چهارشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۲ - ۰۷:۴۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: لشکر ۸۱ زرهی نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران در حالی که تعدادی از یکان هایش در مناطق مختلف منطقه غرب و شمالغرب در حال درگیری با ضد انقلاب داخلی بوده و از لشکر جدا شده بودند.

عملیات پدافندی قصر شیرین

به تدریج از آذرماه 1358 گسترش پیدا کرده و حدود 600 کیلومتر از مرز را دراین منطقه پوشش داده بود و براساس طرح عملیاتی ابوذر که در خرداد 1359 توسط نیروی زمینی ارتش ایران تهیه شده بود، مأموریت داشت حرکت متجاوزین عراقی را به تأخیر انداخته و در مواضع سد کننده در مقابل دشمن دفاع نماید.

این مأموریت به همراه رزمندگانی از سپاه ، عشایر منطقه و پشتیبانی هوانیروز و نیروی هوایی ارتش ایران با موفقیت انجام گرفت و دشمن در ارتفاعات گاومیشان، کوره موش، قراویز، بازی دراز، تنگ حاجیان، چرمیان، داربلوط، بان سیران، کله جوب، ساوات ها، تنگ بیجار، تنگ بینا، ذیل و کنجانچم (منطقه عمومی غرب) متوقف گردید.

مأموریت مذکور در حالی انجام شد که کاهش استعداد نیروی انسانی ناشی از تقلیل خدمت وظیفه و تلفات ناشی از شرکت در عملیات توسعه پدافند داخلی ایران بسیار چشمگیر بود.

ارتش عراق با یک لشکر زرهی و یک تیپ پیاده کوهستانی در این منطقه تجاوز خود را آغاز و تلاش کرد تا قصر شیرین ، سرپل ذهاب و گیلانغرب را در خاک ایران تصرف و در زمین های مناسب پدافند کند، ولی با تلاش غیور مردان دلاور ارتش جمهوری اسلامی ایران تنها قسمتی از اهداف توسط عراق تصرف شد و از دستیابی به همه اهداف تعیین شده از ماند.

نتیجه

  • یک گردان تانک از لشکر 6 زرهی عراق به میزان 40درصد منهدم و گردان یکم تیپ 22 لشکر 8 پیاده کردستان عراق نیز به میزان 20 درصد تلفات را متحمل شد.
  • شهرهای خسروی، قصرشیرین و قسمتی از دشت ذهاب و ارتفاعات منطقه در خاک ایران، در پنج روز اول نبرد توسط عراق تصرف شد.

منبع: روابط عمومی قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء ارتش

کد خبر 230712
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز