دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۶:۴۷
۰ نفر

گروه ادب و هنر: 25 اردیبهشت همزمان با سالروز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی، مراسم گوناگونی برای شناخت بهتر این شاعر بزرگ ایرانی در مشهد و تهران برگزار می‌شود.

در مشهد، همایش پژوهشی آثار و احوال فردوسی با نام «حکمت فردوسی» ساعت 30/16 دیروز در مجتمع دکتر شریعتی با سخنرانی استاندار و پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آغاز شده و امروز مقالات گوناگون شرکت‌کنندگان داخلی و خارجی، به‌صورت سخنرانی ارائه خواهد شد.

سپس مطابق بزرگداشت‌های دیگری که در یکی دو ماه گذشته برگزار شده، آرامگاه فردوسی در توس گلباران می‌شود. ضمن آن که مقرر است در توس برنامه‌های هنری و سنتی مرتبط با شاهنامه، نظیر پرده‌خوانی اجرا شود.

اما بزرگداشت فردوسی در مشهد، امروز به پایان نمی‌رسد، زیرا خراسانی‌ها به‌فاصله 3 روز در تقویم رسمی کشور، دو روز بزرگداشت ثبت کرده‌اند؛

28 اردیبهشت روز بزرگداشت خیام نیشابوری است. بنا بر این برگزاری شب شعری با نام «‌ از توس تا نیشابور» دو روز دیگر، پنج‌شنبه و جمعه 27 و 28 اردیبهشت، می‌تواند بسیار مناسب باشد.

این شب شعر ساعت 30/18 در تالار فردوسی مجتمع دکتر شریعتی جهاد دانشگاهی مشهد برگزار خواهد شد. در این شب شعر 40 شاعر حضور دارند.

عبدالعزیز ساشادینا (فردوسی‌شناس مقیم آمریکا)، دکتر یحیی طالبیان، دکتر باستانی پاریزی، دکتر پاپلی‌یزدی، پروفسور میرزا ملااحمد و... از جمله اندیشمندان حاضر در همایش حکمت فردوسی مشهد هستند.

این سوی میدان، در تهران، «حکمت فردوسی» یک روز زودتر پا به عرصه وجود گذاشت.

همایش «حکمت فردوسی» تهران که به همت انجمن «حکمت و فلسفه» برگزار شد، عصر روز یک‌شنبه 23 اردیبهشت با حضور چهره‌هایی چون احمد مسجدجامعی، فتح‌الله مجتبایی، جلال خالقی مطلق، ابوالقاسم اسماعیل‌پور، محمد امیدسالار، علی عسگری و سعید حمیدیان آغاز به کار کرد.

این همایش هم قصد کرده بود به حکمت فردوسی توجه کند و در روز نخست آن بر این نکته تأکید شد که پژوهش‌ها و کارهای انجام‌شده درباره فردوسی، عموماً بر زبان‌شناسی و اسطوره‌شناسی تأکید دارند و به حکمت فرد وسی اهمیت کافی داده نشده است.

این همان نکته‌ای است که در حکمت فردوسی مشهد نیز موردتوجه شرکت‌کنندگان بوده است.

در همایش تهران، علاوه بر انجمن حکمت و فلسفه، خانه فلسفه تهران و شهر کتاب مرکزی نیز مشارکت داشته‌اند و شاید به همین علت، دبیرهمایش علی‌اصغر محمدخانی شد.اما طبیعی است که مراسم تهران، تنها به این همایش خلاصه نشود.

مراسم پرده‌خوانی در بوستان فردوسی و آذین‌بندی میدان فردوسی پایتخت، از جمله اقدامات شهرداری است که یکی دیگر از نهادهای برگزاری روز بزرگداشت فردوسی است، به‌ویژه آن که مهندس مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران در این باره گفته است: شورای اسلامی شهر تهران طی پیشنهاد برنامه‌ای به شهرداری، خواستار هرچه بهتر برگزار شدن مراسم بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی شده است.

علاوه بر شورای شهر و شهرداری، فرهنگستان هنر هم امروز در مجموعه فرهنگی – هنری آسمان، 8 سخنرانی را در قالب یک همایش 6 ساعته برگزار خواهد کرد: ساعت 15 تا 21 با سخنرانی دکتر حسن حبیبی، محیط طباطبایی، احمد خاتمی، فرامرز نجف‌تهرانی، بهمن نامور مطلق، عبدالمجید شریف‌زاده، حسین فهیمی و دکتر عطاردی.

و سرانجام، جشن شاخه دانشجویان جبهه مشارکت ایران اسلامی در دفتر مرکزی این حزب با سخنرانی چهره‌هایی چون علیرضا رجایی، صیاد زاهد، یدالله وفاداری و فاطمه راکعی، یکی دیگر از برنامه‌های بزرگداشت فردوسی در روز گذشته بود.

کد خبر 22023

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز