شنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۹:۱۹
۰ نفر

علی‌اصغر محمدی: وزیر آموزش و پرورش دولت یازدهم از بدو ورود به ساختمان شهید رجایی در خیابان سپهبد قرنی در پاسخگویی به پرسش‌های بی‌شمار خبرنگاران اعلام کرده کمیته‌ای در این‌باره (هر موضوعی که مورد سؤال قرار می‌گرفت)تشکیل شده است و پاسخ این پرسش پس از مشخص شدن نتایج بررسی کمیته مربوطه بیان می‌شود.

اکنون با گذشت بیش از 6‌ماه از موکول کردن پاسخگویی به نتایج بررسی کمیته‌ها، هنوز نتایج بررسی و جمع‌بندی حتی یک کمیته اعلام نشده است.کمیته‌های بررسی مسائل آموزش و پرورش، ساماندهی فوق‌برنامه‌های پنجشنبه‌های مدارس، ساماندهی نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش، توسعه مشارکت در آموزش و پرورش، بازنشستگی پیش از موعد فرهنگیان، زنگ گفت‌وگو و انشا، پیگیری بحث آسیب‌های اجتماعی و ورزش مدارس، برخی از کمیته‌هایی است که وزیر آموزش و پرورش طی 6‌ماه گذشته از تشکیل آنها سخن گفته است.

در باره تدریس ادبیات اقوام نیز اعلام کرده که آموزش و پرورش در راستای اصل 15قانون اساسی، کمیته‌ای را فعال کرده که مدت‌هاست در این زمینه کار می‌کند و هر زمان به نتیجه قطعی برسیم، اعلام می‌کنیم.در آخرین اظهار نظر شامگاه 7 اسفند امسال وزیر آموزش و پرورش در حاشیه همایش قدردانی از پیشکسوتان امور تربیتی در پاسخ به اینکه اخیراً مقام معظم رهبری سیاست اقتصاد مقاومتی را ابلاغ کرده و چه بخش‌هایی از آن به حوزه کاری آموزش و پرورش برمی‌گردد، گفته کمیته‌ای مأمور شده تا این سیاست‌ها را بررسی و به زبان آموزش و پرورش ترجمه کند.

نیمه مهر امسال وقتی خبرنگار همشهری از وزیر آموزش و پرورش پرسید نظر شخصی شما درباره وضعیت ورزش دانش‌آموزی و اینکه در مدارس به بهانه‌های مختلف پول می‌گیرند چیست؟ گفت: «باید این ذهنیت از آموزش و پرورش پاک شود که وزیر حرف اول و آخر را می‌زند، بلکه وزیر حرف کارشناسان و کمیته‌های کارشناسی را بیان می‌کند.» پرسش این است، نتایج کمیته‌هایی که درباره موضوعات مختلف تعلیم و تربیت تشکیل شده است چه زمانی مشخص می‌شود؟

یقینا مدیران و برنامه‌ریزان آموزش و پرورش واقف هستند که اگر قرار است برنامه‌ای در سطح مدارس اجرا شود باید نتایج بررسی‌ها مشخص می‌شد تا با برنامه‌ریزی صحیح و دقیق و مهیا شدن الزامات از مهر‌ماه برای اجرا ابلاغ شود.مسئولان و تصمیم‌سازان کنونی آموزش و پرورش برعکس مسئولان پیشین که اعتقاد چندانی به پژوهش و مطالعه نداشتند، معتقدند باید همه امور براساس پژوهش و مطالعه باشد. این نکته درستی است ولی اگر نتایج مطالعات کمیته‌ها بیش از حد طولانی شود آنگاه در اجرا با عجله و شتابزدگی توأم می‌شود که آسیب‌های آن دست‌کمی از آغاز بدون مطالعه طرح‌ها نخواهد داشت.

«کمیته» واژه‌ای برای طفره رفتن از پاسخگویی به پرسش‌های اصحاب رسانه نیست، وعده داده‌اید وضعیت کنونی ربطی به شما ندارد و برای سال تحصیلی 94-93 برنامه‌ریزی می‌کنید، آقای وزیر آیا نتایج بررسی کمیته‌هایی که 6‌ماه پیش تشکیل شده هنوز مشخص نیست، حرف کارشناسان و کمیته‌های کارشناسی را چه زمانی اعلام می‌کنید. کدام مشکل آموزش و پرورش با به کار بستن نتایج کمیته‌ها حل شده است؟ دریافت اجباری پول، افزایش سطح کیفی آموزش و پرورش، جایگاه معلمان، کمبود نیروی انسانی، نیروهای مازاد، ورزش دانش‌آموزی، صدور احکام دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان، هوشمندسازی مدارس، تراکم دانش‌آموزی، سرانه دانش‌آموزی، اقتصاد آموزش و پرورش، پرداخت مطالبات فرهنگیان، کمبود فضای آموزشی، ‌عدالت آموزشی و... .

کد خبر 251458
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز