چهارشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۲ - ۰۴:۴۰
۰ نفر

معمولاً هم‌زمان با خواندن داستان‌هایتان نکته‌هایی را در کاغذی چهارگوش یادداشت می‌کردم. کم‌کم دیدم که چه جالب!‌ بعضی از این مربع‌ها تکراری‌اند،‌ پس بهتر است آن‌ها را برای شما هم بنویسم. شاید بخواهید آن را با یک گیره وصل کنید به بخش نویسنده‌ی ذهنتان.

مربع

* * *

چه موضوع‌ها، آدم‌ها و فضاهایی را برای داستان‌هایتان انتخاب می‌کنید؟ گره‌های داستان‌هایتان چه‌طور باز می‌شوند و چه چیزی آن‌ها را از داستان‌های دیگر متفاوت می‌کند؟

گاهی دیالوگ‌هایی در داستان‌هایتان می‌خوانم و فکر می‌کنم مثل سریال‌های تلویزیونی حرف می‌زنید. یا توصیف‌هایتان همان تصویری را می‌دهد که بارها در فیلم‌ها دیده‌ام. تا به حال فکر کرده‌اید شاید بعضی از دیالوگ‌ها، فضاها یا آدم‌هایی که در تلویزیون دیده‌اید یا در کتابی خوانده‌اید با واقعیت فاصله داشته باشند؟ شاید کسی که اولین بار تصویری از کلاس درس، یک شغل خاص یا رابطه‌ی پدر و مادرها با بچه‌ها داده،‌ تصویری غیرواقعی داده و بقیه از روی دست او نوشته باشند.

به خانه‌تان نگاه کنید، به خیابان‌های شهرتان، به مادر و پدرتان و به دوست‌های مدرسه و اتاق و ساعت زنگ‌دارتان. چه فرقی دارد با آن چه نمایشش را دیده‌اید یا درباره‌اش خوانده‌اید؟ اگر چیزهای کوچکی در اطرافتان پیدا کنید که نوشتن از آن‌ها داستان شما را خاص و از کلیشه‌ها دور کند، اثر شما مخصوص شما می‌شود. چیزی که معلوم است از نگاهی متفاوت، سرچشمه گرفته و تکرار چیزهایی که قبلاً نشان داده و یا نوشته شده،‌ نیست.

کد خبر 240956
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز