ترجمه‌ی عباس تربن: عذرخواهی کردن، شجاعت می‌خواهد؛ این‌که آدم به کار اشتباهی که کرده، اعتراف کند و از یک‌نفر دیگر تقاضای بخشش کند. این مطلب چهار نکته‌ی کوچک اما مهم درباره‌ی عذرخواهی به ما یاد می‌دهد.

اشتباه را پیدا کن

یک حرف بی‌رحمانه زده‌ای؟ به قولی که داده‌ای، عمل نکرده‌ای؟ کار اشتباهت خیلی قدیمی است یا تازه مرتکبش شده‌ای؟ اگر ندانی کجای کار اشتباه بوده، نمی‌توانی عذرخواهی موفقی بکنی. اگر به‌نظرت کارت اشتباه نبوده، لااقل سعی کن ناراحتی‌ات را برای حس بدی که ناخواسته به کس دیگری منتقل کرده‌ای، بیان کنی.

*

درست عذرخواهی کن

عذرخواهی‌ات را دقیقاً با اشاره به کار اشتباهی که کرده‌ای و دلیلی که موجبش شده، شروع کن. به‌ هیچ وجه از «اما» یا «اگر» در عذرخواهی‌ات استفاده نکن («من عذر می‌خوام، اما...» معنی‌اش این است که من متأسف نیستم). از گفتن جمله‌هایی مثل «من متأسفم که تو این حس رو داشتی» یا «ببخشید که به تو توهین شد» خودداری کن و مستقیماً از کاری که کرده‌ای، عذر بخواه.

عذرخواهی درست و نادرست:

خوب: ببخشید که توهین کردم.

بد: متأسفم اگه توهین کردم.

بد: متأسفم اگه بهت توهین شد.

بد: متأسفم برای چیزی که باعث شد بهت توهین شه.

*

تشکر کن و بگو «لطفاً یک شانس دیگر!»

از طرف مقابلت به‌خاطر نقش مثبتی که در زندگی‌ات داشته تشکر کن و تأکید کن که تو نمی‌خواستی آگاهانه و عمدی به رابطه‌ی دوستانه‌تان صدمه بزنی. از شخص موردنظر بخواه که شانس دیگری به تو بدهد تا آن‌چه را که خراب کرده‌ای، درست کنی. به او بگو که دوست داری نشان دهی از اشتباهت درس گرفته‌ای و رفتارت را تغییر خواهی داد.

*

در اولین فرصت عذرخواهی کن

بعضی‌وقت‌ها بهترین کار، عذرخواهی‌کردن بلافاصله بعد از انجام کار اشتباه است، بعضی‌وقت‌ها هم بهتر است  کمی بیش‌تر صبر کنی. تأثیر یک جمله‌ی نامناسب می‌تواند با یک عذرخواهی سریع از بین برود، اما در موارد جدی‌تر، بهتر است صبر کنی که طرف آرام شود و عصبانیتش فروکش کند. به‌هرحال هرچه زودتر عذرخواهی کنی، بیش‌تر این احتمال هست که کارت به چشم یک اشتباه ناخواسته و نه بخشی از شخصیتت دیده شود. و البته هرچه عذرخواهی‌ات دیرتر انجام شود، درست‌کردن رابطه سخت‌تر خواهد شد.

 

همشهری، هفته‌نامه‌ی دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۲۱

تصویرگری: مریم سادات منصوری

کد خبر 238582
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز