یکشنبه ۱۰ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۶:۰۴
۰ نفر

دیگر وقت ندارید. آخرین ماه تابستان شروع شده و این آخرین مسابقه‌ی تخته‌سیاه تابستان ۹۲ است. اگر تا حالا هی با خودتان گفته‌اید که حالا کو تا تابستان تمام شود و حالا کلی وقت داریم، بدانید که نخیر، دیگر وقت ندارید! پس این ۱۰ مسابقه را برای شهریور ماه از ما تحویل بگیرید.

گردون: مکان‌های تاریخی

شاید این روزها سفر رفته باشید. شاید هم محل زندگی‌تان مکان‌های تاریخی داشته باشد. درباره‌ی این‌ها بنویسید؛ کوتاه و دقیق و اگر می‌توانید عکس هم بفرستید.

تصویرگری: هیولاها

هیولاها گاهی زشت و ترسناکند و گاهی مهربان و بامزه. اما همه‌ی آدم‌ها برای خودشان هیولاهایی دارند. هیولای شما چه شکلی است؟ آن‌ها را تصویرگری کنید.

کتاب: کتاب‌های ترجمه/ کتاب‌های خارجی

این‌بار فقط کتاب‌هایی را معرفی کنید که نویسنده یا شاعرش ایرانی نباشد و اصل کتاب به زبان فارسی نباشد. یعنی کتاب‌های ترجمه شده. مشخصات کتاب را بنویسید (نام نویسنده،‌ مترجم و ناشر)، لطفاً توضیحات پشت جلد کتاب را به‌عنوان معرفی نفرستید.

عکس: فصل مدرسه

درست است که هنوز تابستان است، اما از همین روزها حال و هوای مدرسه کم‌کم از راه می‌رسد، خرید مدرسه و آماده شدن برای آن. حالا شما برای دوچرخه از همین‌ها عکس بگیرید.

محیط ‌زیست: جانوران در حال انقراض ایران

کویری،‌ جنگلی، ‌کوهستانی... وقتی آب و هواهای مختلف داریم، یعنی زیستگاه‌های مختلف داریم و این یعنی جانوران متفاوتی در کشور ما زندگی می‌کنند. نسل بعضی‌ از این حیوانات در حال انقراض است. می‌توانید چندتایشان را نام ببرید؟!

نام پنج حیوان در حال انقراض را با چند خط توضیح درباره‌ی ویژگی‌هایشان بنویسید و برای ما بفرستید. سعی کنید حیواناتی را انتخاب کنید که بومی ایران هستند و فقط در ایران زندگی می‌کنند.

کاردستی: دست‌بند دوستی

شرح این مسابقه در شماره‌ی 711 هفته‌نامه‌ی دوچرخه در صفحه‌ی چرخ‌فلک چاپ شده و می‌توانید آن را در این نشانی هم ببینید.

شعر: شعری از ارتفاع

هر چیزی می‌تواند از زمین تا آسمان با خودش فرق داشته باشد. چه‌طور؟ بستگی دارد چه‌طور و از کجا نگاهش کنی. مثلاً اگر از پشت‌بام به همان چیزهای آشنا نگاه کنی، می‌بینی علاوه بر کوچک‌شدن، شکلشان تغییر می‌کند و حتی گاهی شبیه چیزی دیگر می‌شوند. تو هم سعی کن با الهام از این تجربه‌ی متفاوت، شعری بسرایی. فقط اگر رفتی روی پشت‌بام، نکات ایمنی را رعایت کن و مواظب سلامت شاعر کوچک درونت باش!

داستان: بدشانسی

پیش می‌آید دیگر. ممکن است آدم بدشانسی بیاورد. حالا قصه‌اش را چه‌جوری باید تعریف کند؟ حواستان باشد که با موضوع بدشانسی داستان بنویسید، خاطره تعریف نکنید.

یادداشت سینمایی: اکران تابستانی

اگر به سینما علاقه دارید و دوست دارید درباره‌ی فیلم‌هایی که دیده‌اید یادداشت بنویسید، این ماه فرصت خوبی است! درباره‌ی فیلم‌های ایرانی اکران شده در فصل تابستان در سینماهای کشور، نظرتان را در قالب یک یادداشت کوتاه بنویسید.

گزارش و گفت‌و‌گو: شهریور ِ نوجوان

شهریور رسیده؛ فکر می‌کنید دوستانتان دلشان برای مدرسه تنگ شده یا از تمام شدن تعطیلی‌ها ناراحتند؟ بد نیست دور و برتان را کمی دقیق‌تر نگاه کنید و با چند سؤال سراغ هم‌سن و سال‌هایتان بروید. به مشاهده‌ها و شنیده‌هایتان فکر کنید و از ترکیب آن‌ها با فکرهایی که کرده‌اید گزارش بنویسید. مهم نیست کوتاه یا بلند باشد یا این‌که از چه زاویه‌ای به «شهریورِ نوجوانان» نگاه می‌کنید. این مهم است که فضای واقعی نوجوانان را در این ماه به تصویر بکشید و گزارشتان منسجم باشد.

شرایط شرکت در مسابقه

سن شرکت‌کننده‌ها: 12 تا 17 سال + خبرنگارهای جوان

مهلت: تا آخر شهریور ماه

کپی شناسنامه: کسانی که خبرنگار افتخاری دوچرخه نیستند، بفرستند.

نشانی دقیق و شماره‌ی تلفن: یادتان نرود

آثارتان را به نشانى «تهران،‌ صندوق پستى: 5446-19395» براى هفته‌نامه‌ى دوچرخه، پست کنید.

کد خبر 229391
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز