چهارشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۶:۱۲
۰ نفر

محیط زیست> آیدا ابوترابی: حتماً‌ در بعضی از فیلم‌های مستند دیده‌اید که گاهی وقت‌ها عکاسان طبیعت یا محققان و جانورشناسان، برای این‌که به محل زندگی یک حیوان در طبیعت نزدیک شوند، خودشان را استتار می‌کنند.

عروسک پاندا در قفس

مثلاً ‌دوربینشان را لابه‌لای شاخ و برگ‌ها می‌پوشانند یا لباس‌هایی شبیه حیوانات می‌پوشند. حتی بعضی وقت‌ها به مسافران مناطق حفاظت شده هم گفته می‌شود که لباس‌هایی با رنگ‌های سبز و قهوه‌ای بپوشند که اختلالی در نظم و امنیت جانداران به وجود نیاید و آن‌ها نترسند.

همه‌ی این‌ها برای زمانی است که ما می‌خواهیم به سکونتگاه یک جاندار برویم و بهتر است خودمان را با آن محل تطبیق دهیم تا کوچک‌ترین مشکلی برای حیوانات پیش نیاید. اما گاهی هم پیش می‌آید که باید برای حیوانات در قفس هم همین‌کار را بکنیم، یعنی لباسی شبیه حیوانات بپوشیم.

البته این‌بار نه برای این‌که ما می‌خواهیم به آن‌ها نزدیک شویم و چیزی از آن‌ها یاد بگیریم،‌ بلکه برای این‌که باید به حیواناتی که در قفس هستند، راه و چاه زندگی را یاد بدهیم تا زنده بمانند!

مثلاً‌ همین پانداها،‌ هیچ می‌دانستید پانداهایی که در قفس به دنیا می‌آیند به دلیل این‌که در حیات‌وحش نیستند ممکن است خیلی از راه‌های زنده‌ماندن را یاد نگیرند؟ برای حل این مشکل مسئولان باغ‌وحش لباس‌هایی شبیه پاندا می‌پوشند و به قفس آن‌ها می‌روند. آن‌ها با انجام‌دادن کارهای خاصی به آن‌ها یاد می‌دهند چه‌طور غذا بخورند و از خودشان مراقبت کنند. برای این‌کار، کارکنان باغ‌وحش باید از قبل به تمامی جزئیات زندگی پانداها آشنا باشند تا بتوانند اصول زندگی را در لباس پاندا آموزش دهند.

شاید با خواندن این مطلب از این که ما آدم‌ها حیوانات را به اسارت گرفته و آن‌ها را از زندگی طبیعی‌شان دور کرده‌ایم ناراحت شوید،‌ اما گاهی این موضوع به نفع حیوانات است. مثلاً به تازگی یک پاندای ۲۶ماهه که در باغ‌وحشی در چین به دنیا آمده است با کمک مسئولان به‌خوبی رشد کرده و آموزش دیده است. این پاندا که «شیانگ ژانگ» نام دارد، هم اکنون آمادگی این را دارد که در طبیعت رها شود. جمعیت پانداها در دنیا سخت کاهش یافته و لازم است مراقبت‌های ویژه‌ای برای تولیدمثل و نگه‌داری این حیوانات تدارک دیده شود.

کد خبر 250699
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز