گروه اجتماعی- علی‌اصغر محمدی: در برخی کلاس‌های درس دوربین نصب شده است و همین امر امنیت شغلی، روانی معلمان و راحتی دانش‌آموزان را تهدید می‌کند و برخی مسئولان آموزش و پرورش این کار را تنها غیراخلاقی می‌دانند و برخی هم آن را تخلف محسوب می‌کنند.

کنترل مدارس با دوربین، یکی از جنجالی‌‌ترین رویدادهای حوزه آموزش و پرورش در چند سال اخیر است که سرانجام در سال 89تنها نصب دوربین درحیاط و راهروهای مدارس برای حفاظت فیزیکی آزاد اعلام شد. از آن زمان تاکنون در اغلب مدارس دوربین نصب شده است، ولی در چند‌ماه اخیر مدیران برخی مدارس اقدام به نصب دوربین در کلاس‌های درس کرده‌اند که این کار پیامدهایی منفی به‌دنبال دارد و اعتراض معلمان، دانش‌آموزان و پدر و مادر آنها را به‌دنبال دارد. البته 2هفته پیش معاون پرورشی وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به پرسشی در این‌باره گفت:‌

نصب دوربین مداربسته در کلاس درس با هر هدفی ممنوع است. درحالی‌که معاون پرورشی تأکید می‌کند نصب دوربین در کلاس‌های درس ممنوع است ولی مدیرکل دفتر ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش تنها به بیان اینکه نصب دوربین‌های مداربسته در کلاس‌ها اخلاقی نیست اکتفا کرده است. سید‌رحیم میرشاه‌ولد معتقد است هیچ ممنوعیت قانونی برای نصب دوربین مداربسته در کلاس‌های درس وجود ندارد.

ممنوعیت ورود به کلاس‌ها

در حالی مدیرکل دفتر ارزیابی عملکرد وزارت آموزش و پرورش معتقد است ممنوعیتی برای نصب دوربین در کلاس‌های درس وجود ندارد که سال 1390شورای‌عالی آموزش و پرورش مصوبه‌ای مبنی بر ممنوعیت نصب دوربین در مدارس دارد. براساس مصوبه شورای‌عالی آموزش‌وپرورش، مدیران مدارس حق نصب دوربین در راهروها و مکان‌های پرخطر را دارند و نمی‌توانند از آن در کلاس‌های درس استفاده کنند. مهدی نویدادهم، دبیرکل شورای‌عالی آموزش و پرورش آذر 90در پاسخ به پرسش همشهری مبنی بر اینکه آیا شورای‌عالی آموزش و پرورش مصوبه‌ای درباره نصب دوربین مداربسته در کلاس‌های درس دارد تصریح کرد:

شورا هیچ مصوبه‌ای درباره مجاز بودن نصب دوربین مداربسته در کلاس‌های درس ندارد. بحث نصب دوربین در کلاس‌های درس در دوره وزارت علی‌احمدی مطرح شد و کارشناسان نظرات موافق و مخالف خود را بیان کردند و وزیر اسبق آموزش و پرورش کارگروه ویژه برای بررسی این موضوع تشکیل داد و در‌نهایت اعلام شد که نصب دوربین در کلاس‌های درس تخلف است. طبق مصوبات قبلی شورا، نصب دوربین فقط در محوطه عمومی مدارس و درصورتی که مدیر مدرسه با کمبود نیرو برای حفظ امنیت فیزیکی دانش‌آموزان روبه‌رو باشد یا مکان‌های سربسته‌ای مانند انبار یا کارگاه که اموال قیمتی مدرسه در آنجا نگهداری می‌شود، مجاز است.

بررسی رفتارها و عملکردها با دوربین

مدیر یکی از مدارسی که دوربین در کلاس‌های درس نصب کرده‌ به‌طور غیر‌رسمی هدف از این کار را بررسی رفتار و عملکرد دانش‌آموزان و معلمان در محیط مدارس بیان کرد. اما یکی از دانش‌آموزان می‌گوید: پس از نصب دوربین، همه رفتار و حرکات ما توسط مدیر و معاونان مدرسه کنترل می‌شود. ما الان دیگر امنیت روانی نداریم، حتی نمی‌توانیم پوششمان را درست کنیم. بهروز فتحی، کارشناس آموزش و پرورش نیز معتقد است نصب دوربین‌های مدار‌بسته در کلاس درس تبعات منفی تربیتی در دانش‌آموزان همچون پنهان کردن شخصیت واقعی دانش‌آموزان و دوگانگی شخصیتی آنها را به‌دنبال دارد.

با وجود دوربین‌های مدار بسته حتی در کلاس‌های درس چگونه می‌توان مدارس دخترانه را شاداب‌سازی‌ کرد؟ و چگونه می‌توان به دانش‌آموزان و پدران و مادران آنها اطمینان داد که تصاویر ضبط شده موجود در رایانه مدرسه به‌صورت تصادفی در اختیار افراد ناباب نیفتد و از آنها استفاده نادرستی نشود؟ این پرسش‌های فتحی، کارشناس آموزش و پرورش از تصمیم‌سازان آموزش و پرورش است. این طرح چند سال پیش نیز مطرح شد که با مخالفت شدید معلمان، دانش‌آموزان، خانواده‌ها و کارشناسان روبه‌رو شد.

کد خبر 251595
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز