پنجشنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۸:۴۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: حسین دهقان در سال ۱۳۳۵ در شهرضا دیده به جهان گشود. وی دارای مدرک دکترای مدیریت از دانشگاه تهران است.

دهقان

دهقان در مقام فرماندهی سپاه تهران در سالهای دهه 60 که تحولات بسیار مهمی در حوزه های اجتماعی، سیاسی و امنیتی در مرکز کشور در جریان بود ضمن قرار گرفتن در جایگاه مدیریت شرایط بحرانی ناشی از تحرکات ضد انقلاب، نقش تعیین کننده ای در ایجاد امنیت پایدار در تهران ایفا کرد.

در این راستا وی با فرماندهی سپاه یکم و قرار گاه عملیاتی ثارالله در سالهای دفاع مقدس، فرماندهی عالی مجموعه یگانهای رزمی استان تهران را عهده دار شد.

پیروزیهای غرور آفرین لشکرها و تیپهای این استان در عملیاتهای متعدد نشان روشنی از شایستگیهای وی در مقام فرماندهی یگانهای عملیاتی به حساب می‌آید.

فرماندهی نیروی هوایی سپاه که اولین یگان بهره بردار از موشکهای زمین به زمین در مجموعه نیروهای مسلح بود ضمن به محک زدن توانمندی ایشان در توسعه و هدایت یک یگان رزمی نوین که تجربه مشابهی در کشور نداشته است، قدرت فرماندهی و مدیریت وی در هدایت عملیاتی یکی از مؤثرترین یگانهای رزمی نیروهای مسلح را به نمایش گذاشت.

سردار دهقان در طول سالهای پس از پایان دفاع مقدس با پذیرش مسئولیت جانشینی ستاد مشترک سپاه و بنیاد تعاون این نهاد انقلابی در سازماندهی جدید سپاه متناسب با شرایط پس از جنگ و همچنین فعال سازی ظرفیتهای سپاه در حوزه سازندگی و خدمات رسانی به کارکنان آن نیز پایه گذار فعالیتها و اقدامات نوینی در کشور شد.

حضور سردار دهقان در جایگاه جانشینی وزیر دفاع و پشتیبانی مسلح در دولتهای هفتم و هشتم و نقش تاثیر گذار وی در ورود بخش دفاعی کشور به عرصه جدیدی از قدرت سازی در حوزه های سخت و نرم در ردیف ارزشمند‌ترین فعالیتهای ایشان در طول سالهای حضور وی در نیروهای مسلح است.

نقش تعیین کننده وی در تحول قابل ملاحظه ای که حد فاصل سالهای 76 تا 84 در بخشهای طراحی و تولید تجهیزات و اقلام دفاعی در زمینه های موشکی، دریایی، فضایی، هوایی و هوشمند سازی سامانه های مختلف نظامی در وزارت دفاع به وقوع پیوست مورد تاکید و تایید مدیران و متخصصان صنعت دفاعی کشور است.

سوابق تحصیلی وی در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در رشته‌های صنعتی و جایگاه علمی وی به عنوان استاد دانشگاه موجب سرعت یافتن و ارتقاء ارتباط هدفمند همکاری صنعت دفاعی با دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی کشور خواهد شد.
آشنایی وی با اصول مدیریت بنگاه و بخش خصوصی که در طول مسئولیت وی در بخش اقتصادی ستاد اجرایی فرمان امام حاصل شده است در کنار ویژگی‌های ذکر شده، لوازم مورد نیاز برای تحقق یکی از اهداف کلان دولت یازدهم که توسعۀ نوآوری در قالب همکاری دولت، صنعت و دانشگاه است را مهیا خواهد ساخت.

اگرچه در طول سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی همواره افراد توانمندی مسئولیت وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح را برعهده داشته‌اند و هر یک منشاء تحولات ارزشمندی در این وزارتخانه حساس بوده‌اند.

حسین دهقان مرداد سال 1392 به عنوان گزینه دولت یازدهم برای تصدی وزارتخانه دفاع به مجلس شورای اسلامی معرفی شد و با کسب اکثریت آرا (اخذ شده 284/ موافق: 269 رای؛؛ مخالف: 10 رأی؛؛ ممتنع: 5 رأی) از مجلس رای اعتماد گرفت و به عنوان وزیر دفاع مشغول به فعالیت شد.

حسين دهقان 29 مرداد 1396 با حكم رهبر معظم انقلاب مشاور فرماندهی کل قوا در حوزه صنایع دفاعی شد. {متن حكم رهبري}

مسئولیت‌های حسین دهقان:

  • معاونت رییس جمهور
  • رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت‌های هشتم و نهم
  • جانشینی وزارت دفاع در دولت‌های هفتم و هشتم
  • فرماندهی رده‌های مختلف سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در دوران دفاع مقدس
  • دومین فرمانده نیروی هوایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
کد خبر 227157
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز