چهارشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۰۴:۱۲
۰ نفر

2/2 درصد از 30 سهم خانه تاریخی دایی‌جان ناپلئون به ارزش یک میلیارد و 70میلیون تومان به مزایده گذاشته شد.

خانه دایی جان ناپلئون

به گزارش خبرگزاری مهر، خانه دایی‌جان ناپلئون، خانه اتحادیه یا خانه امین‌السلطان که در زمان قاجار سنگ بنای آن گذاشته شد و در سال 1353 محل فیلمبرداری سریال دایی جان ناپلئون بود در سال 1371 ثبت ملی و در نهایت در سال 1389 با رای دیوان عدالت‌اداری از این فهرست خارج شد تا اینکه روز گذشته خبر رسید 2/2 درصد از 30 سهم این خانه تاریخی به مزایده گذاشته شده است.

براساس این گزارش، این میزان سهم، مساحتی معادل 590متر از 7982متر زمین این خانه باغ است که اکنون مالک آن خانواده اتحادیه هستند. خانه اتحادیه متعلق به محمد ابراهیم، آبدارچی و دواب (چهارپادار) ناصرالدین شاه بود که بعدها به امین السلطان ملقب شد و در لاله زار تهران باغ‌هایی را ابتیاع و خانه‌ای نیز در آن احداث کرد. بعدها پسر دوم او، میرزا علی‌اصغرخان امین‌السلطان که صدراعظم ناصرالدین‌شاه‌، مظفرالدین شاه و محمدشاه بود در آن باغ ساکن شد. امین‌السلطان دوم بعدها به صاحب جمع، امین‌الملک، اتابک اعظم و... ملقب شد که پس از ترور به دست عباس‌آقا تبریزی قسمتی از باغ و خانه مورد اشاره را در سال 1295 به رحیم اتحادیه تبریزی، مالک املاک جلالیه (دانشگاه تهران فعلی) فروخت و مابقی در طول زمان تبدیل به مغازه، سینما و... شد. خانه اتحادیه پس از مرگ رحیم اتحادیه در سال1313 به وارثان وی رسید. پس از ثبت خانه و باغ اتحادیه در سال1384 قیمت ملک 4میلیارد و 900میلیون تومان کارشناسی شد که وراث اتحادیه با تخفیف 500میلیونی راضی به فروش آن شدند.

وارثان خانه اتحادیه نیاز به پول نقد داشتند که آن‌زمان سازمان میراث فرهنگی از خرید نقدی خانه منصرف شد و شهرداری تهران نیز با خرید به صورت تهاتری موافقت کرد. اما مالکان خانه و باغ اتحادیه بار دیگر تاکید کردند که نیاز به پول نقد دارند. در نهایت مالکان تصمیم به خارج کردن ملک خود از فهرست آثار ملی گرفتند که با حکم دیوان عدالت اداری این خانه از فهرست میراث ملی کشور خارج شد. وارثان خانه باغ اتحادیه همچنین در آگهی مزایده خود آورده‌اند که پاسخگویی به ادعای احتمالی سازمان میراث فرهنگی درخصوص خانه تاریخی اتحادیه برعهده خریدار است.

کد خبر 214267

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز