همشهری آنلاین: نهمین همایش فلسفه رسانه چهارشنبه چهارم دیماه ۱۳۹۲ با حضور استادان و پژوهشگران علوم ارتباطات در دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران برگزار می‌شود.

محورهای همایش به شرح زیر است:

قرائت قرآن

8.20 صبح

معرفی همایش: احسان شاه قاسمی

8.25

سخنرانی دکتر مسعود کوثری

8.30

سخنرانی دکتر یونس شکرخواه

8.45

پنل اول: تبلیغات در فضای مجازی

9.00-9.40

تبلیغات آنلاین (برخط) - رضا شریفی

تبلیغات  سنتی - صادق اقبال

زبان تبلیغات - علی رسولزاده

فرا تبلیغات - حسن پور محمدی

  

پنل دوم: تلویزیون

9.40-10.20

داستان تلویزیون در متن: تحصیلات و سرگرمی - یاسمین نامجویان

ساختن برنامه تلویزیونی خوب: فلسفه‌های خلاقانه، حرفه‌ای‌گری و ارزش‌های تولید - مهدیه نصیری

رازهای خانوادگی: خشونت جنسی - آزیتا لاجوردی

مسایل اجتماعی، تولید و ژانر - سارا بختیاری

  

پنل سوم: رادیو

10.20-11.00

رادیو جماعتی در غرب - سیده متین سید حسینی

رسانه، فرهنگ و جامعه: هویت فرهنگی و رادیوی غیر قانونی - ساجده بهروزی

شکل‌های بیانی و ویرایش دیجیتالی گفتاری رادیویی - مهتاب حاتمی طاهر

اشکال بلاغی و ویرایش دیجیتال سخنرانی‌های رادیویی - ناصر محمدی 

پنل چهارم: جهان شیشه‌ای

11.00-11.50

نظارت الکترونیکی بر مجرمان - نگار عاقل زاده

تشدید نظارت - فرشته پورطاهری

داده پژوهی و نظارت بعد از 11 سپتامبر - بهنوش یزدیزاده

پیوست دولت - فاطمه بدری

جنگ اطلاعاتی و حقیقت بشر - فاطمه عباسی

  

نماز و نهار

11.50-13.00

پنل پنجم: اقتصاد توجه

13.00-13.50

اقتصاد توجه: معرفی و تاریخچه - مریم مومن زاده

اعتماد توجه - بهناز راشدی اشرفی

اقتصاد توجه و تبلیغات - امینه راسخ

جنبش‌های اجتماعی و اقتصاد توجه - عطیه ملک زاهدی

اقتصاد توجه و شبکه‌های اجتماعی - زینب ابراهیم زاده 


پنل ششم: تبلیغات

13.50-14.30

تبلیغات محاوره‌ای و  رسانه‌های جدید - مریم جعفری

تبلیغات از دو منظر - نکیسا معمار

ارتباطات بازاریابی و رسانه های جدید - زهره طاهر

آینده تبلیغات - زهرا نیکخواه

  

پنل هفتم: ستارگان رسانه‌ای

14.30-15.10

ستاره سازی - زینب الماسی

ستاره به عنوان منظره‌ی تماشایی - یسرا مرادی زاده

افراد مشهور و رسوایی - راضیه مطهری

فرهنگ شهرت - الهام رحیمی

  

پنل هشتم: سینما

15.10- 15.40

تاریخ سینما - سپیده طیری

تئوری فیلم - مریم روستا

زمینه تولید، توزیع و نمایش - مهرداد بینا

 

جمع بندی همایش: دکتر سعید رضا عاملی

15.40

پنل اول: تبلیغات 

  • تبلیغات محاوره‌ای و  رسانه‌های جدید - مریم جعفری                                                    

یکی از دسترسی‌های مقایسه‌ای بین  وسایل ارتباط جمعی قدیم و رسانه شبکه‌ای دیجیتال تعاملات است. که به شکل صحیح و درست ارتباط  درک می‌شود. هرچه این ارتباط تعاملی‌تر باشد ارتباط و مبادله می‌تواند از انعطاف وتنوع بیشتری حمایت کند. تعامل یکی از ویژگی‌های سیستم‌های مهندسی شده ارتباطی‌اند که به طور وسیع گسترش یافته است  تا رسانه‌های فیزیکی مانند  روزنامه  ومجلات را در بر بگیرد.  یکی از  تعاملی‌ترین  رسانه ارتباطی که  می‌توان در نظر گرفت  اینترنت است چون  از  تمام  شیوه های  میان فردی و  ارتباطات  جمعی و  کامپیوتر محور حمایت می کند. هم چنین  یکی از  پیشرفت های  مهم که  د رشبکه ی جهان گستر  اینترنت  مکررا با  آن مواجه ایم  توان  تولیدی مشارکت  و تعاملات  محاوره ای است. تعاملاتی که هم به طور مستقیم و هم به طور غیر مستقیم  در رسانه ها وجود دارد عبارتند از: محاوره- گفتار رسمی - مشورت-تعاملات ثبت شده و...که استفاده کنندگان  این سیستم بیشتر  به شکل  مصرف کننده معلوم اند تا خوانندگان  چون این رسانه های ارتباطی متکی به  مشارکت و  نمایش مستقیم هستند. جایی که رسانه های جمعی د رشکل دادن بازار های  جمعی و  اجتماع جمعی  خیلی  اهمیت  پیدا  کرده است رسانه محاوره ای محصولات  چند گانه  بازار  جدید و ارتباطات  اجتماعی  را گسترش می دهند.

واژگان کلیدی: تعاملات- مشارکت- ارتباطات جمعی-مصرف کننده

  • تبلیغات از دو منظر - نکیسا معمار

در این مقاله 2 شیوه ی تبلیغاتی مورد بررسی قرار گرفته اند شیوه ی سنتی تبلیغات و شیوه ی تبلیغات معنا گرا و این بررسی به واسطه ی مقایسه 2 برند تبلیغاتی زنانه و مردانه‌ی شرکت یونی لیور و صورت گرفته است که در آن به المان‌های  هویتی و جنسیتی  توجه شده و سازو کارهای تبلیغاتی 2 شرکت مبلغ بی بی اچ و او اند ام مورد توجه قرار گرفته است و به تعریف کلیشه‌های جنسیتی و اثر آن‌ها بر تبلیغات و موفقیت آمیز یا ناموفق بودن تبلیغات را با توجه به کلیشه‌ها می‌سنجد و در آخر راهکارهای تبلیغات تعاملی را ارائه می‌دهد.

واژگان کلیدی: هویت؛ تعاملی؛ کلیشه های جنسیتی؛ جنسیت؛ تبلیغات خلاقانه؛ تبلیغ آگاهی دهنده

  • ارتباطات بازاریابی و رسانه‌های جدید - زهره طاهر

ایمیل، وب و موبایل به عنوان رسانه‌های جدید در ارتباطات بازاریابی نقش مهمی ایفا می‌کنند. عناصر مهم ارتباطات بازاریابی، بازاریابی مستقیم و تبلیغات است. بازاریابی مستقیم به بازاریاب اجازه می‌دهد که پاسخ‌های مستقیم بیشتری از مشتری دریافت کرده و و بازار هدف را به نحو بهتری شناسایی کند. تبلیغات مستقیم نیز به بحث‌هایی درباره اصول، حوزه و تکنیک‌های رسانه‌های جدید می‌پردازد.

در ارتباطات بازاریابی با دسترسی به اطلاعاتی که در سیستم ثبت نام است، ابزارهای نظارت از راه دور در محیط های رسانه ای جدید به دست می آید. ثبت نام یک ابزار تکنیکی مهم است که به وسیله آن بازاریابی مستقیم توانمند می شود. از طریق اطلاعات موجود در فرم های ثبت نام، اطلاعات مفیدی در مورد نیاز مشتریان و ارزیابی میزان رضایت آن‌ها به دست می‌آید.

از یک جهت رویکردهای پاسخگویی مستقیم برای بازاریابان اهمیت دارد و از طرف دیگر، مکانیسم پاسخگویی ویژگی جدایی ناپذیر رسانه های جدید است. امروزه اهمیت رسانه‌های جدید در امر بازاریابی انکارناپذیر است.

واژگان کلیدی: رسانه های جدید؛ ارتباطات بازاریابی؛ بازاریابی مستقیم؛ تبلیغات؛ ثبت نام

  • آینده تبلیغات - زهرا نیکخواه

تبلیغات یکی از مسائلی است که در رسانه‌ها اهمیت زیادی دارد. دیجیتال سازی موقعیت کلیدی فناورانه از هم گرایی و جهانی سازی داده است. سرعت فناورانه و هم گرایی در چرخه‌ای از پیشرفت بازاریابی مشتری سریع، رشد و کمال دستگاه‌های ارتباطی چند منظوره خلاصه می شود. تقاضای مصرف کننده برای تعامل گفتگویی و سر گرمی اجتماعی، پیامدهای مهمی برای تبلیغات رسانه محور بر انواع دیگری از تعامل دارد. ثبت یا کنترل از راه دور نوع دیگری از تعامل است که مقرون به صرفه‌تر و همه جا حاضر است. میزان تبلیغات جستجو با گوگل ثروت باد اورده‌ای برای شرکت‌های خبری ایجاد کرد.

رسانه‌های تجاری الزام اور برای به دست اوردن درامد تبلیغاتی ادامه پیدا می‌کنند تا عامل مهمی شود که تعامل مصرف کننده با شرکت رسانه تجاری را برای اینده شکل دهد. رسانه‌های تجاری در حال توسعه پتانسیل‌هایشان به عنوان عامل فروش است نه به عنوان رسانه تبلیغاتی. میزان بالای مدل‌های تجاری، رسانه تجاری الکترونیکی را قادر می‌سازد تا از دریچه مجازی شدن کالا و خدمات، به کانال‌هایی برای فروش و توزیع اطلاعات الکترونیکی و محتوا و خدمات سرگرمی تبدیل شوند و راه را برای توسعه تجارت موبایل هموار سازند. تغیر در رسانه و انتخاب‌های ارتباطی مصرف کننده به طور گسترده می‌تواند به عنوان یک تغییر از رسانه توده به رسانه گفتگویی توصیف و مشخص کند.

واژگان کلیدی: تبلیغات؛ مصرف کننده؛ تعامل؛ دیجیتال سازی؛ رسانه های تجاری؛ رسانه گفتگویی

پنل دوم: تلویزیون

  • داستان تلویزیون در متن - تحصیلات و سرگرمی - یاسمین نامجویان

در این پژوهش نویسنده در تلاش است تا بتواند دلایل پرداختن به موضوع سریال‌ها را و علت بوجود آمدن این دغدغه‌ها را شرح دهد. نویسنده اصلی‌ترین دلیل خود را برای انجام این پژوهش، بی توجهی ای می‌داند که در تحقیقات علمی نسبت به این موضوع روا داشته می‌شود و تلاش می‌کند تا در ذیل این عنوان هر یک از دلایل پرداختن به پژوهش تلویزیونی را تشریح کند.

واژگان کلیدی: داستانهای تلویزیون، سریالهای عامه پسند، تحصیلات اجتماعی، سرگرمی و لذت

  • ساختن برنامه تلویزیونی خوب: فلسفه‌های خلاقانه، حرفه ای‌گری و ارزش‌های تولید - مهدیه نصیری

در این سخنرانی به روند تولید سریال ها پرداخته می‌شود. خیلی از برنامه ها در ژانر سریال قرار می گیرند ولی نوع تولید، نگاه و هدف تیم تهیّه( سرگرمی خانواده، برنامه سازی برای تغییر، بازتاب واقعیت و...) در هر برنامه و شبکه و همچنین انتظارات بینندگان از آنها با هم فرق می کند و این امر هویت متفاوتی به هر برنامه و شبکه ای خاص می دهد. در هر بخش نویسنده تلاش می کند با روش مطالعۀ موردی و نام بردن از یک سریال، شیوه‌های برنامه سازی را با بافت بیرونی آن ربط می دهد و این مساله به بازتاب متفاوت مسائل اجتماعی در قالب طرح های داستانی می انجامد. ضمن آنکه ارتباط بین تهیّه کننده و نویسندگان، برنامه و شبکه، تولید و بینندگان و الویت های تجاری، در تولید هر سریال تاثیر گذار است.

واژگان کلیدی: سریال، روند تولید، اهداف برنامه سازی، هویت برنامه

  • رازهای خانوادگی: خشونت جنسی - آزیتا لاجوردی

وفاداری در خانواده، خویشاوندی  و وراثت تم های فراگیری در تلویزیون عامه پسند و سریال های درام هستند. روایت های داستانی معمولا به روابط پنهانی ، فرزندان نامشروع و اصالت های مشکوک میپردازند. توطئه و دسیسه چینی در خانواده مانند داشتن روابط جنسی با محارم و نزدیکان که باعث دلسردی اعضای خانواده می شود موضوعی است که بسیاری از روایت ها و سریال های عامه پسند با آن سر و کار دارند هرچند که روابط نامشروع خواهر و برادر یا روابط جنسی با محارم موضوع داستان های عامه پسند اولیه در آمریکا بوده اما سوء استفاده جنسی از کودکان در مباحث و برنامه های خانوادگی قلمرویی کشف نشده بود .
این فصل نشان می‌دهد که چگونه تلویزیون عامه پسند که روایت‌های آن‌ها حول محور خانواده است موضوعاتی را مطرح کرد که به معضل سوء استفاده جنسی از کودکان میپردازد و از پروسه‌ها و مسائلی که تیم‌های تولیدکننده برنامه‌ها و فیلم‌های عامه پسند تلویزیونی با آن مواجه هستند پرده بر می‌دارد.

واژگان کلیدی: تلویزیون، سریالهای عامه پسند، ژانر خانوادگی، کودکان، خشونت جنسی.

  • مسایل اجتماعی، تولید و ژانر: سارا بختیاری

مقاله حاضر یک سری از فاکتورهایی را شناسایی می کند که بر اینکه موضوع "پریشانی روانی" چگونه در طیف "غیر-اخبار"ی برنامه سازی تلویزیون به نمایش درمی آید موثر می باشد. پروسه ی تولید، مسئله ی ژانر است و بسیار پیچیده تر از آن است که گمان می شود. در این مقاله اولویت‌های تولید در فرمت‌هایی مثل مستند یا درام مشخص می‌شود و به چگونگی بازنمایی موضوع "مشکلات روانی" در تلویزیون پرداخته می‌شود و برای توضیح این مهم عوامل متعدد موثر بر تولید تا نمایش را توضیح داده و با مثال‌هایی آن را مشخص می‌سازد و علل تاثیرگذار بر انتخاب و نحوه ی نمایش مسایل مرتبط با مشکلات و ناراحتی‌های روانی را توصیف می‌کند.

واژگان کلیدی: پریشانی روانی، تولید، ژانر، تولید کنندگان رسانه، بازنمایی، مستند

پنل سوم: رادیو

  • رادیو جماعتی در غرب - سیده متین سید حسینی

رادیو یکی از رسانه های ارتباطی است که مخاطبان خاص خود را  دارند. یکی از رادیو های که بسیار مورد توجه است رادیو جماعتی می باشد. این رادیو ها معمولا برای گروه جماعتی خاصی پخش می گردد و ویژگی های خاص خود را داراست. در این مقاله پیش رو هدف بررسی رادیو های جماعتی در کشورهای غربی با تاکید بر سه کشور: ایالات متحده امریکا، بریتانیا، و بلژیک ( شمال و جنوب بلژیک) است. این پژوهش به سیاسست گذاری هایی که بر روی این رادیوها انجام می گیرد را مورد تحلیل و بررسی قرار می دهد. در این مقاله هدف نشان دادن تاثیر سیاست گذاری‌ها در ایجاد و یا عدم امکان ایجاد این ایستگاه‌های رادیویی است. و از نکته ی قابل توجه در این در این مقاله تفاوت سیاست گذاری ها در شمال و جنوب بلژیک است. و پرداختن به این موضوع که از نظر تعداد ایستگاه های رادیویی کدام یک از این سه کشور وضعیت بهتری دارند.

کلید واژگان: رادیوی جماعتی: سیاست گذاری رسانه ای: رادیو های بدون مجوز

  •   رسانه، فرهنگ و جامعه: هویت فرهنگی و رادیوی غیر قانونی - ساجده بهروزی

این مقاله به این می پردازد که چگونه هویت های فرهنگی با میراث رادیویی غیر قانونی در هلند در ارتباط هستند. منظور از رادیوی غیر قانونی، ایستگاه های رادیویی ساحلی است که در دهه 1960، به پخش موسیقی مشغول بوده اند. این ایستگاه ها تبلیغات رادیویی و موسیقی های مردمی مثل موسیقی ضربی را که عموما در آن زمان پخش نمی شد، پخش می کردند. این مقاله، هویت هایی که با شرح و روایت رادیوی قاچاقی ایجاد شده اند را بررسی می کند. با استفاده از مصاحبه، بایگانی ها، طرفداران و گویندگان رادیو، ارتباط بین رادیوی غیر قانونی، موسیقی‌های مردمی و هویت‌های فرهنگی بررسی می‌شود. این مقاله بیشتر درباره ی این توضیح می دهد که چگونه تکنولوژی (مانند پخش اینترنتی)، یک سکو برای ایجاد این میراث و در نتیجه حفظ این هویت‌های محلی را به ارمغان می آورد. میراث بعنوان یک حافظه(خاطره) جمعی تعریف می‌شود که رسم و رسوم و سنت‌ها بعنوان متعلقات به هویت فرهنگی گروهی از مردم به رسمیت شناخته می‌شوند. خاطرات اغلب از داستان‌های منسجم شکل می‌گیرد که هویت‌های فرهنگی را ایجاد می‌‌کنند.

کلمات کلیدی: میراث فرهنگی، هویت فرهنگی، حافظه(خاطره) فرهنگی، میراث DIY، رادیوی ساحلی، رادیوی قاچاقی، موسیقی های مردم پسند

 

  • شکل‌های بیانی و ویرایش دیجیتالی گفتاری رادیویی - مهتاب حاتمی طاهر

در عصر امتداد رادیودیجیتالی رویکر دهای شبه منطقی نسبت به گفتار رادیویی به نظر کار کرد وکار خود از دست داده اند چنین رویکرد هایی به شکل مناسب وکارامد دستور العمل های رادیویی کنونی را نمی توانند توصیف کنند اما در حوزه زبان تولید رادیو و گفتارانتقادی رادیویی هنوز ارجحیت خودرا حفظ کرده اند.

یک رویکرد جایگزین که برای رادیوی دیجیتالی اکنون ودر آینده مثمر ثمر است در این مقاله ارائه داده ایم. این مقاله شامل ایده های شکل های شنودی برگرفته از سفسطه های جرج پاترهانس است که به توصیف و تحلیل دگرگونی های رخ داده دررادیو دیجیتال می پردازد. پس در این مقاله یک رده بندی برای استعاره های ویرایش رادیویی دیجیتال ارائه شده است. این رده بندی دانش و فهم را هم در زمینه مقدار شنودی و مونتاژ باالقوه ی دیجیتال گسترش می دهد هم به نحوه ی چگونگی ساختن یک رابطه ی جدید با شنوندگان رادیویی از طریق ویرایش دیجیتالی رادیو می پردازد. پیشگامان این عرصه، کریستوف میگون، گریگوری ویتهد، جان اسوالد، شری دلیز، آنتونی پیتز، بانی گریرو میگوئل ماکیاس هستند.

کلید واژگان: ویرایش دیجیتالی صدا، رادیو دیجیتالی، هنرمندان رادیو، روایت رادیو، سخنرانی رادیویی، طبقه بندی رادیویی 

  • اشکال بلاغی و ویرایش دیجیتال سخنرانی های رادیویی - ناصر محمدی

به فناوری یا دستگاهی که صدا، پیام یا نشانه ها را به وسیله امواج رادیویی منتقل می کند رادیو گفته می شود. پیشرفت روزافزون این رادیو و تبدیل شدن آن از رادیوی آنالوگ به رادیوی دیجیتال پیشرفتی شگرف در تحولات رادیو بوده است که دوره بلوغ رادیو را به تکامل رسانیده و وارد عصری به نام عصر پرادالیه کرده است که خصوصیاتی از قبیل توسعه‌ی گیرنده‌های رادیو، پیشرفت‌های فنّی و بهبود برنامه‌ها را دارا می باشد. با گسترش این خصوصیات رادیو های دیجیتال یا  رادیوهای ترانزیستوری به ‌سرعت در جهان گسترش یافتند. تبدیل از آنالوگ به دیجیتال به تبع خود دگرگونی های  را در فرستنده از حیث کمیت در دسترس بودن رادیو، کوچکتر شدن رادیو،  قابلیت جابجای رادیو و در  مخاطب به عنوان گیرنده شرایط جدیدی را در دریافت و استفاده از رادیو برای مخاطب به وجود آورد وآنگونه شدکه توسعه این نوع رادیوها، رادیوهای خانوادگی را که معمولاً به‌طور دسته‌جمعی مورد بهره‌برداری قرار می‌گرفتند  از رونق انداخت و استفاده از برنامه‌های رادیویی را به‌صورت فردی درآورد. و نتیجه آن شدکه دیجیتالی شدن ویژگی‌ها و خصایص رادیو را  بهبود بخشید و قابلیت پخش انواع فرستنده‌های رادیویی را افزایش داد و باعث شد عواملی مانند ویرایش صدای دیجیتال، هنرمندان رادیو،  روایت رادیو و سخنرانی رادیویی بیش از پیش در رادیو اهمیت پیدا کند.

واژگان کلیدی: طبقه بندی رادیویی: رادیو دیجیتال: هنرمندان رادیو: روایت رادیو: سخنرانی رادیویی: ویرایش صدای دیجیتال

پنل چهارم: جهان شیشه‌ای

  • نظارت الکترونیکی بر مجرمان - نگار عاقل زاده

فناوری‌های مدرن الکترونیکی جایگاه ویژه‌ای در زندگی روزمره بشر پیدا کرده است. این فناوری‌ها از یک سو می‌تواند به عنوان ابزارهایی در دست مجرمان و تبهکاران قرار گیرد و ارتکاب جرم را تسهیل‌ کند و از سوی دیگر پلیس و سیستم عدالت کیفری نیز از این ابزارها، برای کشف جرم و شناسایی‌ مجرمان و جمع‌آوری دلایل و مدارک علیه آنان استفاده می‌کند و دلایل علمی ای که از این طریق به‌ دست می‌آید در ردیف محکمه پسندترین دلایل و مدارک به شمار می‌روند. استفاده از فناوری، نه تنها در پیشگیری از وقوع جرم کاربرد وسیعی پیدا کرده است، بلکه در سرکوبی و مجازات مجرمان نیز جای پای خود را بازکرده است. علاوه بر استفاده از این ابزارها در کنترل زندانیان و نظارت بر اعمال آنان، این فناوری‌ها گاهی توانسته‌اند به عنوان جایگزین مجازات‌ زندان عمل کنند. در این بخش به طور خاص، نظارت الکترونیکی مجرمان در انگلستان، فراز و فرودهایی که از سال1998 تا سال 2002 طی کرده، نحوه اثبات آن در سیستم قضایی، مخالفت ها و موافقت ها، اجرای آزمایشی آن، دیدگاه های رسانه و بازخورد اجتماعی آن ارائه می شود. هم چنین، به اثرات اجتماعی نظارت الکترونیکی مجرمان، در سه مرحله ی آغازین، مکمل قرار گرفتن آن در کنار مجازات های کیفری و جایگزین شدن آن به طور کامل به جای مجازات های کیفری، پرداخته می شود.

کلید واژه ها: نظارت الکترونیکی مجرمان؛ عفو مشروط؛ سیستم مجازات کیفری؛ زندان خصوصی؛ حریم شخصی؛ جامعه ی آزاد

  • تشدید نظارت - فرشته پورطاهری

امروزه فعایت های همه ما در هر گوشه ای از جهان  با وسایل و تکنولوژی های مختلفی مورد نظارت قرار دارد. نظارت دربرگیرنده مشاهده، ضبط و طبقه بندی اطلاعات از مردم و فرایندها و نهادها است. و به عنوان یک قاعده برای جمع آوری اطلاعات، ذخیره سازی و بررسی آنها و هم چنین انتقال اطلاعات به شمار می رود. در طول سالها نظارت به طور فزاینده ای به صورت سیسماتیک و جاسازی شده ای وارد زندگی روزمره ما شده است. به ویژه این که نظارت برای تثبیت قدرت و مواضع دولت، سازمان ها و شرکت های بزرگ به کار می رود. در حال حاضر نظارت در سطح گسترده و به صورت شدیدتر اعمال می گردد. و در نتیجه  یکی از ویژگی های فراموش نشدنی جوامع پیشرفته قابلیت رؤیت پذیری است که به یک مسئله اجتماعی، اقتصادی و سیاسی تبدیل شده است. در این مقاله بحث بر سر تشدید نظارت است. اینکه چه عواملی در عصر حاضر باعث شدت گرفتن نظارت و افزایش قابلیت رؤیت شدن می شود. ابتدا در این مقاله به برخی از مطالعاتی که پیرامون نظارت پرداخته اند و بحث های لیون اشاره می شود و سپس  مقوله تشدید نظارت را از منظر صاحبنظرانی همچون براورمن و وبر مطرح می کند. و در آخر هم اندکی به بحث نظارت و تضعیف شدن حریم خصوصی می پردازد.

کلید واژه ها: نظارت؛ تشدید نظارت؛ رؤیت پذیری؛ حریم خصوصی؛ دیوان سالاری؛ سرمایه داری

  • داده پژوهی و نظارت بعد از 11 سپتامبر - بهنوش یزدیزاده

به دلیل اینکه بیشتر کارهای روزمره ی ما، شامل تعاملات و معاملاتی است که به صورت الکترونیکی ضبط می شود، زندگی ما در رسانه ای تثبیت شده که قابل مشاهده و بازیابی در هر زمانی است. به همین منظور علم «داده پژوهی» که وسیله ایست برای «کشف الگوهای معنا دار از طریق اطلاعات» به وجود آمد. هزینه ی ذخیره ی این اطلاعات الکترونیکی، روز به روز کاهش پیدا می کند و به همین دلیل اکثر سازمان ها و شرکت ها به دستیابی به این اطلاعات علاقه مند شده اند. نرم افزارها و محصولات داده پژوهی به وسیله فروشندگان زیادی، که با هم رقابت می کنند، به بازار عرضه می شود. نگرانی زیاد دولت ها در مورد امنیت بعد از اتفاقات 11 سپتامبر باعث جذب شدن هجمه ی زیادی از فروشندگان شد. در این فصل خلاصه ی کوتاهی از داده پژوهی به عنوان یک تکنولوژی، شناخت تعدادی از شرکت های اصلی و بررسی محصولات داده پژوهی آنها و شناخت بعضی از نگرانی هایی که برای مدافعین حریم شخصی به وجود آمده، بررسی می شود.

کلید واژه ها: داده پژوهی؛ نظارت؛ داده؛ الکترونیکی؛ تبلیغات؛ مصرف کننده

  • پیوست دولت - فاطمه بدری

فراهم کنندگان خدمات ارتباطی باید اطلاعات شخصی را فراتر از نیازمندی های خود حفظ کنند تا بتوانند نه تنها برای اهداف امنیت ملی بلکه برای اهداف قانونی گسترده تر در زمینه های تحقیقی و نظارتی که امکان دارد هیچ ربطی به امنیت حاکمیت نداشته باشد، قابل دسترس باشند. وظیفه ی بسیار مهمی بر دوش جامعه ی حفاظت از اطلاعات گذاشته شده تا مطمئن شوند مواردی که بر روی حریم خصوصی تاثیر می گذارند، به هیچ عنوان خطرناک و تهدید آمیز نباشند. بنابراین در بین کشورها و در درون کشورها حرکتی رو به عقب در جهت رسیدن به پایین ترین مرحله یعنی بینش درباره ی جایگاه حریم خصوصی برای بالا بردن برنامه های امنیتی آغاز شده است. حرکت های امنیتی جدیدی در جهت حمایت از حریم خصوصی در جریان اطلاعات شخصی پایه گذاری شده که نه تنها برای پی گیری و تعقیب اهداف ضد تروریستی هستند، بلکه حرکت های فرعی و پنهانی و مخفیانه را نیز زیر نظر دارند. در پایان بحثی که همواره میان صاحبنظران مطرح است مسئله ی خوب یا بد بودن عدم وجود حریم شخصی در جامعه ی امروز است. برای برقراری امنیت، دولت نیازمند اطلاعات شخصی افراد است و در عین حال همین برقراری امنیت تمامی حریم های خصوصی را می تواند زیر سوال ببرد.

کلید واژه ها: شخصی؛ امنیت؛ نظارت و مراقبت؛ پیوست دولت، اطلاعات شخصی؛ حفاظت اطلاعات

  •   جنگ اطلاعاتی و حقیقت بشر - فاطمه عباسی

میان نظارت حکومت و جنگ و نیاز به دیده بان (ناظر) بر دشمنان در داخل و خارج کشور یک تردید و دودلی وجود دارد. یک مسئله ای که نباید نادیده گرفته شود این است که فاعل و نهاد مشخص و ناظر را به حواشی زندگی اجتماعی هل می دهد. و تغییر در شرایط محیط پیگرد اطلاعات و جنگ را احاطه کرده است. جهانی شدن و بسط دادن یک نقش برای رسانه به این معناست که مانیاز داریم مراقبت را از یک ساکن و مقیم ببینیم. اگر ما این کار را انجام دهیم می توانیم قدردان باشیم زمانی که رسانه بر هوشیاری افراد نفوذ می کند و آن را تحت تاثیر قرارمی دهد. و تاثیر آن زمانی بیشتر می شود که بدانیم تاثیر آن بر زندگی افراد تا چه اندازه است. رسانه در زمان جنگ به عنوان معبر وگذر ماشین های نظامی به کار می رود. در هر حال تلاش هایی که می شود تا مدیریت احساسات را متقاعد کند. رسانه یک معادله ی پیچیده است و یک نقش دو پهلو را بازی می کند. هم چنین رسانه می تواند آغازگر یک جنگ اطلاعاتی باشد.

کلید واژه ها: رسانه؛ جنگ اطلاعاتی؛ نظارت؛ دیده بان؛ جهانی شدن؛ هوشیاری

پنل پنجم: اقتصاد توجه

  • اقتصاد توجه: معرفی و تاریخچه - مریم مومن زاده

اقتصاد توجه حوزه مطالعاتی میان رشته‌ای است که در مطالعات رسانه‌ای بسیار مورد توجه قرارگرفته است. برای درک این حوزه، اقتصاد رابه عنوان مطالعه روش تخصیص منابع مادی و معنوی کمیاب درمیان خواسته‌های نامحدود یا مقاصد رقیب تعریف کرده و توجه را فرایند ذهنی جهتدار و هدفداری که بخشی از اطلاعات را نادیده گرفته و بخشی دیگر را به تفضیل موردارزیابی قرارمی دهد در نظر می گیریم. با این رویکرد آنچه در عرصه‌ی اقتصاد تعیین کننده وحکم فرماست عامل کمیاب است و درمطالعات رسانه‌ای با در نظرگرفتن پیشرفت فناوری دیجیتال، شکل گیری فضای مجازی و... که تولیدو توزیع اطلاعات رابا سرعت بسیاری صورت داده است، «توجه» به عنوان عامل کمیاب معرفی می‌شود.

 هربرت سیمون اولین کسی بودکه در نوشته‌هایش به مفهوم اقتصادتوجه اشاره کرد.و پس از وی «نظریه‌ی اقتصادتوجه» توسط توماس داون پورت ومایکل گولدهابر مطرح شد. در اقتصاد توجه آنچه مدنظر است بحث جذب و مدیریت توجه توسط رسانه های جمعی یارقابت در برقراری ارتباط میان دو دنیای متناهی توجه و نامتناهی اطلاعات است.

اقتصاد توجه از دو طریق مخاطبان و رسانه ها می تواند مورد ارزیابی قرارگیرد. البته در هر دو طریق ارزیابی باید دو نوع توجه کاذب و واقعی را در نظر گرفت که خودتعیین کننده­ی این نکته است که مخاطب به مثابه کدام یک از انواعگروه، توده، بازار یا فرد معرفی می شود.

کلید واژگان: اقتصاد توجه؛ عامل کمیاب؛ جذب توجه؛ مدیریت توجه؛ توجه کاذب؛ توجه واقعی

  • اعتماد توجه - بهناز راشدی اشرفی

دنیای معاصر را عصر ارتباطات و اطلاعات نامیده اند. انفجار اطلاعاتی دنیای معاصر موجب اهمیت روزافزون اطلاعات و نحوه حافظت از آن ها شده است. تجارت و اقتصاد از شکل پیشین خود فاصله گرفته و نوع جدیدی از تجارت, به نام تجارت اطلاعات جریان های اقتصادی را اداره می کند. بنابراین عامل اصلی مبادلات اقتصادی به عنصر جدیدی به نام «توجه» تغییر یافته است.

توجه و اطلاعات لازم و ملزوم یکدیگرند, به این گونه که جلب توجه به یک پدیده برابر با در اختیار قرار دادن اطلاعات در آن راستاست. اطلاعات و اهمیت نحوه حفاظت از آن ها موجب نظریه پردازی های متعددی در این باره شده است. از این جمله می توان به نظریه اقتصاد توجه و نظریه اعتماد توجه اشاره کرد. اعتماد توجه به حقوق افراد و اطلاعات شخصی آن ها می پردازد و اصولی را برای حقوق فرد برمی شمارد. این حقوق در شمار مباحث اساسی اقتصاد توجه قرار می گیرد.

کلیدواژگان: تجارت اطلاعات, جلب توجه, اقتصاد توجه, اعتماد توجه.

  • اقتصاد توجه و تبلیغات - امینه راسخ

از گذشته تا به امروز، چرخشی از اطلاعات به توجه را به عنوان عنصر کمیاب در اقتصاد رسانه شاهد هستیم؛ چرخشی که تغییراتی اساسی در شیوه تبلیغات رسانه­ای را منجر شده­است. امروزه تبیلغ­کنندگان بر خلاف گذشته نمی­توانند بر جلب و حفظ توجه مخاطب، اعتماد کنند زیرا طبق گفته «لی» یک شهروند عادی در یک کلانشهر، روزانه با سه هزار پیام تجاری احاطه می­شود و هر لحظه امکان دارد توجه وی به سمت محصول تازه­ای جلب شود. بنابراین نیاز به روش­های تازه­ای ایجاد شد که از طریق آن تبلیغ­کنندگان بتوانند صرفا توجه مخاطب را در لحظه و از میان جریان گسترده­ای از تبلیغات که به وی عرضه می­شود، به خود جلب کند.

اقتصاد توجه باعث ایجاد تفکری جدید درمورد چگونگی ایجاد ارتباط مداوم، منعطف و دارای تحول با مشتریان شده­است. اقتصاد توجه یک پاسخ پیچیده و بعضا متناقض به یک محیط رسانه­ای است که به نظر کمتر و کمتر قابل اتکا بوده و به مشتریانی که رفتارشان اغلب به سختی شناخته می­شود.

وازگان کلیدی: توجه، اقتصاد، تبلیغات، رسانه، مشتری/ مخاطب.

  • جنبش‌های اجتماعی و اقتصاد توجه - عطیه ملک زاهدی

در سالهای اخیر  ظهور رسانه های جدید بر تولید و توزیع توجه مخاطبان تاثیر گذاشته است و این توجه بر جنبش های اجتماعی مانند بهار عربی موثر بوده است. در زمینه جنبشهای اجتماعی توجه به ندرت به طور مستقیم مورد مطالعه قرار گرفته است اما در این مقاله سعی شده است که به این موضوع پرداخته شود. رسانه های جدید مانند اینترنت باعث شده اند که گروه های سیاسی راحت تر از گذشته با هم ارتباط برقرار کنند. هم چنین این رسانه ها با سرعت بالای خبررسانی خود توانسته اند کاری کنند که دیگر هیچ اتفاقی پوشیده نماند و همه ی مردم بتوانند از اخبار روز دنیا در کم ترین زمان مطلع شوند. جنبشهای اجتماعی با حضور فعال در رسانه های جدید مانند شبکه های اجتماعی توانسته اند توجه مخاطب را به خود جلب کنند و مردم را در رسیدن به اهداف جنبش با خود همراه سازند.

کلید واژگان: توجه, رسانه, جنبش اجتماعی, خبر.

  •  اقتصاد توجه و شبکه‌های اجتماعی - زینب ابراهیم زاده

موضوع اصلی در این تحقیق، بررسی موردی فیس‌بوک است که با چارچوب نظری اقتصاد توجه به آن پرداخته شده است. در چکیده‌ی حاضر سعی می‌شود تعدادی از واژگان اصلی در این مقاله توضیح داده‌ شود. آنچه که در اقتصاد دارای اهمیت است، آن چیزی است که کمیاب است؛ پیش از آنکه رسانه‌های ارتباط جمعی در این سطح توسعه یابند آنچه که در ارتباطات افراد کمیاب محسوب می‌شد، «اطلاعات» بود؛ اما امروزه که ما در دوران انفجار اطلاعات به سر می‌بریم، آنچه که به دلیل کمیابی آن دارای اهمیت است، «توجه» است. بنابراین اقتصاد توجه به این موضوع می‌پردازد که در برنامه‌سازی و به طور کلی در رسانه‌های ارتباط جمعی چگونه می‌توان کاری را انجام داد تا «توجه» مخاطب را جلب نموده و پس از آن به ارائه‌ی اطلاعات به وی پرداخت.

از نظر نگارنده‌ی این مقاله، آنچه که در فیس‌بوک بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد، «فراداده‌های اجتماعی» است. فراداده در این مقاله به عنوان «اطلاعات درباره‌ی اطلاعات» تعریف شده است. به این معنی که آنچه که فرد در فیس‌بوک به عنوان اطلاعات در مورد خود منتشر می‌کند، اطلاعاتی است که در مورد شرایط اجتماعی خود می‌دهد. برای مثال، فرد از طریق فهرست اسامی دوستان خود نشان می‌دهد که به چه حلقه‌هایی از طبقات اجتماعی متعلق است. این فراداده‌های اجتماعی مبنایی است برای تحلیل‌های این تحقیق. در‌واقع اطلاعاتی که فرد در مورد ویژگی‌ها و مشخصه‌ها و اطلاعات اجتماعی خود در فیس‌بوک می‌دهد موضوع این تحقق است که با چارچوب نظری اقتصاد توجه به آن پرداخته می‌شود. علاوه بر لیست دوستان، تصاویری که فرد می‌گذارد، نظراتی که برای تصاویر وی گذاشته می‌شود و یا وی برای دیگران آن‌ها را می‌گذارد و سایر امکانات فیس‌بوک که شامل سایر عناصر رسانه‌ای می شود, موضوع تحقیق این است.

کلید واژگان: اقتصاد توجه, فیس بوک, قراردادهای اجتماعی, عنصر کمیاب.

پنل ششم: تبلیغات در فضای مجازی

  • تبلیغات آنلاین (برخط) - رضا شریفی

اینترنت آخرین رسانه جمعی الکترونیک در قرن بیستم است که رشد و توسعه یافته است و امکانات بسیاری را در اختیار کاربران قرار داده است که از جمله این امکانات داد و ستد و تبادل اطلاعات در این فضا و در هم شکستن مرزها برای دستیابی به اطلاعات است. یکی از این امکانات که جدای از نامه های الکترونیکی است وب جهانی است ((www .  فضای وب جهانی ، یک مجموعه پر از رایانه های متصل شده و لینک شده به اینترنت است  که اطلاعاتی را که همگان به صورت مشترک می توانند آن را در دسترس داشته و از آن استفاده کنند را در خود نگاه می دارد. این وب جهانی پلتفرم و زمینه و بستر مناسبی بای عرصه تبلیغات نیز به شمار می رود.

در این فصل ما بر روی تبلیغات آنلاین در فضای وب تمرکز می کنیم. انواع و گونه بندی های مختلف تبلیغات در اینترنت را معنی و دسته بندی کرده و آنها را نه از منظر تاریخی و تکنیکی بلکه از از منظر عملکردهای ارتباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهیم. .همچنین برای روشن شدن موضوع، از مثالهای مختلف استفاده می کنیم تا اینکه نشان دهیم تبلیغات در اینترنت و فضای وب چگونه ساختار بندی شده اند و کارکرد آنها چیست و نشان دهیم در تحلیل این تبلیغات چه عناصری را به کار می گیرند.

در این قسمت به شما نشان می دهیم که تبلیغ کنندگان در فضای اینترنت چگونه مخاطبان خود را به تله می اندازند و چگونه از تصاویر و طرح های گرافیکی مختلف برای جذب مخاطب استفاده می کنند.  همچنین در این بخش بر روی تاثیرات تبلیغات اینترنتی بر روی کاربران بحث و تاکید می شود. مواردی از قبیل نقش توجه و انگیزه کاربران در برابر تبلیغات اینترنتی و استراتژی و راهبرد تبلیغ گران برای جذب مخاطب. همچنین در این فصل به راه های مختلف و شیوه های گوناگون اقناع مخاطبان در تبلیغات اینترنتی نیز پرداخته می شود.

کلید واژه ها : تبلیغات ؛ تبلیغات آنلاین ؛ کاربر اینترنتی ؛ اقناع

  • تبلیغات  سنتی -  صادق اقبال

در هر جایی از جهان که زندگی کنیم با تبلیغات روبرو می شویم. اینگونه تبلیغاتی که در عصر حاضر مشاهده می کنیم شکل متحول شده و دگرگون تبلیغات سنتی است. پایه و اساس تبلیغات سنتی را می توان در رسانه های چاپی، تلویزیون و رادیو جستجو کرد.هر کدام از انها به شیوه های متفاوتی به اقناع مخاطبان خود می پردازند مثلا رسانه های چاپی به طور مستقیم (نامه پستی) و غیر مستقیم (پخش اگهی های چاپی) به تبلیغات می پرداختند که در نمونه اول امکان بازخورد مخاطب بیشتر از نوع دیگر بود. اما با ظهور تلویزیون میدان جدیدی برای پخش تبلیغات موثر تر بوجود امد؛ تلویزیون توانست با ویژگی هایی که دارد در القای پیام به مخاطب نقش موثر تری ایفاء کند. اما تبلیغات در همه انها با چهار عنصر اساسی(AIDA) توانسته است به جلب توجه مخاطب بپردازد؛ این عناصر شامل توجه(Attention)، علاقه(Interest)، خواست(Desire) و عمل(Action) است که گویای چگونگی عملکرد پیام تبلیغی بوده و با استفاده از ان می تواند به اقناع مخاطب بپردازد.

کلید واژه ها : تبلیغات سنتی ؛ مخاطب ؛ اقناع؛ رسانه

  • زبان تبلیغات - علی رسولزاده

امروزه تبلیغ گران برای موفقیت در فضای اینترنت به سراغ زبان شناسان رفته اند و اینگونه در پی جذب و اقناع مردم برای توجه و کلیک کردن هستند. با توجه به فضای تعاملی اینترنت باید که از زبان اقناع برای درگیر کردن کاربران با مطالب مورد نظر استفاده نمود. در این فصل با تعریف اقناع و سپس زبان تبلیغات به این موضوع پرداخته شده است که چگونه می توان با استفاده از مفاهیم زبانشناختی کاربر اینترنتی را درگیر تبلیغات کرد و به این مورد اشاره می شود که زبان تبلیغات در وب با سایر تبلیغات تجاری متفاوت است.  در این نوع تبلیغات به نحوه استفاده از ضمایر و افعال،شکستن فعل برای ایجاد حس خودمانی بودن،مزایای استفاده از سوال در تبلیغ، بهره گیری از جملات مختصر و جنبه های لغوی و نحوی زبان توجه می شود و با استفاده از اقناع زبانی مخاطبان یکپارچه شده و موجب تقلید رفتار آنها می شوند.

کلید واژه ها: زبان؛ تبلیغات؛ اینترنت؛ اقناع

  • فرا تبلیغات - حسن پور محمدی

در بخش فرا واقعیت ما به مطالعه ابعادی می پردازیم که ورای تبلیغات هستند و آن هم شناخت روانشناسی حاکم بر فضای تبلیغات و نوع جدید ارتباط به وجود امده در تبلیغات است که از ان با عنوان فرا تبلیغات یاد می شود. در واقع هدف از بیان این مبحث این است که شکل های جدیدی از ارتباطات که دارای ظرفیت های متعددی هستند (همچون فرا تبلیغات ) را مورد تجزیه وتحلیل قرار دهیم. د این بخش از ارتباطات بر روی دو مورد زبان ارتباط و فرا متن ها تمرکز و توجه میژه ای صورت گرفته است . در این بخش بر این مسئله تاکید می شود که ایجاد ساختار جدید از اطلاعات در اینترنت تنها تغییر در ساختار ارتباطات نیست بلکه در اینجا نقش فرستنده و گیرنده نیز مهم و قابل تامل است. آدرس ها به طور فعالانه ای در مورد درک اطلاعت درگیر می شوند و جنبه جدیدی از ارتباطات بین فردی است که ساختار کلی ارتباطات را دستخوش تغییر و تحول قرار نمی دهد اما شکل جدیدی از این تعامل را در فضای فرا تبلیغات بین فرستنده و گیرنده به وجود می آورد. در این بخش نیز مانند سایر بخش ها تاکید اصلی بر روی مباحث زبان شناسی و روانشناسی در ارتباط است.

کلید واژه ها : فرا متن ؛ فرا تبلیغات ؛ ارتباط بین فردی ؛ تبلیغات اینترنتی

پنل هفتم: ستارگان رسانه‌ای

  • ستاره سازی - زینب الماسی

در جهان امروزی افراد مشهور به واسطه ی رسانه ها از مرزهای فرهنگی و جغرافیایی عبور کرده اند، افراد مشهور دیگر محصور مرزهای جغرافیایی نیستند می توانیم ادعا کنیم که در میدان دید همه ی افراد قرار دارند، این امکان را رسانه ها برای آنها فراهم کرده اند. در عصر حاضر ستاره های زیادی وجود دارند، ابعاد گوناگون این ستارگان افسونگر، درخشان و دست نیافتنی بخشی از زندگی روزمره ی ما هستند. شوهای تلویزیون امکان پدیدار شدن مشاهیر را فراهم می کنند.

صحنه های اجرا مشاهیر را به مناظری تماشایی برای توده ها تبدیل می سازند و گاه ممکن است حتی یک فرد عادی را به فردی مشهور تبدیل کنند، فرآیند شهرت یافتن تقریبأ به طور کامل توسط رسانه ها ایجاد می شود؛ عناصر و سبک های ستارگان توسط رسانه های جمعی ساخت می یابند، به گونه ای که رسانه ها هویت های خاصی را به عنوان هویت های مطلوب به تصویر در می آورند.

کلید واژگان: افراد مشهور، رسانه، شهرت

  • ‌ستاره به عنوان منظره‌ی تماشایی - یسرا مرادی زاده

قرن بیستم، دوره‌ی آغاز شکل‌گیری منظره‌های رسانه‌ای است. سیاست، اقتصاد، مسائل اجتماعی و زندگی روزمره، همگی به منظره‌هایی برای رسانه‌ها تبدیل شده‌اند. قتل‌ها، پرونده‌های فساد، مد، اختلافات و تعارض‌های سیاسی، جنگ، بیماری و مرگ، رسوایی‌های جنسی و ... همگی به عنوان نمایش‌هایی پر زرق و برق و چشم‌نواز بر روی صفحه‌های نمایش قرار می‌گیرند که این صفحه‌های نمایش عبارتند از : بیلبوردها، بنرها، پوسترها، تلویزیون، سینما و رسانه‌های چاپی. منظره چیزی است که باید دیده شود و مخاطب باید ببیند. به عبارت دیگر، منظره‌ی تماشایی، مستلزم تولید چیزی بر روی صفحه‌ی نمایش و مصرف آن به وسیلۀ مخاطب است. ستارگان و مشاهیر آنچه را که مردم می‌خواهند باشند یا آرزوی آن را در سر می‌پرورانند نمایش می‌دهند. در این بخش از مقاله، به تولید منظره‌ی تماشایی مشاهیر در رسانه‌ها می‌پردازیم. ویژگی‌های خاصی مثل زیبایی‌های ظاهری و مد برای افراد مشهور بخصوص ستاره‌های سینما اهمیت دارد.

واژگان کلیدی: زیبایی، ستاره، مد، منظره‌ی تماشایی 

  • افراد مشهور و رسوایی - راضیه مطهری

در جامعه و عصر حاضر رسوایی و بدنامی وجود دارد ولی اگر از طریق رسانه نشان داده شود همه ی افراد جامعه بیدار می شوند و بیشتر به چشم می آید. اگر ستارگان سینما، شخصیت های ورزشی و سیاسی از طریق رسانه ها این رسوایی را داشته باشند و دیده شوند دیگر مورد قبول جامعه نیستند و موقعیت آنها را به خطر می اندازد. اما ستارگان سینما بیشتر از شخصیت ها ی سیاسی و ورزشی موقعیت خطرناک تری را دارند و بیشتر مورد بدنامی و حتی مورد آزار و اذیت قرار می گیرند و بنابرین خیلی بیشتر از رسوا و بدنام شدن می ترسند.

وقتی افراد مشهور در کار خود پیشرفت زیادی می کنند یکی از جذابیت ها در مورد این افراد این است که اطلاعاتی در مورد زندگی خصوصی شان بفهمیم و این کنجکاوی ها زمانی شکل می گیرد که افراد در رسانه ها نمایش داده شوند.

کلید واژگان: رسانه، رسوایی، ستارگان سینما

  • فرهنگ شهرت - الهام رحیمی

فرهنگ شهرت موقعیتی از نمایش‌های چرخش رسانه ای است درباره‌ی مردمی که به خاطر توجه، تحسین و تقلید از مشاهیر، ارزشمند شناخته می شوند. فرهنگ شهرت به سادگی از رسانه‌ ها به سوی مردم رانده نشده است بلکه این فرهنگ به واسطه ی ستاره ها انتقال می یابد. فرهنگ شهرت به طور ذاتی پدیده ای ناپایدار است و داد و ستدی است بین تصاویر رسانه ‌ای و مخاطبان.

مخاطبان، طرفدارن، ستایش کنندگان و کسانی که دوستدار مشاهیر هستند به قدرت نمادین مشاهیر پاسخ می‌دهند اما همچنین به طور فعالانه، شخصیت مشاهیر را شکل می‌دهند. این ساده انگارانه است که باور کنیم مخاطبان، بدون اندیشه و فکر توسط مشاهیر فریب می‌خورند و جادو می‌شوند. رسانه‌ها بیشتر اوقات بر فریبندگی، جوانی، قدرت و زیبایی تمرکز می‌کنند حتی گزارش اخبار نیز دستاوردی برای مد و سرگرمی است.

واژگان کلیدی: شهرت، فرهنگ، مشاهیر، مد

پنل هشتم: سینما

  • تاریخ سینما - سپیده طیری

این مقاله به بررسی سیر تحول و تاریخ فیلم داستانی در سینمای اروپا٬ آمریکا و همچنین آن‌ چیزی که سینمای غیر‌غربی - مانند هند٬ اندونزی٬ ژاپن و نیجریه- نام دارد٬ می‌پردازد. آن‌چیزی که ایده‌ی اصلی این بخش را تشکیل می‌دهد٬‌ این است که در مطالعه تاریخ فیلم و سینما باید همواره توجه اصلی‌مان را به زمینه برآمده از آن مبذول بداریم. چرا که همین مسئله است که روشن می‌کند٬ اساسا آنچه به مثابه نام‌گذاری جغرافیایی در تاریخ سینما صورت گرفته است٬ از همین‌جا نشات می‌گیرد. اینکه ما مقوله‌ای را سینمای غرب یا به طور نمادین٬ سینمای وسترن می‌نامیم - که به طور جداگانه یک ژانر مسلط است- و همچنین سینمای غیر‌غربی٬ خود گواه بر ضرورت بررسی ریشه‌های تاریخی این نام‌گذاری و به طریق اولی شکل گیری فیلم داستانی در سینماهای خاص آن‌ها است. بنابراین اگر بخواهیم رویکردی تاریخی و انسان‌شناسانه به مطالعه سینما داشته باشیم٬ بهتر است با بررسی روند و پیدایش آن در جغرافیا و تاریخ مشخص به این امر مبادرت ورزیم.

واژگان کلیدی: سینما،ژانر،تاریخ،زمینه

  • تئوری فیلم - مریم روستا

چرا تئوری فیلم دارای اهمیت است؟ اصلی ترین دلیل این است که تئوری فیلم ابزارهایی مفهومی برای دانشجویان فراهم می کند تا در مطالعه فیلم درگیر شوند، فراتر از گفتن اینکه من از این فیلم لذت بردم یا فلان فیلم خسته کننده بود. تئوری های مختلف ابزارها و مفاهیم مختلفی را برای فهم فراهم می کنند اما شاید مهم تر از اینها بحث کردن و حرف زدن در مورد ایده فیلم است. تئوری های اولیه مانند فرمالیسم اصطلاحاتی را فراهم کردند که در نقدهای روزنامه می خوانیم یا در تلویزیون می بینیم. همچنین دانشجویان را با مفاهیم اساسی میزانسن، نورپردازی و ترکیب بندی آشنا کردند که این امر سبب شد تحلیل های بیشتر و عمیق تری بر روی انگیزه ها و معانی که نظریه های بعدی بر آن متمرکز شدند صورت بگیرد، در واقع بحث اینکه «فیلم چگونه کار می کند».

رویکردهای علوم اجتماعی به طور کلی بر تحلیل متمرکزند و توجه شان به عوامل و پدیده هایی است که بر زیر پوشش سطح ظاهری قرار دارند. این ویژگی بیشتر تئوری های این فصل است. اگرچه همه ی آنها یک هدف کلی و همه جانبه را دنبال می کنند و در بعضی موارد این نظریه ها در علوم اجتماعی نیز به کار برده می‌شوند تفاوت هایی در کاربرد این تئوری‌ها وجود دارد.

این مقاله مهم ترین تئوری های فیلم، از سال 1920 تاکنون را به شکل خلاصه توضیح می دهد. نظریات آیزنشتاین، کراکوئر یا بنیامین که در 1920 و 1930 مطرح شدند، هنوز برای نظریه پردازان فیلم مهم هستند. سایر نظریات مانند رویکردهای مارکسیستی، ساختارگرایی، نمادشناسی و روانکاوی نیز به اختصار توضیح داده خواهند شد. بازگشت به نظریه ادبی در پایان قرن بیستم نیز شرح داده میشود.همان طور که ملاحظه کردید، تمرکز اصلی تئوری های ذکر شده بر روی محتوای سینما است.نظریه ها و رویکردهایی که زمینه و بافت سینما را کاوش می‌کنند مانند سینمای سوم یا سینمای ملی نیز به آنها اشاراتی خواهد شد.

واژگان کلیدی: سینما،محتوا،تئوری،رویکرد،مارکسیسم،ساختارگرایی،فرمالیستی،نمادشناسی،روانکاوی

  • زمینه تولید، توزیع و نمایش - مهرداد بینا

در این مقاله به مطالعه، تجزیه و تحلیل زمینه های تولید فیلم و توزیع ونمایش فیلم پرداخته شده است. فهم محتوای فیلم مهم است اما فهم بافت فیلم (هر چیز دیگری که موقع تماشای فیلم به بیننده می‌رسد) نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است. بنابراین در کنار رویکردهای مبتنی بر محتوا، رویکردهای مبتنی بر بافت نیز بخش مهمی از این کتاب را تشکیل می‌دهند. مانند تلاش‌ها برای درک تأثیرات مردم و بافت فرهنگی خاصی که یک فیلم یا جریانی از فیلم‌ها در آن به وجود می‌آیند. تعداد تحقیقاتی که بافت تولید، توزیع و نمایش فیلم داستانی را مورد بررسی قرار می‌دهند، از تحقیقات مربوط به بافت تماشا کردن فیلم کمتر است اما با این حال این تحقیقات، بینش‌هایی مفید و تازه برای درک سینما در اختیار ما می‌گذارند. اگرچه ایده فهم بافت تولید فیلم‌ها به دهه ۲۰ میلادی برمی‌گردد، دو رویکرد در بین رویکردهای اصلی تحلیل بافت مربوط به سال‌های اخیر هستند: رویکرد سینمای ملی و رویکرد سینمای سوم که گاهی به آن سینمای جهان سوم نیز گفته می‌شود.به یکی از شاخه‌های سینمای سوم می‌پردازیم: رسانهٔ بومی و به ویژه سینمای بومی. وجه مشترک همه این رویکردها پرداختن به جنبه  ایدئولوژیک سینما است. نقشی که توزیع و نمایش در سینما ایفا کرده‌اند، معمولاً در تحلیل‌های تولید نادیده گرفته می‌شود. این حوزه به اقتصاد سیاسی صنایع سینما در نقاط مختلف می‌پردازد و در مواردی خاص شامل دستورالعمل‌های ملی‌گرایانه نیز می‌شود (مانند عوارض گمرکی سنگین و زیان‌بار برای واردات فیلم‌ها از کشورهای دیگر در راستای حفظ تولید سینمای ملی). فیلم‌سازان آماتور و مستقل از طریق کانال‌های غیررسمی مانند اینترنت و جشنواره‌های فیلم‌های مستقل، سیاست و اقتصاد توزیع و نمایش فیلم را با درجات مختلفی از موفقیت دور می‌زنند. این فصل تنها به کاوش این مسأله می‌پردازد که انسان‌شناسی سینما چه در مورد سینمای خارج از غرب و چه به طور کلی چطور باید باشد و باید چه چیزی ارائه کند. در این فصل نیز اکثر مثال‌ها مربوط به سینمای خارج از غرب خواهد بود. نمونه‌پژوهی‌ها در این فصل شامل تحلیل چگونگی «شکل گرفتن» خروجی سینمای اندونزی توسط تحولات سیاسی اندونزی، چگونگی مطرح شدن ایدئولوژی‌های پسااستعماری در سینمای آفریقا و بافت اجتماعی و فرهنگی سینمای آمریکا در دههٔ ۸۰ میلادی است. این نمونه‌پژوهی‌ها به دانشجویان در تصور کردن این مسأله کمک می‌کنند که چطور جنبه‌هایی از زندگی ما که معمولاً آن‌ها را به فیلم مرتبط نمی‌دانیم (به خصوص در آمریکا و اروپا)، روی فیلم‌هایی که می‌بینیم و از آن‌ها لذت می‌بریم تأثیر دارند.

واژگان کلیدی: زمینه،تولید،توزیع،نمایش،سینمای ملی،سینمای سوم

کد خبر 243465
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز