سه‌شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۲ - ۱۹:۱۵
۰ نفر

سحر دالایی: زمستان در راه است؛ زمستان و آنفولانزا... شاید هم سرماخوردگی.

فصل ویروس

اگر پاییز نتوانست ما را بیمار کند، باید مراقب زمستان و آنفولانزا و سرماخوردگی‌اش باشیم.

البته سرما‌خوردگی و آنفولانزا با هم تفاوت دارند، اگرچه علائم آن‌ها مشابه است.

آنفولانزا ناگهان شروع می‌شود و بسیار آزاردهنده است و مدت زمان زیادی طول می‌کشد تا بیمار مبتلا به آنفولانزا خوب شود و آدم، حسابی از درس و مدرسه دور می‌افتد. مخصوصاً که درد این بیماری به تعطیلی و مدرسه نرفتن نمی‌ارزد.

آفرین، نوجوان ۱۳ ساله که گویا قبلاً دچار این بیماری شده، می‌گوید: «خوب است که آنفولانزا فقط بیماری فصل‌های سرد است، این را دوستانم می‌گویند. آیا درست است؟»

سؤال او را از دکتر نیما فیروز، پزشک عمومی می‌پرسیم و او پاسخ می‌دهد: «آنفولانزا در همه‌ی ماه‌های سال ‌مشاهده می‌شود، اما در فصل‌های سرد، به‌خصوص در زمستان بیش‌تر شایع است و گاه اپیدمی می‌شود.»

* * *

شاید یادتان نیاید، چند سالی بود که آنفولانزاها اسم داشتند. نام یک کشور یا یک پرنده یا حیوان را روی آن‌ها می‌گذاشتند که بعضی از آن‌ها علمی و بعضی ساخته‌ی خود مردم بود.

آیا این‌که هر سال می‌گویند، ویروس جدیدی از آنفولانزا آمده، درست است؟

دکتر فیروز می‌گوید: «ویروس آنفولانزا، طی تکثیر در داخل سلول‌های بدن میزبان، می‌تواند تغییراتی در سلول‌ها ایجاد کند و همین، عامل تغییر در آنتی‌ژن‌های سطحی ویروس شده و به این شکل نوع جدیدی از ویروس آنفولانزا به وجود می‌آید. از طرف دیگر بدن میزبان در برابر ویروس جدید، ایمنی لازم را ندارد و همین امر، باعث اپیدمی‌های گسترده می‌شود.

* * *

بیش از ۱۰۰ نوع ویروس مختلف، می‌توانند سرماخوردگی ایجاد کنند. اما ویروس‌هایی که باعث آنفولانزا می‌شوند، زیاد نیستند. همین مطلب یعنی انواع کم ویروس‌هایی که باعث آنفولانزا می‌شوند، باعث شده واکسن‌هایی تهیه شود که به پیشگیری از آنفولانزا کمک می‌کنند.

از دکتر فیروز می‌پرسیم آیا تزریق واکسن آنفولانزا می‌تواند در عدم ابتلا به این بیماری مؤثر باشد؟

او می‌گوید: «در مورد بعضی افراد مسن، مثلاً ۶۵ سال به بالا و یا کودکان زیر پنج سال و افرادی که بیماری‌های مزمن قلبی و یا هرنوع ضعفی در سیستم ایمنی بدن دارند، تزریق واکسن آنفولانزا توصیه می‌شود. اما درمورد افراد سالم، برخی پزشکان معتقدند که بدن انسان باید به‌شکل طبیعی در برابر بیماری‌ها مقاومت داشته باشد، چون این‌کار باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود.»

کد خبر 242292
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز