همشهری آنلاین: یک نماینده اصلاح‌طلب مجلس گفت: شنیده‌ها حکایت از آن دارد که بسیاری از کاندیداهای اصلاح‌طلب شورای اسلامی در تهران و سایر شهرستان‌ها رد صلاحیت شده‌اند.

محمدرضا تابش در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) با تاکید بر اینکه در بررسی صلاحیت کاندیدا‌های شوراهای اسلامی باید قانون ملاک باشد گفت: ملاک بودن قانون باید در سرلوحه کار هیات‌های اجرایی به خصوص هیات‌های نظارت قرارگیرد.

وی افزود: در مواد 26 و 29 قانون و بندهای ذیل آن ملاک تایید و رد صلاحیت‌ها قید شده و مشخص است که هیات‌های نظارت باید گزارش مراجع انتظامی و امنیتی را ملاک عمل قرار دهند. همچنین موضوع محکومیت افراد توسط محاکم صالح قضایی نیز از دیگر موارد مورد توجه نمایندگان عضو هیات‌های نظارت است.

وی افزود: هیات‌های نظارت باید این گزارشات را از مراجع مربوطه ملاک عمل قرار دهند و براساس این مدارک تصمیم‌گیری کنند.

نماینده مردم اردکان همچنین تاکید کرد: از طرف دیگر عقلانیت و اعتدال حکم می‌کند که در شرایط کنونی و برای داشتن انتخاباتی پرشور اجازه دهیم تنوع سلایق و کاندیدا‌ها در انتخابات شوراها وجود داشته باشد تا به تبع آن اقبال مردم برای حضور در انتخابات بیشتر شود.

تابش با بیان اینکه علی لاریجانی، رییس مجلس نیز در مورد دقت و تساهل و تسامح اعضای هیات‌های نظارت در بررسی صلاحیت‌ کاندیدا‌های شورای شهر تاکید کرده است، گفت: رئیس مجلس در آخرین جلسه غیر علنی هفته گذشته صراحتا گفت که حدود 100 پرونده را بررسی کرده و با 10 کاندیدا‌ی زن و مرد صحبت کرده است. بسیاری از مواردی که از پرونده‌های و گزارشات به این افراد نسبت داده بودند به گفته رئیس مجلس خیلی اساس و مبنای قانونی نداشته به همین دلیل لاریجانی در این جلسه به اعضای هیات نظارت توصیه کرده که با تساهل و تسامح نسبت به بررسی صلاحیت کاندیدا‌ها نگاه کنند.

وی در عین حال گفت: منتهی گزارشات رسیده و شنیده‌ها از بعضی استان‌ها از جمله تهران موید این است که در روند بررسی صلاحیت کاندیدا‌ها تنگ نظری با دید سیاسی اعمال شده است.

این نماینده اصلاح‌طلب مجلس اضافه‌ کرد:‌ دلیل ندارد که هیات نظارت استان تهران هیچ کاندیدا‌ی شاخص اصلاح‌طلب را تایید نکند؛ افرادی که بسیاری از آنها در زمان مسوولیت‌شان مورد اعتماد رهبری بوده‌اند کارهای بزرگی انجام داده‌اند و در تراز داخلی و بین‌المللی از شخصیت‌های برجسته هستند.

تابش ادامه داد: چه دلیلی دارد که اصلاح‌طلبان نتوانند در انتخابات شوراها خود را در معرض رای مردم بگذارند ممکن است حتی مردم به آنها رای هم ندهند ولی مردم صاحب اختیار و تصمیم‌گیرنده نهایی هستند پس نباید برای آنها محدودیت اعمال کنیم .

این نماینده مجلس با ابراز امیدواری از نتیجه بررسی مجدد صلاحیت کاندیدا‌های شورای شهر در هیات‌ مرکزی نظارت گفت: ان‌شاالله هیات‌ نظارت مرکزی موارد را مورد بررسی قرار دهد و فرصتی را فراهم کند تا همه سلایق در انتخابات حضور پیدا کنند ولی در شرایطی که تاکنون نتایج قطیع تایید صلاحیت‌ها اعلام نشده است شنیده‌ها حکایت از این دارد که بسیاری ازکاندیداهای اصلاح‌طلب در تهران و سایر شهرها رد صلاحیت شده‌اند که این تاسف بار است.

کد خبر 215051
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز