملگی‌اش را میگذراند درد زایمان و وضع حمل برای او ناشناخته است- و این ناآگاهی ممکن است ترس‌آفرین باشد، به خصوص که زن داستان‌های ترسناکی در مورد زایمان طبیعی یا عوارض ناشی از آن شنیده باشد.

اگر آدمی باشید که علاقه دارید همه کارهای زندگی‌تان در حد دقیقه منظم و برنامه ریزی‌شده باشد، انتظار برای یک تاریخ نامعلوم برای تولد نوزادتان ممکن است برایتان غیرقابل تحمل باشد. یا اگر قبلا یک زایمان طبیعی داشته‌اید که به راحتی انجام نشده است، ممکن است از تکرار این تجربه هراس داشته باشید.

‌اگر ترس علت خواسته شما برای انجام سزارین انتخابی است، بحث صریح با دکترتان و نیز شرکت در کلاسهای آموزشی زایمان می‌تواند به شما کمک کند. وقتی هم که زن دیگری می‌خواهد تجربه به اصطلاح وحشتناک خود از زایمان را به شما بگوید، مودبانه اما محکم به او بگویید فعلا نمی‌خواهید به او گوش دهید و بعد از زایمان‌تان ماجرای او را خواهید شنید.

اگر زایمان طبیعی قبلی‌تان واقعا مشکل و ناراحت‌کننده بوده است، باید توجه داشته باشید که هیچ دو زایمانی مانند هم نیستند و زایمان دومتان ممکن است تجربه کاملا متفاوتی باشد. با دکترتان در این مورد که علت مشکل بودن زایمان قبلی‌تان چه بوده است، بحث کنید. ممکن است کارهایی باشد که بتوانید انجام دهید تا در زایمان دوم‌تان تجربه بهتری داشته باشید.

اگر پزشک‌تان هم تقاضای شما برای انجام سزارین انتخابی را قبول میکند، تصمیم با خود شماست.

در مورد خطرات و منافع هر دو شیوه زایمان اطلاعات به دست آورید و در این مورد با دکترتان بحث کنید- اما نگذارید که ترس عامل تصمیم‌گیری‌تان باشد.

کد خبر 259495
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خانواده

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز