چهارشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۹:۴۷
۰ نفر

آیدا ابوترابی: همین الآن که در حال خواندن این کلمات هستید، مغزتان به روشی بسیار پیچیده، کلماتی را که از طریق چشم‌ می‌بینید، پردازش می‌کند تا شما معنی این کلمات را در کنار هم درک کنید.

مغزی که خواندن را از یاد بُرد

همه‌ی این‌ اتفاقات در مدت زمان بسیار کوتاهی رخ می‌دهد. روش کار مغز ما آدم‌ها آن قدر شگفت‌انگیز است که هنوز رازهای زیادی درباره‌ی آن وجود دارند و هربار به روش‌های مختلفی کشف یا بررسی می‌شوند. مثلاً به تازگی دانشمندان متوجه بخش‌هایی از مغز شدند که وظیفه‌ی خواندن و نوشتن را بر عهده دارند. این دو بخش بر خلاف تصور خیلی از ما، می‌توانند به تنهایی کار کنند؛ یعنی کسی که می‌تواند بخواند، ممکن است توانایی نوشتن نداشته باشد! باورش سخت است نه؟

مدتی پیش یک معلم مهدکودک متوجه یک اتفاق عجیبی شد؛ یک‌روز صبح که می‌خواست برنامه‌ی کلاس درسی‌اش را مرور کند، متوجه شد نمی‌تواند نوشته‌های روی کاغذ را بخواند. مشکل این زن تحقیقات زیادی را در پی داشت. پزشکان متوجه شدند که این معلم ۴۰ساله به‌طور ناگهانی، دچار یک سکته‌ی مغزی شده است. پیامد آن اختلال در سیستم اعصاب بخشی از مغزش بود که به خواندن مربوط است. به طوری که می‌توانست هر آن‌چه را که در ذهنش بود یا به او گفته می‌شد بنویسد، اما توانایی خواندنش را از دست داده بود. در واقع ارتباط دو منطقه‌ی مربوط به زبان و بینایی‌اش دچار مشکل شده بود. به بیماری این زن «نابینایی کلمات» می‌گویند. این موضوع سرآغاز تحقیقات زیادی درباره‌ی عملکرد مغز در خواندن و نوشتن شده است و بررسی موارد مشابه در دنیا هم‌چنان ادامه دارد.

کد خبر 248228
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز