چهارشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۹:۴۴
۰ نفر

فناوری> آیدا ابوترابی: عمل جراحی،‌ علم پیچیده‌ای است. باید در مدت مشخصی، بدن را بشکافی، عضوی از بدن را که آسیب‌ دیده پیدا کنی و مداوایش کنی. اتفاقی که به‌نظر خیلی از ما، سخت‌ترین کار پزشکی است و هر‌کسی از پس آن برنمی‌آید!

جراحی روی هوا

اما این یک‌طرف قضیه است؛ برای این‌که بفهمی کجا مشکل دارد باید قبل از عمل، آزمایش‌های زیادی را انجام دهی. در‌ واقع اهمیت تمام کارهایی که پیش از عمل جراحی انجام می‌شود، اگر بیش‌تر از خود جراحی نباشند، کم‌تر از آن نیستند. دلیلش هم ساده است. وقتی که بخشی از بدن باز می‌شود و احتمال خو‌ن‌ریزی و اختلال در فعالیت همه‌ی اعضای بدن هست، نمی‌توان زمان را از دست داد و آزمون و خطا کرد. باید از قبل همه‌ی تحقیقات را انجام داد و بررسی کرد کدام عضو چه مشکلی دارد و چگونه باید به آن رسید و چه‌طور با مشکلات احتمالی برخورد کرد.

این‌جاست که فناوری روز دنیا یعنی هولوگرافی به کمک پزشکان می‌آید. هولوگرافی سه‌بعدی تصویری از اعضای بدن انسان را روی هوا نشان می‌دهد. به این ترتیب پزشکان به راحتی می‌توانند همه‌‌چیز را قبل از عمل بررسی کنند. با این فناوری پزشکان توانستند قلب بیمار را به‌صورت سه‌بعدی درشرایط واقعی مشاهده کنند و قبل از عمل، همه‌ی مسائل مربوط به آن را ارزیابی کنند.

اما این تصاویر چگونه به‌وجود می‌آیند؟ داده‌هایی که توسط اشعه‌ی ایکس، ام‌آر‌آی یا سونوگرافی به‌دست می‌آیند، به کمک دستگاه ویژه‌ای در یک نقطه‌ی ثابت در فضا تابانده می‌شوند. به این ترتیب به‌راحتی و بدون نیاز به هر گونه عینک می‌توان تصویر سه بعدی تولید شده را دید و آن را از زوایای مختلف بررسی کرد. به گفته‌ی دانشمندان، با فراگیرتر شدن این روش می‌توان احتمال خطای بسیاری از عمل‌های جراحی را کاهش داد.

کد خبر 248227
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز