پنجشنبه ۱۲ دی ۱۳۹۲ - ۱۷:۱۶
۰ نفر

نفیسه مجیدی‌زاده: در راه که داشتم می‌آمدم، دیدم دست‌فروش‌ها یک کالای جدید آورده‌اند، خودکار شب امتحان!

ساعت، موبایل، نسکافه

می‌گفتند مثل مداد جادو است و پاسخ سؤال‌ها را به یادت می‌آورد. البته آن پاسخ‌هایی را که جایی نوشته باشی... یک خودکار نامرئی!

بین این‌همه جوراب و لباس و وسایل آشپزخانه و... که برای فروش آمده بودند، حضور یک خودکار برای خیلی‌ها جالب بود. چون مدادها، خودکارها و دفترچه‌ها، همان آغاز مهر آمدند، فروخته شدند و رفتند.

یادم آمد فصل امتحانات رسیده. یادم آمد... هفته‌ی پیش چراغ‌مطالعه می‌فروختند و اگر این موبایل‌ها نبودند حالا سروکله‌ی ساعت زنگ‌دار هم پیدا می‌شد.

همه‌‌ی این‌ها، لوازم شب امتحان‌اند. فقط کتاب درسی مهم نیست، شب و روزهای قبل از امتحان به لوازم دیگر و خوراکی ‌و... نیاز است.

* * *

ساعت، موبایل

کسی هست که شب امتحان موبایلش را خاموش کند؟ که‌ هی پیامک نگیرد و البته نفرستد. که هی با دوستانش تماس نگیرد که شما تا کجا خوانده‌اید که گه‌گاه یاد موسیقی و عکس‌های داخل گوشی نیفتد و...

مرجان، ۱۵ ساله به این نکته اعتراض دارد، به این‌که می‌گویند موبایل‌هایتان را خاموش کنید، چون او از موبایلش به‌عنوان ساعت و البته ساعت زنگ‌دار استفاده می‌کند و هی زمان را کنترل می‌کند که مثلاً در یک ساعت چه‌قدر درس خوانده و یا وقتی چرتش گرفت، ساعتش را کوک می‌کند برای مثلاً ۱۰ ‌دقیقه‌ی بعد.

 البته گاهی این پیامک‌ها مزاحمت ایجاد می‌کنند یا تفریحی می‌شوند و او را لحظه‌ای می‌خندانند.

مثل این: «من همه‌ی کتاب‌هایم‌ را دو دور کامل خوانده‌ام و کاملاً آماده‌ام، تو چه‌طور؟

ستاد ایجاد رعب و وحشتِ شب امتحان!»

یا این: «چیه؟ پریدی رو گوشی ببینی کی پیامک داده؟ این درس خوندنته؟ هنوز که نرفتی، دِ برو... دِ... دهه!»

اما زیاد نگاه کردن به ساعت استرس می‌آورد.

دقت کرده‌ای اگر در انتظار کسی یا چیزی باشی و بخواهی که زمان زود بگذرد و هی به ساعت نگاه کنی به نظر می‌آید که عقربه‌ها لج کرده و ایستاده‌اند آن‌قدر که دیر می‌گذرند این لحظه‌ها...

اما اگر شب و روز امتحان باشد و کلی درسِ نخوانده روی زمین مانده باشد و تو هی به ساعت نگاه کنی، ساعت برعکس عمل می‌کند و عقربه‌هایش می‌دوند انگار...

این نه علمی است و نه واقعی، اما حسی است که همه‌ی ما تجربه‌اش کرده‌ایم. وگرنه زمان نه خیال ایستادن دارد و نه خیال دویدن؛ با یک ریتم مداوم و بی‌وقفه درحال حرکت است.

شب‌ها و روزهای امتحان هم مثل بقیه‌ی لحظه‌های زندگی می‌گذرند. پس بهتر است شب امتحان ساعت و موبایل را از خودمان دور کنیم و بدون دردسر و استرس، این شب‌ها و روزها را بگذرانیم.

اگر نمی‌توانیم، لااقل زمانی که درس می‌خوانیم موبایل را کنار بگذاریم.

اگر نمی‌توانیم، لااقل فقط پیامک‌ها را بخوانیم و این‌قدر ساعت را نگاه نکنیم.

اگر نمی‌توانیم، پس باید با همین استرس‌ها این روزها را بگذرانیم، همین!

* * *

نسکافه

می‌دانیم خیلی‌ها عادت دارند شب‌ها درس بخوانند، خیلی‌ها...

آن‌ها که طرفدار درس‌خواندن در روز هستند می‌گویند شب خوابشان می‌گیرد و علاوه بر این در روز انرژی بیش‌تری برای درس‌خواندن دارند.

آن‌ها که طرفدار درس‌خواندن در شب هستند، می‌گویند شب‌ها بیش‌تر آرامش دارند و هیچ‌چیزی نمی‌تواند تمرکزشان را به هم بزند.

البته خوابشان هم می‌گیرد و خیلی از آن‌ها نسکافه و چای می‌نوشند تا خواب را از سرشان دور کنند و بیش‌تر بیدار بمانند، اما پزشکان معتقدند که اثر این نوشیدنی‌ها کوتاه مدت است و ضمن این‌که تفکر افراد را بر هم می‌زند، استرس را هم زیاد می‌کند.

آن‌ها به دانش‌آموزان و دانشجویان توصیه می‌کنند که از نوشیدنی‌هایی مانند عرق نعنا، عرق‌ ریحان، گلاب و شربت استفاده کنند تا خوابشان تنظیم شود.

این که درس‌خواندن در شب بهتر است یا روز، بستگی به عادت‌ انسان‌ها دارد، اما روان‌شناسان درس‌خواندن در روز را توصیه می‌کنند، چون در روز ذهن، طراوت و شادابی دارد و این مسئله از نظر فیزیکی، با گرفتن نوار مغزی و آزمایش‌های دیگر تأیید شده است.

روان‌شناسان به افرادی که عادت به درس‌خواندن در شب دارند توصیه می‌کنند که بهتر است تمرین کنند و یاد بگیرند که چه‌طور تمرکزشان را در موقعیت‌های مختلف حفظ کنند، چون یکی از دلایل مهم روی آوردن به درس‌خواندن در شب، عدم تمرکز در روز است.

تمرکز این افراد را سروصداهای داخل منزل و خیابان به هم می‌زند و در نتیجه به شب روی می‌آورند، اما شب هم ذهن آماده‌ی خوابیدن است و بهتر است آزارش ندهیم.

همشهری، هفته‌نامه‌ی دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۲۷

کد خبر 244293
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز