دوشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۵:۱۵
۰ نفر

علی اصغر محمدی: وزارت آموزش و پرورش با توجه به روند کنونی بازنشستگی معلمان، ممنوعیت استخدام جدید و وضعیت دانشگاه فرهنگیان و کمبود چند هزار نفری نیرو، در سال تحصیلی جدید با بحران کمبود معلم به‌ویژه در دبستان‌ها روبه‌رو می‌شود.

تخته سیاه


13هزار فرهنگی امسال در کشور بازنشسته می‌شوند، 50هزار معلم کمبود داریم و حق‌التدریس معلمان نیز باید 10درصد کاهش یابد، افزون بر اینها استخدام در آموزش و پرورش ممنوع است و دانشگاه فرهنگیان که تنها راه ورود به دستگاه تعلیم و تربیت است تا 3سال آینده خروجی ندارد.

از سوی دیگر در سال تحصیلی آینده با افزایش حدود 700هزار نفری جمعیت دانش‌آموزی نسبت به سال تحصیلی جاری روبه‌رو هستیم. جمعیت دانش‌آموزی در سال تحصیلی 93-92براساس اعلام وزارت آموزش و پرورش حدود 12میلیون و 300هزار نفر است.

هفته گذشته خسرو نظری، رئیس مرکز برنامه‌ریزی و منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با رسانه‌ها به چند نکته مهم اشاره کرد: 13هزار فرهنگی امسال بازنشسته می‌شوند و با کمبود 50هزار معلم که بخش عمده آن در دوره ابتدایی است روبه‌رو هستیم. افزایش آمار دانش‌آموزان از مهر 93به 13میلیون نفر و 58هزار نیروی مازاد با آنکه معلم هستند هیچ‌گونه فعالیت آموزشی و پرورشی ندارند.

همچنین آنطور که معاون پرورشی گفته براساس بخشنامه وزیر آموزش و پرورش سقف حق‌التدریسی امسال نسبت به سال 92باید10درصد کاهش یابد. یعنی اگر معلمی بیش از ساعت موظف خود تدریس می‌کرد تا جبران کمبود معلم را بکند دیگر نباید حق‌التدریسی داشته باشد.

نکته مهم دیگر در این بحران اینکه بخش عمده کمبود 50هزار نفری معلم مربوط به دوره ابتدایی است که اساس کار نظام تعلیم و تربیت است و اگر تجربه تلخ 2سال گذشته تکرار شود و نیروهای شرکتی(خدماتی، سرایدار، راننده و...) برای جبران کمبود معلم سر کلاس بروند، باید منتظر رخدادی ناگوار در امر آموزش آینده‌سازان کشورمان باشیم.

آنطور که فانی در گزارش عملکرد 100روزه‌اش اعلام کرده است این وزارتخانه در سال تحصیلی جاری در دوره ابتدایی با کمبود 24هزار معلم روبه‌رو بوده که با به کار‌گیری معلمان بازنشسته سعی شده این مشکل حل شود. یعنی هم‌اکنون برای جبران کمبود معلم در دبستان به معلمان بازنشسته حق‌التدریس پرداخت می‌شود. در صورتی که نیروهای شرکتی که دوره‌های مربوطه را طی نکرده‌اند و صلاحیت حرفه‌ای ندارند سرکلاس‌های درس فرستاده شوند، افت تحصیلی در بین دانش‌آموزان همه دوره‌ها امری طبیعی خواهد بود، به‌ویژه در مدارس دولتی عادی که بیش از 70درصد دانش‌آموزان در این نوع مدارس درس می‌خوانند.

بحران زمانی نمایان‌تر می‌شود که مسئولان اذعان دارند که ساماندهی نیروی انسانی در کوتاه‌مدت امکان پذیر نیست. رئیس مرکز برنامه‌ریزی و منابع انسانی آموزش و پرورش معتقد است ساماندهی نیروی انسانی یک پروژه دقیق، ظریف و زمان‌بر است. به هر روی یقینا یکی از چالش‌های وزارت آموز ش و پرورش کمبود شدید معلم است، هر چند وزیر آموزش و پرورش اخیرا در مشهد وعده داده است که ساماندهی نیروی انسانی تا پایان تیر به اتمام می‌رسد.

 

کد خبر 258436

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز