دوشنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۲ - ۱۷:۰۸
۰ نفر

گروه اقتصادی: دور جدید ارائه آمار و گزارش عملکرد دولت‌های نهم و دهم که روز یکشنبه از سوی رئیس‌جمهور در دیدار کارگزاران نظام با مقام معظم رهبری صورت گرفت با واکنش مجلس و برخی نمایندگان مواجه شد.

محمود احمدی‌نژاد در گزارش یکشنبه شب خود بار دیگر از دستاوردهای اقتصادی دولت‌های نهم و دهم دفاع کرد و حتی از کاهش نرخ تورم، نقدینگی و بهبود وضعیت تولید در ایران نسبت به دولت‌‌های هفتم و هشتم سخن گفت. او 20پرسش و پاسخ تصویری امیدوارکننده از وضعیت اقتصادی ایران ارائه کرد و متوسط نرخ بیکاری در 8سال گذشته را 11.4درصد و کمتر از میانگین دولت اصلاحات برشمرد.

او حتی نرخ رشد نقدینگی و تورم در دولت‌های نهم و دهم را در مقایسه با دولت هفتم و هشتم کاهش یافته اعلام و اظهار کرد: متوسط رشد نقدینگی در دولت‌های هفتم و هشتم سالانه 27.1درصد بود که در دولت‌های نهم و دهم به 26.2درصد کاهش یافته است. این در حالی است که آمارهای رسمی نشان می‌دهد میزان نقدینگی در دولت احمدی‌نژاد دست‌کم 6برابر شده که در 30سال گذشته سابقه نداشته است.

رئیس‌جمهور همچنین میانگین نرخ تورم را در دوران خود 17.7درصد برآورد کرد، اما نگفت که دولت را با نرخ تورمی حدود 11درصد تحویل گرفته و الان نرخ تورم در مرز 36درصد است که بالاترین نرخ تورم در 16سال اخیر برآورد می‌شود.به گزارش همشهری، اما نایب‌رئیس مجلس دیروز در جلسه علنی در واکنش به تذکری از سوی یکی از نمایندگان مجلس نسبت به آمار ارائه‌شده از سوی رئیس‌جمهور، از کمیسیون‌های تخصصی خواست تا کار مربوط به‌خود را انجام دهند و در این رابطه گزارش دهند. محمدرضا باهنر افزود: خواهش ما این است که آمار ارائه‌شده، مستند و جامع باشد، زیرا فردی می‌تواند بخشی از آمار را بگوید و بخشی را نگوید، اما آنچه به مخاطب القا می‌شود باید به واقعیت نزدیک باشد.

دیروز رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس در تذکری به جلسه شب گذشته کارگزاران نظام با مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: در این جلسه رئیس‌جمهور آمارهایی اعلام کرد که این آمارها با برخی آمارهایی که به کمیسیون‌های مجلس شورای اسلامی داده شده یا آمارهایی که به‌صورت‌های مختلف به‌دست نمایندگان رسیده، مغایرت دارد.

عباس رجایی به آمار ارائه شده از سوی رئیس‌جمهور درباره فاینانس، سرمایه‌گذاری خارجی، کاهش وابستگی بودجه به نفت، شاخص رفاه، صادرات غیرنفتی، اشتغال و تسویه بدهی دولت به بانک مرکزی اشاره و تصریح کرد: این اقدامات اعلام شده از سوی دولت یک ستون کم داشت که تعهدات در قانون برنامه چه شده است؟

این مسائل باید روشن‌تر بیان شود، زیرا این موضوعات در سطح جامعه مطرح شده و باید به نوعی شفاف‌سازی‌ شود، آیا واقعا این اعداد و ارقام درست است؟ اگر اینطور است ما هم به آقای رئیس‌جمهور برای این اقدامات جایزه بدهیم. وی به آمار ارائه شده از سوی بانک مرکزی در یک‌سال گذشته اشاره کرد و گفت: طبق این گزارش قیمت گوشت 54درصد، برنج 64درصد، تخم مرغ 49درصد، حبوبات 108درصد و روغن 58درصد افزایش یافته است، طبیعتا این آمار و ارقام با شاخص‌های رفاه و سایر بحث‌هایی که رئیس‌جمهور مطرح کرد، مغایرت دارد.رجایی افزود: علی‌القاعده یک مرجع خارج از دولت باید این آمارها را تأیید کند و برای همیشه این بحث در جامعه بسته شود که آیا این آمارها درست است یا نه؟

کد خبر 224231
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز