همشهری آنلاین: دوره آموزشی فشرده خوشنویسی قرآنی بر پایه تکنیک تابلونگاری، در باشقیرستان روسیه به سرپرستی علی گنجی و حمایت بنیاد دینی اخلاص آغاز به کار کرد.

به گزارش ایسنا، در این دوره که با حضور برخی علاقه‌مندان به هنر خوشنویسی از جمله دانشجویان هنر دانشگاه شولوخوف اوفا - مرکز جمهوری مسلمان نشین باشقیرستان - برگزار می‌شود، هنرجویان با تکنیک‌های مختلف تابلونگاری، نقاشیخط قرآنی را فرا می‌گیرند.

این دوره بنا به تقاضای مسئولان دانشگاه شولوخف و به دنبال بازدید یوری شرباکوف، معاونت دانشگاه تربیت معلم شولوخف در مسکو آغاز به کار کرد و قرار است در دو مرحله فشرده 10 روزه و دو دوره سه ماهه آموزش زبان فارسی و خوشنویسی صورت گیرد.

در پایان دوره، دانشجویان کارهای انجام شده را به عنوان پایان نامه کارشناسی خود به دانشگاه ارائه خواهند کرد.

علی گنجی که پس طی دوره آموزش در نزد بزرگانی همچون استاد عبدالرضا اتحاد، استاد علی شیرازی و استاد غلامحسین امیرخانی در سال 1370 موفق به دریافت گواهینامه ممتاز از انجمن خوشنویسان ایران شد در سال 1391 موفق شد درجه استادی خود را از دست این هنرمندان دریافت کند.

وی دارنده نشان درجه 2 هنری از ارزشیابی هنرمندان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و برگزیده جشنواره های متعدد خوشنویسی داخل کشور در سال های مختلف است.

نور کریموف، استاد هنر دانشگاه شولوخف و نقاش برجسته باشقیری گفت: در زمانی که متاسفانه اسلام به دلیل فعالیت برخی گروه‌های افراطی نمی‌تواند چهره واقعی خود را نشان دهد، آشنایی مردم با هنر اسلامی می‌تواند در زدودن غبارهای آلوده به نفرت و نازیبایی از این دین آسمانی بسیار کارساز باشد.

وی که از دیدن تابلوهای استاد گنجی به وجد آمده بود اضافه کرد: تماشای این کارها حتی در غیر مسلمانان هم باعث تقویت حس معنوی می‌شود.

یکاترینا ساوییوا، استاد هنر دانشگاه بعد از دیدن تابلویی که عبارت «بسم الله الرحمن الرحیم» بر روی آن خط - نقاشی شده بود، گفت: مادر من مسلمان بود و برای شروع هر کاری این جمله را بر زبان می‌آورد.

آن موقع من کوچک بودم و فلسفه آن را به درستی نمی‌فهمیدم.

اینک با دیدن این تابلو و انرژی مثبتی که از آن به انسان منتقل می‌شود درک می‌کنم که چرا او در شروع کار ها آن را می‌گفت.

من تلاش خواهم کرد از این پس در آغاز کارهایم با گفتن این جمله و به یاد آوردن این تابلو از انرژی مثبت آن برای انجام کارهایم استفاده کنم.

در جریان سفر هنرمندان ایرانی به اوفا مرکز جمهوری باشقیرستان روسیه، علی گنجی و همسر ایشان که خود هنرآموز خط و استاد تذهیب است، چند کارگاه آموزشی مختلف را به صورت فشرده اداره می‌کنند و هنرجویان از 9 صبح تا ساعت 21 در این کارگاه ها در زمینه هنر ایرانی - اسلامی به ویژه خوشنویسی و تابلونگاری قرآنی آموزش می‌بینند.

کد خبر 245734
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دین و اندیشه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز