گروه بین‌الملل: پس از ماه‌ها اختلاف میان جبهه روسیه و آمریکا بر سر سوریه اکنون به‌نظر می‌رسد که قدرت گرفتن افراط‌گراها در سوریه هر دو طرف را به یک نقطه مشترک رسانده است.

سوریه -روسیه -جنگ داخلی

تا حال همه خواستار مقابله با «تروریست‌ها» شوند. یک روز پس از ابراز نگرانی شدید مقام‌های آمریکا و انگلیس درباره رسیدن وضعیت سوریه به یک بن ‌بست با افزایش قدرت گروه‌های افراطی، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه ضمن درخواست برای برگزاری هر چه سریع‌تر کنفرانس ژنو ۲، خواستار اتحاد دولت و مخالفان سوری در مقابل «ترویست‌ها و افراط‌گراها» شد.

وزیر امور خارجه روسیه در دیدار با قدری جمیل، معاون نخست‌وزیر سوریه اعلام کرد که همکاری دولت و مخالفان سوریه برای بیرون راندن افراط‌گراها، همانطور که‌ماه گذشته در اجلاس گروه ۸ در ایرلند شمالی درباره آن توافق شد باید یکی از محورهای اصلی در نشست ژنو 2باشد. در بیانیه نشست سران گروه 8که‌ماه گذشته در بلفاست برگزار شد از دولت و مخالفان سوریه خواسته شده که افراط گرایان و تروریست‌ها را از خاک این کشور خارج کنند. افزایش حضور نیروهای افراطی ازجمله گروه‌های وابسته به القاعده باعث شده تا درگیری میان مخالفان اسد هم شدت بگیرد. در مناطق مختلف نیروهای گروه موسوم به ارتش آزاد سوریه اکنون در حال نبرد با جبهه نصرت یکی از مهم‌ترین گروه‌های وابسته به القاعده هستند.

به تازگی دیوید شید، معاون رئیس سازمان اطلاعات دفاعی آمریکا هم با اشاره به اینکه گروه‌های وابسته به القاعده ازجمله جبهه نصرت قدرت بیشتری در سوریه پیدا کرده‌اند، هشدار داد که این گروه‌ها می‌توانند بر دیگر گروه‌های مخالف سوری غلبه پیدا کنند.
سفر قدری جمیل، معاون نخست‌وزیر سوریه در امور اقتصادی به مسکو در حالی صورت گرفته که روسیه و آمریکا در تلاش برای برگزاری کنفرانس بین‌المللی صلح در ژنو هستند.

دولت سوریه اعلام کرده است که در این نشست شرکت خواهد کرد اما مخالفان آنقدر میان خود اختلاف دارند که حضور آنها در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است. لاوروف به همین‌خاطر روز گذشته گفت: مایه تأسف ماست که برخلاف دولت سوریه، بخش عمده‌ای از مخالفان ازجمله شورای ملی هنوز برای مشارکت در این کنفرانس اعلام آمادگی نکرده‌اند. وزیر امور خارجه روسیه با وجود این از دولت سوریه خواست تلاش‌های خود را برای حضور تمامی گروه‌های مخالف در نشست ژنو ۲ ادامه دهد.

وی گفت: مسکو از شرکای تأثیرگذار بر ائتلاف ملی مخالفان سوریه می‌خواهد تا با استفاده از نفوذ خود، نظر این ائتلاف درباره شرکت‌نکردن در نشست ژنو 2را تغییر دهند. سرگئی لاوروف با تأکید مجدد بر اینکه هیچ راه‌حل نظامی برای حل بحران سوریه وجود ندارد خواستار برگزاری هر چه سریع‌تر این نشست شد و تأکید کرد تلاش‌ این کشور به وسیله رایزنی با دولت و تمامی گروه‌های مخالف سوری ادامه خواهد داشت.

قدری جمیل، معاون نخست‌وزیر سوریه هم که گفته می‌شود برای مذاکره درباره کمک‌های مالی روسیه به مسکو سفر کرده با تأکید بر اینکه تلاش‌ها برای سرنگونی نظام سوریه شکست‌خورده، کشورهای غربی را مسئول اصلی رنج‌ مردم سوریه خواند. جمیل در نشست خبری مشترک با لاوروف با اشاره به قرارداد فروش سامانه موشکی اس ۳۰۰ از سوی مسکو اعلام کرد که تمام توافق‌های میان سوریه و روسیه همچنان پابرجاست.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که مقام‌های 2طرف احتمالاً تا پایان سال‌جاری میلادی درباره کمک‌های مالی به توافق خواهند رسید. معاون نخست‌وزیر سوریه با اشاره به صدمه اقتصاد این کشور در طول ۲۸‌ماه گذشته تأکید کرده که مذاکرات دوطرف در این رابطه همچنان ادامه دارد. وی گفت:‌ بحران سوریه طولانی مدت شده است و ضررهای مالی و جانی آن در حال افزایش است. براساس تخمین‌های صورت گرفته، جنگ داخلی سوریه حداقل ۳۳ میلیارد دلار به اقتصاد این کشور ضرر وارد کرده است. در مارس 2011ارزش 50پوند سوریه برابر با یک دلار بود اما اکنون 100پوند سوریه برابر با یک دلار آمریکا شده است.

کد خبر 224224
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز