نفیسه مجیدی‌زاده: اول: مادر، دو تا کارتن بزرگ جلو من گذاشت و گفت: «دیگه جا نداریم، باید نصفش رو بریزی دور؛ یعنی این دو تا کارتن باید بشوند یک کارتن.»

وقت جداشدن است

توی کارتن اول، کتاب‌های دوره‌ی راهنمایی‌ام بود. کلی خاطره و یادگاری در آن‌ها نوشته شده بود و کارتن دوم کارت پستال‌ها و هدیه‌های دوستان قدیمی‌ام. هیچ کدام را دلم نمی‌آمد دور بریزم. ساعت‌ها آن‌جا بالای سر کارتن‌ها نشستم و نتوانستم چیزی را دور بریزم.

* * *

می‌گویند برای این که تهران تمیزشود هر‌شب حدود یک میلیارد تومان هزینه می‌شود.

می‌گویند که فضای اشغال شده برای ۷۵۰۰‌ تُن زباله‌ی تولیدی روزانه در تهران معادل سه برابر یک زمین فوتبال است و زباله‌ی تولیدی تهران در روزهای پایانی سال، به حدود روزانه ۱۲هزار تن می‌رسد.

روزهای پایانی سال یعنی همین‌روزها...

دوم: کلی وقت صرف کردم تا چندتا کتاب و کاغذ کادو قدیمی و جعبه‌ی شکسته را جدا کردم و با هرزوری که شده بقیه‌ی وسایل را در کارتن بزرگ‌تر جا دادم و در آن را با چسب پوشاندم. دنبال کیسه‌ای می‌گشتم تا کاغذها را در آن بریزم. مادر اما عجله داشت که زباله‌ها را هرچه زودتر بیرون بگذارد و همه را با هم در یک کیسه‌ی بزرگ ریخت. وقتی اعتراض کردم گفت که نمی‌توانیم هیچ زباله‌ای را در خانه نگه داریم و...

* * *

مردم آلمان با تولید روزانه ۹۰هزار تن زباله، زباله‌سازترین مردم جهان به شمار می‌روند. اما با این همه زباله‌ی تولید شده، باز هم مردم این کشور خود را قهرمان محیط زیست می‌دانند، چون ۸۰درصد از حجم زباله‌های آن‌ها وارد چرخه‌ی بازیافت می‌شود. در آلمان منازل و آپارتمان‌ها مجهز به ۵ سطل زباله با رنگ‌های مختلف برای تفکیک و جداسازی زباله هستند.

در خانه‌ی شما اوضاع بازیافت چه‌طور است؟ آن هم در این روزهای پایان سال، که وقت جدا کردن زباله‌هاست.

سوم: بالأخره قانعش کردم و زباله‌های خشک را در کیسه‌ی جداگانه‌ای ریختم، اما نتوانستم کاری کنم که در ساعت ۹ شب زباله‌ها را بیرون بگذاریم. او گفت ماه خانه‌تکانی است و اشکالی ندارد زباله‌ها را زودتر بیرون بگذاریم.

* * *

حسن کریمیان مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند گفته که برخورد سلیقه‌ای مردم با زباله، مشکلات شهری را زیاد می‌کند.

به گفته‌ی او مخزن‌ها محل نگه‌داری موقت زباله هستند و زمان نگه‌داری زباله در آن‌ها باید کم‌تر از چهار ساعت باشد. از ساعت 9 شب که شهروندان زباله‌ها را داخل مخزن می‌گذارند، باید حداکثر تا ساعت یک بامداد این زباله‌ها تخلیه شوند. اما برخی از شهروندان این زمان را رعایت نمی‌کنند که این نگاه باید اصلاح شود، چون درست نیست هرموقع دلمان خواست زباله‌ها را بیرون بگذاریم. قرار‌دادن زباله در طول روز باعث تحمیل هزینه به شهرداری و نهایتاً خود مردم است. مردم حاضر نیستند یک ساعت این زباله‌ها را در خانه نگهداری کنند ولی حاضر می‌شوند این دردسر را برای همسایه و محله‌ی خود ایجاد کنند.»

کد خبر 250684
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز