سه‌شنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۷
۰ نفر

۲۰درصد از ایرانی‌ها دچار کم‌خونی هستند. این را مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی جذب و نگهداری اهدا‌کنندگان خون سازمان انتقال خون کشور اعلام کرد.

براساس آمارهای جهانی در بهترین حالت 5 درصد مردم یک کشور خون خود را اهدا می‌کنند. در ایران4.5 درصد از اهدا‌کنندگان خون را زنان تشکیل می‌دهند. به گفته بابک یکتاپرست، دلیلی که باعث می‌شود زنان ایرانی نسبت به اهدای خون بی‌علاقه باشند این است که اکثر آنان تصور می‌کنند اگر خون خود را اهدا کنند با کم‌خونی و افت فشار مواجه می‌شوند. در ایران از هر 5 زن یک نفر از بیماری کم‌خونی رنج می‌برد. کم‌خونی بیماری شایعی در ایران به‌حساب می‌آید.

همچنین دکتر بابک قرائی مقدم در مورد علائم و نحوه درمان کم‌خونی به همشهری گفت: کم‌خونی یا آنمی، زمانی رخ می‌دهد که تعداد گلبول‌های قرمز و یا حجم هموگلوبین در خون کاهش پیدا کرده باشد. گلبول‌های قرمز خون و هموگلوبین‌های درون آن نقش بسیار اساسی در انتقال اکسیژن به سلول‌های بدن دارد. به همین دلیل ازجمله علائم کم‌خونی پریدگی رنگ، ضعف و خستگی زودرس است. البته بسته به‌دلیل بروز کم‌خونی، علائم دیگری نیز وجود دارد که با معاینه و آزمایش قابل بررسی است.

کمبود آهن، اسید فولیک و ویتامین B12 اصلی‌ترین دلایل بروز کم‌خونی است. دکتر قرائی مقدم گفت: یکی از دلایل کم‌خونی به‌خصوص در زنان از دست دادن خون است. در زنان به‌صورت طبیعی چنین اتفاقی رخ می‌دهد اما در برخی بیماران به‌دلیل وجود یک بیماری ثانوی کم‌خونی ناشی از دفع خون رخ می‌دهد. این بیماران به‌دلیل بروز اشکال در دستگاه گوارش خون دفع می‌کنند. همچنین کاهش تولید گلبول‌های قرمز باعث کم‌خونی می‌شود.

در بیماری آنمی سایکل سل گلبول‌های قرمز خون به‌دلیل اینکه گلبول قرمز خون شکل‌ استاندارد خود را از دست می‌دهد در مراکز فیلترینگ بدن مثل طحال از خون جدا و تخریب می‌شوند.وی با اشاره به اینکه تشخیص کم‌خونی و علت آن کار ساده‌ای است، در مورد راهکار رفع کم‌خونی گفت: در بسیاری از موارد کم‌خونی با مصرف قرص‌های آهن، اسید فولیک به‌خصوص در دوران باروری در زنان قابل رفع است. ولی اگر بیماری ثانویه عامل بروز کم‌خونی است، حتما باید علت آن رفع شود.

دکتر قرائی مقدم توصیه کرد که در سنین متفاوت بین 6‌ماه تا یک‌سال یک‌بار آزمایش خون باید انجام شود. وی گفت: در پروتئین‌های حیوانی به میزان کافی آهن وجود دارد. میزان کافی آهن منجر به تولید گلبول قرمز خون می‌شود اما اگر بیمار بیش از اندازه دفع خون داشته باشد یا به دلایل ذکر شده گلبول‌های قرمز خون از بین رفته باشد این رژیم غذایی تأثیری در جایگزین کردن خون از دست رفته ندارد.

کد خبر 256960
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز