سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا با مطرح کردن ادعاهایی علیه نقش ایران در منطقه، به سوالاتی درباره سفر رییس اقلیم کردستان به ایران و موضع تهران درباره پذیرفتن آتش‌بس از سوی گروه حماس در جنگ غزه پاسخ داد.

متیو میلر

به گزارش همشهری آنلاین، "متیو میلر" سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ به این که چه نظری درباره سفر نیچروان بارزانی، رییس اقلیم کردستان به ایران دارد، گفت: ما مدام تشویق به تنش‌زدایی کرده‌ایم اما نظری درباره این سفر به خصوص نداریم.

میلر در یک نشست خبری که مشروح آن در وبگاه وزارت امور خارجه آمریکا منتشر شده است، در پاسخ به این که آیا سفر بارزانی تاثیری روی ثبات عراق خواهد داشت و به آن کمکی خواهد کرد، گفت: نمی‌خواهم درباره این گفت‌وگوی به خصوص اظهار نظر کنم اما ما مسلما، همیشه تشویق به انجام شدن گفت‌وگوهایی کرده‌ایم که به تنش‌زدایی و ثبات بیشتر در منطقه، از جمله در قبال ایران می‌انجامد.

بارزانی، روز گذشته، در سفر به ایران با مقام معظم رهبری و وزیر امور خارجه ایران دیدار کرد.

رییس اقلیم کردستان در این سفر با اشاره به این که جمهوری اسلامی ایران در تمامی تحولات تاریخی و مهم در کنار اقلیم کردستان و عراق بوده است، نقش جمهوری اسلامی ایران در روند تحولات عراق را تاریخی، سازنده و ماندگار دانست.

او با تجلیل از نقش سردار سلیمانی در تقویت امنیت منطقه افزود: از آنجایی که از نظر ما امنیت ایران امنیت عراق و اقلیم کردستان است، خاک اقلیم هرگز نقطه تهدیدی علیه جمهوری اسلامی ایران نخواهد بود.

میلر در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به سوالی درباره پیام منتشرشده حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران در شبکه اجتماعی ایکس درباره آتش‌بس غزه و این که ارزیابی او از نقش ایران در پایان دادن به جنگ غزه چیست، ادعاهایی را علیه ایران مطرح کرده و گفت: هیچ نقشی از ایران در پایان دادن به جنگ غزه نمی‌بینم. شما شاهد آن بوده‌اید که ایران از همان اول، یکی از بزرگ‌ترین محرکان این درگیری بوده است، از جمله، تامین مالی حماس، حمایت از حماس و تامین مالی و حمایت از حزب‌الله و دیگر گروه‌هایی که آشکارا، به ایجاد بی‌ثباتی کمک کرده‌اند، نه فقط راجع به حملات علیه اسراییل، بلکه در زمینه نیروهای نیابتی‌شان، از جمله حوثی‌ها (انصارالله یمن) و حملاتشات علیه کشتی‌رانی بین‌المللی و ثبات‌زدایی دز منطقه. بنابراین، شاهد نقش سازنده‌ای از ایران نیستم.

ادعاهای میلر در واکنش به اظهارات امیرعبداللهیان در پی این مطرح می‌شود که وزیر امور خارجه ایران در پیامی در شبکه ایکس از گفت‌وگوی با اسماعیل هنیه، رییس دفتر سیاسی حماس درباره آخرین تحولات مذاکرات آتش‌بس در جنگ غزه خبر داده و نوشت: ما پاسخ حماس را به طرح پیشنهادی مصر و قطر برای توقف حملات رژیم اسراییل، تبادل اسرا، رفع محاصره انسانی و … ارسال کردیم. اکنون توپ در زمین مقابل است. ما در نیات خود صادق هستیم.

جنبش حماس اعلام کرده است که هنیه به نخست‌وزیر قطر و رئیس دستگاه اطلاعات مصر اطلاع داده که حماس با پیشنهاد آن‌ها برای آتش‌بس در غزه موافقت کرده است.

تکرار ادعای آمریکا مبنی بر حمایت مالی و تسلیحاتی ایران از گروه‌های مقاومت منطقه، از جمله حماس و کنترل اقدامات آن‌ها در حالی است که مقامات ایران این ادعا را رد کرده و گفته‌اند که گروه‌های مقاومت بر اساس صلاحدید خودشان تصمیم می‌گیرند.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در حالی مدعی نقش داشتن ایران در ثبات‌زدایی از منطقه است که واشنگتن با حضور نظامی مداخله‌جویانه در منطقه به بهانه کمک به تامین امنیت آن، برپا کردن جنگ‌های ویرانگر عراق و افغانستان و حمایت تمام‌عیار از سیاست‌های اشغالگرانه رژیم صهیونیستی نقش عمده‌ای در ثبات‌زدایی منطقه داشته است.

کد خبر 849895
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • IQ ۱۰:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
    1 1
    ریاست اقلیم مثل ریاست جمهوری عراق مقامی تشریفاتی ست و بیشتر کارها رو نخست وزیر انجام میده تصمیم گیرند هستند در اقلیم هم مسرور بارزانی تصمیم گیرنده ست با پدرشون مسعود بارزانی که روابط خوبی با آمریکا دارند امیدوارم نظر آقای نچیروان بارزانی نظر عمو و پسر عمو ی محترم ش هم باشه آمریکا مخل در روابط ایران و عراق بوده از زمان سقوط صدام ولی همیشه نا موفق بوده در این زمینه
  • IR ۱۱:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
    3 0
    هم اینکه چهارتا کشور با چهارتا پهپاد و خمپاره و موشک کاتیوشا تونستن در مقابل ابرقدرت های غربی تروریست مخصوصا آمریکای تا بن دندان مسلح بایستند و اشک ظالمان عالم را در بیارند جای بسی تبریک و شادباش و خوشحالی دارد شما تروریست ها عصبانی باشید و بمیرید
  • IR ۱۱:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
    3 0
    آخی زبان بسه حالا گریه نکن نمیدونی که خیزش دانشجویان کشورهای اروپایی و آمریکا علیه اسراییل هم کار ماست بسیج دانشجویی قدس
  • IR ۱۸:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
    0 0
    اصلا مگه آمریکا بجز فضولی و موش دواندن بین کشورها و جنگ افروزی کار دیگه ای هم داره