سه‌شنبه ۱۷ دی ۱۳۹۲ - ۲۰:۰۱
۰ نفر

پگاه شفتی: فت پا، فقط فت پا، من دعوا را با این فن شروع می‌کنم! این‌ها را ونداد ۱۶ ساله می‌گوید. او و دوستانش در راه خانه هستند و تازه از مدرسه تعطیل شده‌اند. خیابان را روی سرشان گذاشته‌اند و با صدای بلند می‌خندند.

آخ‌جون دعوا

ونداد و دوستانش بازی را بیش‌تر از دعوا دوست دارند. با این حال، تجربه‌هایی از زمان عصبانیتشان در اختیار من گذاشتند. تجربه‌هایی که در حین نوشتنشان خودکارم سرمازده شد و از کار افتاد و مجبور شدم از این نوجوان‌های شاد، خودکار قرض بگیرم. خودکاری که بعد از نوشتن این گزارش، یادم رفت پسش بدهم و ماند یادگاری برای هفته‌نامه‌ی دوچرخه!

* * *

ونداد همین فن فت پا را به شوخی روی دوستش اجرا می‌کند و می‌گوید: «من دعوا را خوب بلدم، با این حال چندوقتی هست که دعوا را کنار گذاشته‌ام.»

افشین می‌پرد وسط حرفش و می‌گوید: «خیلی وقت است. آخرین دعوایش همین یک‌ساعت پیش بود!»

بقیه می‌خندند و ونداد می‌گوید: «همیشه بعد از دعوا پشیمان می‌شوم، اما نمی‌دانم چرا باز هم دعوا می‌کنم!»

همشهری، هفته‌نامه‌ی دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۲۷

 

وسط این‌همه شلوغی و خنده و نقل خاطره‌های دعوا، مهبد لبخند می‌زند و می‌گوید: من هیچ‌وقتِ هیچ‌وقت دعوا نمی‌کنم. نه این‌که زورش را نداشته باشم خوب هم دارم، ولی همیشه عصبانیتم را کنترل می‌کنم. وقتی با بعضی از هم‌سن و سال‌هایم کار به جنگ لفظی می‌کشد، ماجرا را بیش‌‌تر کش نمی‌دهم. حتی اگر مجبورم هم کنند، من پایه‌ی دعوا نمی‌شوم. شاید چون یک‌بار زشتی دعوا را از نزدیک دیدم؛ در بازار بزرگ بودم و دیدم که دو مرد در حال کتک‌کاری هستند. آن‌قدر از این‌صحنه بدم آمد که تصمیم گرفتم خودم هیچ‌وقت چنین صحنه ای به‌وجود نیاورم.

همشهری، هفته‌نامه‌ی دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۲۷

 

افشین می‌گوید: «من اهل دعوا نیستم، چون همیشه کتک می‌خورم! ولی اگر حسابی عصبانی شوم خوب بلدم کتک بزنم. همین هفته‌ی پیش با یکی از دوستانم در کلاس زبان دعوایم شد و...»

همشهری، هفته‌نامه‌ی دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۲۷

 

علی و کوروش دو دوست صمیمی هستند.

علی می‌گوید: «من از دعوا بدم می‌آید. همیشه وقتی عصبانی می‌شوم سعی می‌کنم خودم را کنترل کنم. مثلاً من و کوروش سر یک ماجرایی باهم دعوایمان شد، یعنی جنگ لفظی پیدا کردیم. ولی من خودم را کنترل کردم و کار به زد و خورد نکشید. حالا هم، با هم دو رفیق صمیمی هستیم.»

کوروش می‌خندد و می‌گوید: «البته من هم خودم را کنترل کردم.»

همشهری، هفته‌نامه‌ی دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۲۷

تصویرگری‌ها: نگین مصلحی

 

هیچ‌چیز، احترام‌برانگیزتر از آدمی نیست که همیشه خشمش را کنترل می‌کند. اگر مهارت کنترل خشم را از نوجوانی تمرین کنیم، در آینده می‌توانیم بسیار راحت بر خشم‌مان غلبه کنیم. بر طبق آمار، بالاترین میزان قتل در ایران مربوط به نزاع‌های خیابانی ا‌ست و حدود ۷۶درصد قتل‌ها حاصل عصبانیت‌های لحظه‌ای، بدون برنامه‌ریزی قبلی و به لطف سلاح سرد همیشه در دسترس است! در بهار امسال نیز روزانه دو نفر با سلاح سرد کشته شدند و مردان چهار برابر زنان، قربانی قتل با سلاح سرد بودند. قتل‌هایی که به سادگی می‌توانست اتفاق نیفتد، اگر مرتکبین فقط یک‌لحظه بر خشمشان غلبه می‌کردند.

«شجاع کسی نیست که نترسد، بلکه کسی است که بتواند بر ترسش پیروز شود».

نلسون ماندلا

کد خبر 244309
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز