حمید هامون: «سی‌. اس. لوئیس»، نویسنده‌ی برجسته‌ و فقید ایرلندی که مجموعه‌ی هفت‌جلدی «ماجراهای نارنیا» را برای نوجوانان نوشته است، در سال ۱۹۳۷ میلادی در تحلیلش درباره‌ی کتاب «هابیت» در ضمیمه‌ی ادبی «تایمز» نوشت:

تماشاى یک سینماى کاغذى

«سال‌ها بعد، پس از ده بیست‌بار خواندن، مخاطبان حکمت استادانه و اندیشه‌ی عمیقِ به‌کار بسته شده در این کتاب پی می‌برند و درک می‌کنند که چگونه در این کتاب، همه‌چیز این‌قدر بالغ، این‌قدر صمیمی و در نوع خود، این‌قدر حقیقی، جلوه‌گر شده است. پیش‌گویی خطرناک است؛ اما هابیت در آینده، ممکن است به خوبی اثبات کند که اثری کلاسیک است.»

۷۷ سال بعد از پیش‌گویی این نویسنده‌ی برجسته، همه باور دارند که هابیت، اثری کلاسیک و داستانی اسطوره‌ای و بی‌نظیر است که «جی. آر. آر. تالکین» در سال ۱۹۳۶ میلادی برای نوجوانان نوشت.

آپاراتچی پیشنهاد می‌کند قبل از این‌که فیلم‌های سه‌گانه‌ی هابیت را ببینید، کتاب هابیت را بخوانید و ابتدا دنیای هابیت را در ذهن خودتان بسازید، بعد این اقتباس سینمایی را تماشا کنید.

More  درباره‌ی فیلم «هابیت: یک سفر غیرمنتظره» بیش‌تر بخوانید.

More  درباره‌ی فیلم «هابیت: ویرانی اسماگ» بیش‌تر بخوانید.

ترجمه‌های فارسی متعددی از این کتاب منتشر شده است، اما آپاراتچی فکر می‌کند، خواندن ترجمه‌ی «فرزاد فربد»، مترجمی که آثار بسیاری را برای نوجوانان ترجمه کرده است، برای خواننده‌های نوجوان، آسان‌تر و روان‌تر است.

همشهری، هفته‌نامه‌ی دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۲۸

کد خبر 245482
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز