یکشنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۳ - ۰۴:۳۵
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: رئیس‌جمهور روسیه در مصاحبه‌ای تلویزیونی از کشورهای اروپایی حامی اوکراین خواست حداکثر تا یک ماه دیگر در قالب کمک‌های مالی، بدهی‌های گازی این کشور را پرداخت کنند.

putin

به گزارش مونیتورینگ اخبار خارجی واحد مرکزی خبر ولادیمیر پوتین،رئیس‌جمهور روسیه  روز شنبه در مصاحبه‌ای اختصاصی با شبکه تلویزیون دولتی روسیه بر این نکته تأکید کرد که هر هفته چندین میلیون بر میزان بدهی‌های پیشین اوکراین افزوده می‌شود و مبلغ کل این بدهی تاکنون بسیار بیشتر از بسته کمک مالی است که صندوق بین‌المللی پول در اختیار این کشور قرار داده‌است.

پوتین در اظهارات خود خاطر نشان کرد که کشورش قصد نداشته تا «اقتصاد اوکراین را ناچیز شمرده» و مسئله انتقال گاز به اروپا را در هاله‌ای از ابهام فرو برد.

او در بخشی از اظهارات خود در این‌باره گفت: «به همین خاطر است که ما از کشورهای اروپایی و همه کشورهایی که علاقه‌مند به حمایت از اقتصاد اوکراین هستند، خواستیم تا به حرکت ایجاد شده در جهت حمایت از این کشور بپیوندند و راهکارهایی را با هدف تأمین بودجه برای آن در نظر گیرند.»

رئیس جمهور روسیه با بیان این‌که: «ما آمادگی داریم تا یک ماه دیگر نیز صبر کنیم»، در واقع در قالب یک فراخوان تلویزیونی ضرب‌الاجلی یک ماهه را از 28 فروردین تعیین و این اخطار را صادر کرد که اگر اوکراین نتواند ظرف مدت یک ماه موافقت روسیه را درخصوص پرداخت بدهی‌های خود جلب کند، کشورش در قبال صادرات گاز به اوکراین تقاضای پیش پرداخت خواهد کرد.

این در حالی‌ست که روسیه از زمان برکناری ویکتور یانوکوویچ، رئیس‌جمهور مخلوع اوکراین تاکنون بهای گاز صادراتی خود را به اوکراین تا 80 درصد افزایش داده است.

پوتین در این مصاحبه بر این نکته تأکید کرد که ضرب‌الاجل تعیین‌شده از سوی مسکو، هیچ ارتباطی با انتخابات حیاتی ریاست‌جمهوری در اوکراین که قرار است چهار خرداد برگزار شود، ندارد.

او همچنین بار دیگر، ضمن رد این ادعا که نیروهای ویژه کشورش موجب ناآرامی در شرق اوکراین شده‌اند، ادعاهای مطرح شده درباره این‌که روسیه در همه پرسی ماه گذشته در کریمه نفوذ و قدرت خود را به‌کار گرفته بوده است نیز غیرقابل قبول دانست.

او در این‌باره گفت: «غیرممکن است که مردم را از آپارتمان‌ها و خانه‌های خود بیرون بکشیم و آنها را وادار کنیم به محل‌‌های رأی‌گیری رفته و رأی بدهند. این کاری غیر ممکن است. میزان حضور شرکت‌کنندگان در رأی‌گیری 83 درصد (واجدین شرایط) بود.»

رئیس‌جمهور روسیه در اظهارات خود درخصوص آینده روابط کشورش با غرب این مسئله را تنها وابسته به (تصمیمات) روسیه ندانست و تأکید کرد: «این مسئله به شرکای ما نیز بستگی دارد. به نظرم هیچ چیزی وجود ندارد که بتواند جلوی عادی‌سازی روابط و ایجاد همکاری‌های معمول را بگیرد.»

کد خبر 256535
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز