طنز اجتماعی> سیدسروش طباطبایی‌پور: در مدرسه‌ی حیوانات، باز هم یک قرار دسته‌جمعی گذاشته شد: یک دعوای جانانه! البته روزی که چند تا بزن‌بزن حسابی درنمی‌گرفت که برای بچه‌ها روز نبود، اما این‌یکی گرد و خاک بیش‌‏تری داشت.

ماجرا از مسابقه‌ای شروع شد که آقای بز راه انداخته بود: «برای تمرین کار گروهی، فردا یه مسابقه‌ی طناب‌کشی داریم! همه هم باید شرکت کنن. دیگه یارکشی و اینا هم همین امروز با خودتون.»

توله‏‌ها که عاشق تک‌روی و تک‌خوری بودند، حالشان از هرچی کار گروهی بود، به‏‌هم می‏‌خورد. اما برای این مسابقه کلی انگیزه داشتند: رو‌کم‌کنی، حال‌گیری، مَنم مَنم، مَنم دیگه، بینیم دیگه و ...

این‌جوری بود که فیل و شیر شروع به یارکشی کردند: من‌من... کشیدم... کی‌رو... زرافه... کرگدن... یارکشی به‏‌خوبی پیش رفت تا این‏‌که تنها یک نفر از بچه‏‌ها روی زمین ماند: موش!

کسی موش را نمی‏‌خواست. یعنی شیر فریاد می‏‌زد: «موش لاجونه! ما که نمی‏‌خوایمش!» و فیل هم می‏‌گفت: «اگه مثل قبل با دندوناش طناب رو بگیره حتماً پاره می‏‌شه. اصلاً ما حاضریم یه‌ یار کمتر داشته باشیم.»

موش سرش را پایین انداخته بود و هی غصه می‌خورد. دلش می‏‌خواست زمین، دهن باز کند و قورتش بدهد، اما انگار زمین هم سیر بود و بی‏‌وفایی می‏‌کرد. خلاصه کار بالا گرفت و دو طرف که می‌دانستند مسابقه بدون حضور همه‌ی توله‌ها برگزار نمی‌شود، برای تعیین تکلیف موش، راه‌حل همیشگی به‌ذهنشان رسید: قرار دعوا: «هر گروهی کتک بیش‏‌تری خورد، موش، آش کشک خالشه!»

عصر همان‌روز بزن‏بزن شروع شد و توله‏‌ها مثل حیوان به جان هم افتادند. گوش کسی هم به حرف‏‌های موش بدهکار نبود: «بابا نزنین، اصلاً من نمی‏‌خوام تو هیچ تیمی باشم...» بعد از چند لحظه، موش وسط میدان جنگ، تنها یک توده حیوان می‏‌دید که به پر و پای هم پیچیده بودند، گاهی هوار می‏‌کشیدند و گاهی ناله می‏‌کردند.

دم غروب، دعوا تمام شد، اما بچه‏‌ها به سه دلیل، آن شب را فراموش نکردند:

۱.‏ چون شب یلدا بود و بلندترین شب سال، بچه‏‌ها فکر می‏‌کردند باید یک‌ذره بیش‏‌تر، درد کتک‏‌هایی را که خورده بودند، تحمل کنند.

۲. بعداً فهمیدند طناب مسابقه درست مثل سال پیش با دندان یکی از بچه‌ها بریده شده.

۳. همان‌شب، برف سنگینی آمد و مدرسه‏ و مسابقه کلاً تعطیل شد و همه‌چیز رفت روی هوا.

کد خبر 243161
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز