همشهری‌آنلاین - امیر زنده‌رود: محمدعلی کریمی مدیر روابط عمومی صندوق توسعه ملی است که سابقه شانزده سال فعالیت در حوزه رسانه و روابط عمومی را در کارنامه خود بهمراه دارد.

محمد علی کریمی

وی دارای مدرک کارشناسی ارشد علوم ارتباطات از دانشگاه علامه طباطبائی است که از محضر زنده‌یاد دکتر کاظم معتمدنژاد به عنوان استاد راهنما و دکتر نعیم بدیعی به عنوان استاد مشاور در پایان‌نامه مقطع کارشناسی ارشد بهره برده است.

محمدعلی کریمی دارای سوابقی نظیر مدیرکل روابط عمومی و تشریفات سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، ریاست گروه اطلاعات و ارتباطات جمعی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، مشاور معاون اداری مالی سازمان صدا و سیما و کارشناس روابط عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است که به چهار پرسش همشهری‌آنلاین پاسخ داده است.

  •  ۴ پرسش همشهری‌‌آنلاین از مدیر روابط عمومی صندوق توسعه ملیتعریف "روابط عمومی" چیست؟

با سلام به شما و مخاطبان عزیز. از "همشهری آنلاین" به علت توجه به مقوله روابط عمومی سپاسگزارم. در تعریف "روابط عمومی" سخن فراوان گفته شده است. آنچه از تجربه و دانش من برمی‌آید، روابط عمومی علم، هنر و کارکرد به کار گیری فنون ارتباطی برای برقراری "ارتباط" و "رابطه" موثر و مطلوب بین سازمان و مخاطب است.

مخاطب در یک دسته بندی کلان، به دو گروه داخلی و خارجی تقسیم می‌شود. بدیهی است در جهان تقسیم کار شده امروزی، مخاطبان داخلی و خارجی نیز متناسب با حوزه فعالیتی و هدف سازمان به زیرگروه های مختلفی تبدیل می‌شوند.

در یک نگاه متفاوت روابط عمومی را شاید بتوان مبتکر نشاط و شادابی و در نتیجه افزایش کارایی و بهره‌وری سازمان دانست. روابط عمومی، فرصت نزدیک شدن به حال و هوای شخصی و روحی تک تک افراد یک مجموعه است؛ روابط عمومی خوب، حال یک سازمان را خوب می‌کند؛ به شرط آنکه "مردمداری"، ذات عاشقانه نهاد روابط عمومی باشد.

ما با ابزار ارتباط، می‌توانیم حس "تعلق خاطر" و "هویت" سازمانی را تقویت و یا حتی تضعیف کنیم. در یک کلام روابط عمومی ابزار مهم انسجام سازمانی است.

  • روابط عمومی صندوق توسعه ملی در ارتباط با ارباب رجوع چه نقشی را ایفا می‌کند؟

صندوق توسعه ملی با هدف تبدیل بخشی از عواید ناشی از فروش نفت و گاز و میعانات‌ گازی و فرآورده‌های نفتی به ثروت‌های ماندگار، مولد و سرمایه‌های زاینده اقتصادی و نیز حفظ سهم نسل‌های آینده از منابع نفت و گاز و فرآورده‌های نفتی تشکیل شده است. این صندوق با تجربه تشکیل حساب ذخیره ارزی و البته این بار با اساسنامه‌ای محکم تشکیل شده و ابزار مناسبی برای کاهش وابستگی درآمد کشور به نفت است.

بنای قانونی صندوق بر سرمایه‌گذاری ارزی در داخل و به طور عمده در بازارهای پولی و مالی خارج از کشور گذاشته شده و البته با تصویب مجلس شورای اسلامی در هر سال 20 درصد از منابع آن برای اعطای تسهیلات در بخش‌های کشاورزی، انرژی و صنعت و معدن صرف می‌شود. با توجه به اینکه این منابع از طریق بانک‌های عامل توزیع و تزریق می‌شود مخاطب مستقیم صندوق، نظام بانکی است. اما مخاطبان غیر مستقیم و کمی دورتر صندوق به عنوان یک نهاد توسعه‌ای، بخش خصوصی، پژوهشگران و کارشناسان اقتصادی و نخبگان در داخل ایران و بازارهای پولی و موسسات مشاوره در امر سرمایه‌گذاری در حوزه بین‌الملل هستند.

  • اصلی‌ترین دغدغه روابط عمومی صندوق توسعه ملی در ارتباط با رسانه‌ها چیست؟ 

انتظار صندوق توسعه ملی از رسانه‌ها روشن است. کمک به ایجاد این فضا که در سطح ملی میزان درخواست تبدیل منابع ارزی صندوق به ریال به صفر برسد؛ یا دست کم منابع به پروژه‌ها و طرحهایی اختصاص یابد که ارز آوری برای کشور ایجاد کند.

  • برنامه آینده روابط عمومی صندوق توسعه ملی چیست؟

برای تحقق هدف و انتظاری که در بالا اشاره شد باید فرهنگ سازی کرد. بنابراین ارتباط مداوم با بخشهای مختلف خصوصی، دولتی و مراکز علمی و پژوهشی و نیز رسانه‌ها لازم است.

نیز اطلاع رسانی مستمر از عملکرد صندوق، اعطای تسهیلات و حوزه‌های سرمایه‌گذاری از راه وبسایت صندوق توسعه ملی به نشانی www.ndf.ir و نشریه داخلی "ثروت ملی" و رسانه‌های عمومی و تخصصی از جمله برنامه‌های جدی روابط عمومی خواهد بود.

پیش نیاز تاثیرگذاری بر حوزه عمومی و افکار عمومی برای تحقق هدف یک سازمان همانا برخورد فعال با موضوع است. از این رو، "تولید محتوا" و "انتشار" آن در دستور کار قرارخواهد گرفت.

کد خبر 252107
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز