همشهری آنلاین: محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان عصر سه‌شنبه در پایان نشست وزیران خارجه کشورهای ساحلی خزر در مسکو گفت: کشورها درباره ضرورت تلاش مشترک بین خود برای این دریا تاکید دارند. این که با توجه به اصل انصاف با یکدیگر توافق کنند.

کشورهای حاشیه خزر برای حذف موارد اختلافی به تفاهم رسیدند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، ظریف گفت: نشست کارشناسان و نمایندگان ویژه کشورهای ساحلی دریای خزر ژوئن در تهران برگزار می‌شود.

وی افزود: با توجه به این که این نشست مقدماتی برای اجلاس سران در آستراخان بود توافقات خوبی در بیانیه و اعلامیه کشورها داشتیم. برخی موارد باقی مانده است که در نشست کارشناسی و نمایندگان ویژه که در تهران خواهد بود و بعد در نشست آستراخان در آستانه‌ی اجلاس سران بررسی می‌شود.

نشست از آن چه که پیش‌بینی می‌شد بهتر پیش رفته است و درباره رسیدن به راه‌حل درباره نکاتی که هنور توافق حاصل نشده، تفاهم‌های خوبی صورت گرفت. از جمله درباره همکاری کشورها در دریای خزر در زمینه زیست محیطی، حفاظت از منابع زنده دریای خزر و حفظ امنیت و ثبات در این دریا و جلوگیری از حضور بیگانگان تصمیم‌گیری‌های خوبی شد که امیدواریم زمینه همکاری بیش‌تر باشد.

ظریف گفت: نشست در حدی که توقع می‌رفت و شاید بهتر از آن چه که پیش‌بینی می‌شد، بود. درباره حذف برخی از موارد اختلاف و رسیدن به راه‌حل درباره برخی مواردی که هنوز توافق حاصل نشده بود تفاهم‌های خوبی صورت گرفت.

وزیر امور خارجه کشورمان افزود: در این نشست هم بحث‌های دو جانبه با وزیران و هم در بخش‌های مشترک با 5 کشور درباره موضوعات مختلفی که منطقه ما با آن دست به گریبان است صحبت کردیم که در بسیاری از آن‌ها مواضع و دیدگاه‌های نزدیک به یکدیگر داریم.

وی گفت: هدف اصلی ما آماده کردن زمینه برای همکاری هماهنگ در یک پهنه آبی منحصر به فرد است که این پنج کشور را به هم وصل کرده و در طول تاریخ دریای همکاری و صلح بوده و امیدواریم با نشست سران در آستراخان این همکاری تقویت شود و ادامه یابد.

کد خبر 256956
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز