همشهری آنلاین: معاون وزیر علوم گفت: پیگیر تدوین منشور حقوق دانشجو و اساتید هستیم تا دیگر شاهد برخوردهای سلیقه‌ای نباشیم و مسایلی مانند دانشجوی ستاره‌دار اتفاق نیفتد.

به گزارش ایسنا، دکتر مجتبی صدیقی در مراسم افتتاحیه بیست و دومین کنفرانس سالانه بین‌المللی مهندسی مکانیک، با بیان این‌که بعد از انقلاب شاهد رشد کمی قابل توجهی در آموزش عالی کشور بودیم، اظهار کرد: در حال حاضر 4.4 میلیون دانشجو در کشور وجود دارد که از این تعداد 15 درصد در دانشگاه‌های دولتی و 85 درصد با هزینه عمومی مردم در حال تحصیل در دانشگاه‌های آزاد، علمی‌کاربردی و پیام‌نور هستند که نشان می‌دهد از نظر جذب هزینه‌های مردمی به‌ طور نسبی موفق بوده‌ایم.

وی با تبیین وضعیت دانشجویان کشور از نظر مقاطع تحصیلی، افزود: 66 درصد از جمعیت دانشجویان کشور در دوره کارشناسی، 22 درصد در دوره‌های کاردانی، 10.5 درصد در مقطع کارشناسی‌ارشد و تنها یک درصد در دوره‌های دکتری مشغول به تحصیل هستند و از این میان رشته‌های علوم انسانی 45 درصد، فنی‌ومهندسی 34 درصد و رشته‌های هنر، علوم پایه و کشاورزی 6 درصد جمعیت دانشجویی کشور را تشکیل می‌دهند.

رئیس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری همچنین در خصوص وضعیت هرم هیأت‌علمی دانشگاه‌های کشور، گفت: 55 هزار عضو هیأ‌ت‌علمی در بخش دولتی و غیردولتی فعالیت می‌کنند که 46 درصد آن‌ها مربی، 38 درصد استادیار،هشت درصد دانشیار و چهار درصد استاد هستند. نسبت دانشجو به استاد در دانشگاه‌های دولتی 32 به یک و در بخش آزاد 53 به یک است؛ همچنین 83 درصد مجموع اعضای هیأت‌علمی در بخش دولتی دارای مرتبه استادیار به بالا هستند و این آمار در بخش آزاد 35 درصد است.

وی با بیان این‌که رشد کمی آموزش‌عالی کشور فوق‌العاده بوده ولی این همه واقعیت نیست، زیرا توسعه هدفمند نداشته‌ایم، خاطرنشان کرد: در بسیاری از موارد، مزیت‌های منطقه‌ای برای تأسیس رشته‌ها در نظر گرفته نشده‌ است که نمود آن را در صندلی‌های خالی در دانشگاه‌های آزاد ودولتی شاهد هستیم؛ البته تغییر جمعیت کشور نیز در این مورد تأثیرگذار بوده ولی در این دوره آنچه وزارت‌خانه دنبال می کند، بهبود کیفیت آموزش‌عالی و شعار وزارت توجه بیشتر به کیفیت و رسالت اجتماعی دانشگاه است.

صدیقی ادامه‌ داد: دانشگاه علاوه بر رسالت علمی، رسالت محلی و بین‌المللی هم دارد. دانشگاه هر منطقه نمی‌تواند نسبت به گرفتاری‌های آن منطقه بی‌توجه باشد به همین دلیل در این دوره کیفیت و توجه به رسالت اجتماعی دانشگاه‌ها، محور اصلی برنامه‌های وزارت است و در این راستا توجه بیشتر به اختیارات دانشگاه‌ها و هیأت‌امنای آن‌ها و استقلال بیشتر دانشگاه در تصمیم‌گیری مدنظر قرار دارد. بر این اساس به مشارکت بیشتر دانشگاهیان در اداره دانشگاه نیاز است و از دخالت وزارت در امور داخلی دانشگاه‌ها کاسته خواهد شد و وزارت به وظیفه اصلی خود که نظارت و سیاست‌گذاری است، خواهد پرداخت.

وی توسعه فضای نقد و بحث و ایجاد فضای پرنشاط در دانشگاه‌ها را عاملی در جهت سرعت‌بخشیدن به توسعه علمی کشور عنوان و تصریح کرد: در این بخش نیز باید تلاش شود. از دیگر مواردی که در برنامه وزارت قرار دارد بازنگری حقوق دانشجو و اساتید است که کمتر به آن پرداخته شده‌است. استاد و دانشجو علاوه بر وظایفی که دارند، دارای حقوقی هم هستند به همین دلیل پیگیر تدوین منشور حقوق دانشجو و اساتید هستیم تا دیگر شاهد برخوردهای سلیقه‌ای نباشیم و مسایلی مانند دانشجوی ستاره‌دار دیگر اتفاق نیفتد.

معاون وزیر علوم با بیان این‌که باید با کمک گرفتن از مغزها برنامه‌ریزی بهتری برای آموزش عالی کشور داشته باشیم، افزود: در بخش توسعه روابط بین‌المللی نیز امیدواریم حوزه دانشگاهی با تحرک بیشتری عمل کند. توسعه نقش انجمن‌های علمی نیز باید به‌عنوان یک موضوع جدی، موردتوجه قرار گیرد زیرا این انجمن‌ها می‌توانند در تشریح وضعیت دانشجویان و دانش‌آموختگان و نوع برنامه‌ریزی مهندسی مکانیک به مسؤولان کمک کنند که امیدوارم وزارت‌خانه این تکلیف را برای انجمن‌ها تعیین کند.

کد خبر 256950
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز