سینی‌های پر از شله‌زرد، ظرف‌هایی پر از قیمه و پلو، شربت و شیرکاکائو همه در لیوان‌های پلاستیکی یک‌بار مصرف.

دوچرخه

ماه محرم و صفر در کشور ما و کشورهای دوروبرمان، ماه نذری است و چند سالی است که برای نذری بیش‌تر، از ظرف‌های یک‌بار مصرف استفاده می‌شود. حالا بماندکه خیلی از این ظرف‌ها در خیابان رها می‌شوند و چهر‌ه‌ی شهر را زشت‌ می‌کنند. اما این ظرف‌ها خطرناک هم هستند!

ظرف‌های خطرناک

 بر اساس آمارها در حال حاضر سالانه 10میلیون تن پلاستیک در صنایع بسته‌بندی ایران مصرف می‌شود که از این مقدار 570 هزار تن به تولید ظروف یک‌بار مصرف پلاستیکی اختصاص دارد. البته استفاده از این ظرف‌ها هم‌چنان در حال افزایش است. پلی استایرن (PS) در ساخت انواع ظروف یک‌بار مصرف  فومی و غیر فومی مانند لیوان، بشقاب، ظروف دردار یک‌بار مصرف و ...کاربرد دارند. این مواد از ترکیبات آروماتیک و سرطان‌زا هستند.

امیر خسرو نورچه‌ای، کارشناس اداره‌ی بازیافت منطقه‌ی یک شهرداری تهران در این‌باره به خبرنگار دوچرخه می‌گوید:« در ماه محرم به‌خاطر فرهنگ‌ نذری، در خیلی از مساجد و تکایا زیاد از ظرف‌های یک‌بار مصرف استفاده می‌شود. فرهنگ‌ بازیافت را ما  باید در مساجد و تکایا، در بین مردم ترویج کنیم. مخازن بازیافت را در ماه محرم و رمضان در مساجد و تکایا قرار می‌دهیم و از شهروندان هم خواسته می‌شود که این ظرف‌ها را به تفکیک در این مخازن قرار دهند. آموزش هایی را هم شهرداری تهران بعداز نماز مغرب و عشا به شهروندان می‌دهد.»

 او می‌گوید:« البته خیلی از ظرف‌های یک‌بار مصرف قابل بازیافت نیستند که این هم باید به شهروندان آموزش داده شود.»

 این کارشناس بازیافت می‌گوید:« بهتر است برای دادن نذری  از ظرف‌های کاغذی استفاده شود. به‌خاطر قابلیت بازیافت یا از ظروف ذرت استفاده شود. اما این ظرف‌ها چون گران‌تر هستند مردم به خرید ظرف‌های پلاستیکی روی می‌آورند.»

از کلبه‌های بازیافت چه خبر؟

اگر خاطرتان باشد،  کلبه‌های بازیافت در مدرسه‌های منطقه‌ی یک تهران، کار فرهنگ‌سازی و آموزش به دانش‌آموزان در زمینه‌ی بازیافت را برعهده داشت. امسال در گام بعدی، این مدرسه‌ها تشکل‌های بازیافت ایجاد می‌کنند.

نورچه‌ای می‌گوید:« یک  گروه مربی و کارشناس به مدرسه‌ها می‌روند و دانش‌آموزان را با مسائل بازیافت آشنا می‌کنند و فرم‌هایی را توزیع می‌کنند. علاقه‌مندان به عضویت در این تشکل‌ها، باید با اجازه‌ی خانواده و اولیای مدرسه ثبت‌نام و شروع به فعالیت ‌کنند. »

کد خبر 238514
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز