گروه حوادث: قاضی دادگستری، دکترای حقوق از دانشگاه فرانسه و استاد دانشگاه تنها بخشی از عناوینی بود که کلاهبردار چندچهره برای فریب طعمه‌های خود استفاده می‌کرد.

متهم

این مرد فردی را استخدام کرده بود تا با پرسه زدن در اطراف دادسراها و دادگاه‌ها طعمه‌های ساده لوح را شناسایی کند و پس از آن خودش برای اجرای نقشه کلاهبرداری وارد عمل می‌شد.

این پرونده اواخر اسفند‌ماه سال گذشته به جریان افتاد. آن روز مرد مغازه داری در شهرستان گرگان با پلیس تماس گرفت و خبر از کلاهبرداری مرد جوانی به نام علیرضا داد. وی گفت: پرونده‌ای در دادسرا داشتم و برای پیگیری آن مرتب به آنجا می‌رفتم. در جریان رفت‌وآمدهایم با مردی به نام ابوالفضل آشنا شدم. او فرد دیگری به نام علیرضا را به من معرفی کرد و مدعی شد که وی از دوستانش بوده و کارمند دادگستری است. او وعده داد که علیرضا می‌تواند مشکل مرا حل کند. برای همین با او تماس گرفتم و خواستم به مغازه‌ام بیاید.

وی ادامه داد: امروز علیرضا به مغازه‌ام آمد و به من وعده داد که مشکلم را حل می‌کند اما پیش از آن باید 10میلیون تومان به وی بپردازم. آنجا بود که متوجه شدم او کلاهبردار است و نقشه‌ای کشیدم و به وی گفتم که حاضرم پول را به او پرداخت کنم. قرار است این مرد تا دقایقی دیگر برای دریافت پول بیاید و پیش از آن تصمیم گرفتم با پلیس تماس بگیرم.

کلاهبرداری‌های سریالی

با این تماس، تیمی از مأموران راهی مغازه شاکی شدند و هنگامی که کلاهبردار 38ساله در آنجا حاضر شد، او را دستگیر کردند. وی در بازجویی‌های اولیه خود را بی‌گناه دانست اما مأموران با انجام بررسی‌ها دریافتند که این مرد به شکل سریالی دست به کلاهبرداری می‌زده و از مدت‌ها قبل تحت تعقیب پلیس بوده است.

وی که اهل یکی از استان‌های همجوار گلستان است در بازجویی‌ها گفت: مدتی قبل نقشه کشیدم تا با جعل عناوین مختلف دست به کلاهبرداری بزنم. می‌خواستم با این کار پولدار شوم. برای اجرای این سناریو، یکی از دوستانم را استخدام کردم. وی وظیفه داشت در اطراف دادسرا‌ها و دادگاه‌ها پرسه بزند تا طعمه مورد نظر را شناسایی کند.

طعمه‌های ما افرادی بودند که پرونده حقوقی داشتند. بعد از آن دوستم شماره موبایل مرا در اختیار طعمه‌ها قرار می‌داد و می‌گفت که من می‌توانم مشکل‌شان را حل کنم. وقتی آنها با من تماس می‌گرفتند خود را قاضی دادسرا و دادگاه، استاد دانشگاه‌های پیام نور و علمی و کاربردی، کارمند دادگستری، بازرس کل 3 استان شمالی، شخصیت عالی رتبه قضایی یا فارغ‌التحصیل دکترای رشته حقوق از دانشگاه سوربن فرانسه معرفی می‌کردم. بعد از آن با جلب اعتماد طعمه‌ها، به بهانه حل مشکلشان از آنها کلاهبرداری می‌کردم. معمولا مبلغ 10تا 50میلیون تومان از طعمه‌های خود پول می‌گرفتم و بعد از مدتی فراری می‌شدم.

وعده آزاد کردن زندانی

در ادامه تجسس‌ها مأموران موفق به شناسایی شاکیان پرونده شدند که در دام این دو کلاهبردار گرفتار شده بودند. یکی از آنها با شناسایی متهم دستگیر شده به مأموران گفت: چند وقت پیش برادرم به‌خاطر سرقت و چک برگشتی به زندان افتاد. من نیز برای پیگیری کارهایش مرتب به دادسرا می‌رفتم که در آنجا با جوانی به نام ابوالفضل آشنا شدم. وی علیرضا را معرفی کرد و مدعی شد که از دوستانش بوده و قاضی است. وی ادامه داد: وقتی برای نخستین بار علیرضا را دیدم وی ادعا کرد که از اساتید دانشگاه و قاضی دادگستری است. او وعده داد با نفوذی که دارد می‌تواند به‌زودی برادرم را از زندان آزاد کند. برای این کار درخواست کرد تا 15میلیون تومان پول در اختیارش قرار دهم. من که فقط به فکر آزادی برادرم بودم و می‌خواستم وی شب عید در خانه باشد این پول را تهیه کرده و در اختیار علیرضا قرار دادم اما بعد از مدتی او دیگر جواب تلفن هایم را نداد و آنجا بود که متوجه شدم او یک کلاهبردار حرفه‌ای بوده است.

سرهنگ محمدرضا اکبری رئیس پلیس آگاهی استان گلستان با اعلام این خبر به همشهری گفت:در ادامه تحقیقات همدست متهم نیز دستگیر شد و او نیز به جرم خود اعتراف کرد. با انجام بررسی‌های پلیسی در این زمینه مشخص شد که متهمان با این شیوه دست به کلاهبرداری 800میلیون تومانی زده‌اند و با پول‌های به‌دست آمده برای خود خودروهای مدل بالا و آپارتمان خریده‌اند.

رئیس پلیس آگاهی استان گلستان در ادامه گفت: تا‌کنون 15نفر به طرح شکایت از این مرد تبهکار و همدستش پرداخته‌اند که تحقیقات برای شناسایی شاکیان احتمالی و جرایم ارتکابی دیگر از سوی این کلاهبردار حرفه‌ای و همدستش ادامه دارد. در حال حاضر نیز متهمان در اختیار مأموران پلیس آگاهی استان گلستان قرار گرفته‌اند.

کد خبر 255625
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز