همشهری آنلاین: عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران کلیات طرح پیشنهادی ایران به گروه ۱+۵ را تشریح کرد.

عراقچی معاون بین‌الملل وزارت خارجه

به گزارش مهر عراقچی در جمع خبرنگاران  اظهار داشت: با توجه به اینکه بحث‌های زیادی وجود دارد، جزئیات مفصل است  24 مهر اگر تا ظهر بتوانیم به جمع بندی اولیه برسیم خوب است اما احتمالا تا بعد ازظهر و شب هم ادامه دارد.

وی در خصوص طرح ایران اظهار داشت: طرح محرمانه است و تا وقتی مذاکرات به نتیجه برسد محرمانه می‌ماند این توافقی است که با 1+5 صورت گرفته و امیدواریم در طول مذاکرات تا بعد از ظهر و فردا جزئیات بیشتر مورد بررسی قرار گیرد.برای مذاکرات یک هدف مشترک تعریف کردیم.

معاون وزیر خارجه تاکید کرد: هدفی که در طرح خود معرفی کردیم عبارت از تضمین حقوق جمهوری اسلامی ایران برای استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای شامل غنی سازی و اطمینان از ماهیت صلح آمیز این برنامه است.

وی ادامه داد: هم حقوق ایران و هم اطمینان از صلح آمیز بودن آن هدف مشترک تعیین شده که این هدف به اعتقاد ما از راه‌های مشخص می‌تواند محقق شود.

سید عباس عراقچی گفت: جلسه صبح در فضایی مثبت برگزار شد و هر دو طرف در بیان مطالب جدیت داشتند که علاقه خود را به پیشرفت مذاکرات در فضای سازنده نشان دهند.

وی افزود: بخش اصلی به ارائه طرح ایران گذشت و آقای ظریف به صورت مفصل و با استفاده از پاورپوینت ارائه کرد . کلیات را مطرح کرد و جزئیات در جلسه بعد از ظهر و معاونین مورد بحث قرار می‌گیرد .

وی تصریح کرد: طرح محرمانه است و امیدواریم در طول مذاکرات تا بعد از ظهر و فردا جزئیات بیشتر مورد بررسی قرار گیرد و بتوانیم برای جلسه 1+5 تصمیم بگیریم در چه تاریخی باشد تا برای ارزیابی به ادامه نظرات برگردیم.

عراقچی تصریح کرد: عنوان طرح مذکور، پایانی برای یک بحران غیر ضروری و آغازی برای افق‌های جدید است . از نظر ما بحران جاری یک بحران غیر ضروری است که با توجه به ابعاد صلح آمیز برنامه نباید اتفاق می‌افتاد.

وی خاطرنشان کرد: در جلسه توضیح داده شد که چرا در چنین وضعیتی هستیم و چگونه باید از این وضعیت خارج شویم .

عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران تصریح کرد: هم حقوق ایران و هم اطمینان از صلح آمیز بودن آن هدف مشترک تعیین شده که این هدف به اعتقاد ما از راه‌های زیر می‌تواند محقق شود.
1- اجرای حق ایران برای توسعه، تحقیق، و تولید و استفاده از انرژی هسته‌ای برای مقاصد صلح آمیز
2- استفاده از راستی آزمایی آژانس
3- همکاری بین‌المللی در اجرای حقوق ایران
4_ رفع کامل تمام تحریم‌های یک جانبه و جند جانبه
5- همکاری در زمینه نگرانی‌های مشترک
هر کدام از این موارد جزئیاتی دارد که ذر جای خود تشریح می‌شود.

عراقچی درباره اجرای طرح تصریح کرد: ما طرح را به صورت باز مذاکره نمی‌کنیم . محدوده زمانی دارد . گام‌ها باید هم زمان باشد و هم زمان اجرا شود.

وی ادامه داد: فضای مثبت باید در طول مذاکرات باشد و از اقداماتی که باعث تشدید اوضاع می‌شود، خودداری شود. توافق مقدماتی نیز باید در کوتاه‌ترین زمان در خصوص اهداف مشترک، گام پایانی، نقشه راه وجدول زمانی صورت گیرد و بعد یک مکانیزم توافقی نیز باید برای اجرای توافقات که می‌تواند شامل یک کمیته مشترک بین ایران و 1+5 باشد .

معاون وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: ما در طرح مشخصه‌های گام اول و آخر را تعریف کردیم. گام اول باید مشخص باشد . گام اول باید شامل 1- بازسازی اعتماد دو جانبه و به صورت متقابل و متعادل، 2- جلوگیری از تشدید اوضاع و اقداماتی که می‌تواند فضا را تخریب کند3- نگرانی‌های فوری هر دو طرف 4- حل اختلافات از طریق گفتگو و 5- اجرای فوری توافقات باشد و نهایتا اینکه گام اول برای دوره 6 ماهه خواهد بود ، مگر اینکه زودتر از 6 ماه برای دور بعد بع توافق برسیم.

وی با بیان اینکه گام آخر نیز مشخصاتی دارد که معرفی کردیم، اظهار داشت: استفاده از فتوای مقام معظم رهبری به عنوان مهم‌ترین اقدام اعتماد ساز، ادامه غنی سازی برای ایران، برخورداری ایران از تأسیسات هسته‌ای خود شامل رآکتورهای تحقیقاتی، همکاری صلح آمیز هسته‌ای بین طرفین، شفافیت و نظارت آژانس، لغو کامل همه تحریم‌های شورای امنیت یک جانبه و چند جانبه؛ برخورداری از جدول زمانی کلیات گام آخر هستند که مطرح کردیم.

عراقچی در پاسخ به سئوالی در این باره که آیا فضای مثبتی که پیش از جلسه وجود داشت هنوز هم وجود دارد، تصریح کرد: فضای جلسه مثبت و واکنش اولیه آنها مثبت بود. جلسه بعد از ظهر را نیز ساعت 2:30 در سطح معاونین شروع می‌کنیم .

وی تصریح کرد: آنها ار زوحیه تعامل گرایانه طرف ایرانی و جدیت ایران برای مذاکرات استقبال کردند . باید درباره جزئیات بیشتر بحث کنیم .

عراقچی درباره ملاقات‌های دو جابنه به ویژه از سوی هیأت آمریکایی گفت: نه ما پیشنهادی دادیم و نه پیشنهاد خاصی برای ملاقات گرفتیم. ملاقات‌های دوجانبه در حاشیه نشست‌ها خیلی با درخواست قبلی صورت نمی‌گیرد . بعد از جلسه با هم قرار می‌گذارند.

وی ادامه داد: من صبح امروز ملاقات دو جانبه با طرف روسی (ریابکوف) داشتم. قبل از جلسه تبادل نظری به درخواست طرف روس داشتیم. امشب با ایشان و یا هیأت‌های دیگر به در خواست ما برحسب ضورت یا به درخواست آنها ملاقات‌هایی داریم.

عراقچی در پاسخ به این سئوال که آیا از این موضوع که طرف مقابل به ویژه طرف آمریکایی با اختیارات کامل در مذاکرات شرکت می‌کند، تصریح کرد: همه هیأت‌ها تأکید کرده بودند که از اختیار و صلاحیت کافی برای مذاکره برخورداند. قضاوت درباره نتیجه مذاکرات را به بعد از مذاکرات موکول می‌کنیم .

وی درباره تحرکات صهیونیستی نیز اظهار داشت: این مذاکرات دشمنانی دارد که از منطقه و سطوح دیگر در داخل آمریکا هستند و در رأس آنها رژیم صهیونیستی وجود دارد. این بر عهده طرف مقابل است که اگر جدیتی دارد جلوی تحرکات مخرب رژیم صهیونیستی را بگیرد.

عراقچی در پاسخ به این سئوال که آیا امکان دارد ایران در قالب طرح پیشنهادی به سمت پروتکل الحاقی پیش رود، گفت: جزئیات طرح محرمانه است. تا وقتی توافق صورت نگیرد ارائه نمی‌شود درباره آن اظهار نظر کرد  اما موارد مذکور در آن نیست.

معاون وزیر امور خارجه در پاسخ به این سئوال که آیا طرح الماتی برای طرف مقابل هنوز روی میز است، گفت: آنها پیشنهاد جدید را به عنوان یک پیشنهاد سازنده که می‌تواند مبنای مذاکرات باشد دریافت می‌کنند. این پیشنهاد جنبه‌های بیشتری از آلماتی دارد. آنها هم پذیرفتند که آلماتی مربوط به گذشته است.

وی خاطرنشان کرد: ما درباره شناسایی حقوق و تحریم‌ها نگرانی داریم . بعضی از فشارها و نگرانی‌ها وجود دارد . در طرح خود سعی می‌کنیم در گام اول به رفع نگرانی‌ها بپردازیم.

عراقچی درباره سازو کار رفع نگرانی‌ها در طرح گفت: ساز و کار رفع نگرانی‌ها گام به گام بودن راه حل است . زمانی که یک گام بر می‌داریم طرف مقابل نیز باید یک گام بردارد. در غیر این صورت مسیر حرکت به درستی پیش نخواهد رفت.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا در طرف مقابل جدیت وجود دارد، بیان کرد: ما جدیت را در آنها و در برخورد با طرح ایران و نوع سئوالات آنها دیدیم.

وی درباره هیأت آمریکایی و اینکه گفته دو کارشناس تحریم همراه تیم است، اظهار داشت: آنطور که اعلام کردند یک کارشناس تحریم و یک کارشناس اقتصادی همراه هیأت آمریکایی است . در جلسه صبح حضور نداشتند و گفته می‌شود در جلسات بعدی بر حسب نیاز حضور خواهند داشت.

عراقچی در پاسخ به این سئوال که هیأت آمریکایی دریاره جضور این کارشناسان توضیحی داده است، گفت: مشهور است که برای نشان دادن نیت هیأت آمریکایی به لغو تحریم‌ها حضور دارند که اگر درست باشد گام مثبتی است.

وی در پاسخ به این سئوال که گفته شده قبل از مذاکرات با ظریف از ایران تماس گرفته شده و گفته شده بخشی از طرح را عنوان نکند، گفت: چنین مطلبی را تکذیب می‌کنیم .

عراقچی تأکید کرد: مذاکرات به زبان انگلیسی بود و طرف ایرانی کاملا انگلیسی صحبت کرد. مترجم نداشتیم و فکر می کنم در این سطح برای بار اول بود که مذاکرات به زبان انگلیسی برگزار شد.

وی گفت: در مذاکرات بعد از ظهر خانم اشتون و آقای ظریف حضور ندارند و در سطح معاونین مذاکرات برگزار می‌شود.

عراقچی درباره ضیافت شام اشتون و ظریف نیز گفت: شام دیشب بیشتر به آشنایی طرفین با هم گذشت.

وی تصریح کرد: مذاکرات در خصوص طرح ایران حداقل چند دور دیگر با 1+5 را طلب می‌کند. این دور از مذاکرات بیشتر به معرفی طرح ایران خواهد گذشت و پاسخ آنها احتمالا در آینده خواهد بود.

کد خبر 235175
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز