گروه اجتماعی:‌ به‌دنبال انتشار گزارشی تحت عنوان «آمار متناقض از کودکان بازمانده از تحصیل» مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش توضیحاتی ارسال کرده که عینا به شرح زیر است:

«عطف به مطلب مندرج در روزنامه مورخ 92.1.24با عنوان «آمار متناقض از کودکان بازمانده از تحصیل» موارد ذیل را به اطلاع می‌رساند: آمار اعلام شده از سوی این مرکز(145000نفر بازمانده) مربوط به دانش‌آموزان بازماندگان از تحصیل در دوره ابتدایی در سال تحصیلی 92-91از جمعیت واجب‌التعلیم مشغول به تحصیل در سن شش تا 11سال تمام بوده است.

منبع آمار، مقایسه اطلاعات ثبتی سازمان ثبت‌احوال کشور با اطلاعات سامانه‌های نام‌نویسی الکترونیکی سامانه کنترل فرایند آموزشی و سامانه‌های دانش‌آموزی ثبتی و الکترونیکی وزارت آموزش و پرورش بوده است.

آمار متولدینی که توسط سازمان ثبت‌احوال اعلام می‌شود، ‌زمانی ملاک محاسبه قرار می‌گیرد که کاملا با ضوابط سنی ورود به دوره یا پایه‌های تحصیلی مطابقت داشته باشد. مبنای آمار آموزش و پرورش اطلاعات ثبت‌شده در سامانه ثبت الکترونیکی دانش‌آموزان و اطلاعات ثبت‌احوال کشور است که پنج مولفه اصلی دانش‌آموزان ثبت‌نام‌شده در سامانه مذکور(شامل: کد ملی، نام و نام خانوادگی، نام پدر و تاریخ تولد) توسط ثبت‌احوال کنترل و تأیید می‌گردد و بعد از اتمام ثبت‌نام در تاریخ معینی اطلاعات کلیه ثبت‌نام‌شدگان در سامانه به ثبت‌احوال داده می‌شود و بعد از مطابقت با بانک متولدین در سال‌های مربوطه و همچنین اطلاعات فوت‌شدگان و بانک ایرانیان خارج از کشور(که در مدارس ایرانی خارج از کشور ثبت‌نام نموده‌اند)، کودکانی که به هر دلیلی ثبت‌نام نشده‌اند تحت عنوان بازمانده از تحصیل با مشخصات و آدرس به آموزش و پرورش برگردانده می‌شوند.

برای دانش‌آموزان بدون هویت ایرانی(فاقد شناسنامه و بدون کدملی) و اتباع خارجی کد ده‌رقمی جداگانه صادر و ثبت‌نام به عمل آمده است تا از تحصیل بازنمانند که در پوشش تحصیلی واقعی مذکور محاسبه نگردیده است ولی در پوشش ظاهری محاسبه می‌شوند.

مبنای آمار اعلام شده در روزنامه و کارشناسانی که به آمار آموزش و پرورش دسترسی نداشته‌اند نتایج سرشماری مرکز آمار ایران در سال‌ 85بوده که هفت سال از زمان آن گذشته و در حال حاضر اطلاعات سرشماری سال 90جایگزین آن گردیده است و تأکید می‌گردد که توجه شود منبع هر دو آمار مذکور خوداظهاری است و در جاهایی که نیاز به آمار دقیق‌تری در سطح تخصصی است آمارها نمی‌توانند پاسخگو باشد.

مخصوصا برای ثبت‌نام دانش‌آموزان که روز تولد فرد هم در خروجی آمار مؤثر است. مجددا تأکید می‌گردد آمارهای اعلام شده در رابطه با پوشش تحصیلی واقعی و بازماندگان تا زمان اعلام شده کاملا صحیح و قابل استناد بوده و در پایین‌تر سطح آن قابل ارائه هستند و اعلام می‌دارد، آمارهایی که با تقریب و خوداظهاری به‌دست می‌آید در زمانی که سیستم‌هایی آمار ثبتی و online وجود دارد، ‌نمی‌تواند مبنا قرار گیرد.

توضیحات همشهری:

آنچه در گزارش همشهری مورد استناد قرار گرفته سخنان معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش در آبان 91و رئیس مرکز آمار آموزش و پرورش در بهمن 91است؛ اگر آمار 145هزار نفری اعلام شده از سوی رئیس مرکز آمار درست باشدکه با آمار ارائه شده تفاوت دارد. البته معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش 15مهر‌ماه 91به خبرگزاری پانا گفت: به‌نظر ما بازمانده از تحصیل وجود ندارد.

براساس آنچه در گزارش آمده معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش فروردین 92در گفت‌وگو با ایرنا مدعی شده که در سال تحصیلی 91-90پنج میلیون و 945هزار و 90نفر از دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل تحت پوشش تحصیلی آموزش و پرورش قرار گرفتند.

چگونه وقتی آمار کل دانش‌آموزان ابتدایی سال تحصیلی91-90حدود شش میلیون و 900هزار نفر بوده، پنج و میلیون و 945هزار و 90نفر بازمانده از تحصیل تحت پوشش قرار گرفته‌اند؟ یعنی آمار کل دانش‌آموزان ابتدایی در سال‌تحصیلی مورد اشاره زیر یک‌ میلیون نفر بوده است؟

‌در همان سال تحصیلی به گفته مدیرکل دفتر امور مناطق کمتر توسعه‌یافته و عشایر کشور در مجموع سه دوره تحصیلی سه هزار و 509دانش‌آموز مناطق عشایری بازمانده از تحصیلی شناسایی و جذب مدارس شده‌اند.همچنین به گفته فاطمه قربان، معاون آموزش ابتدایی منظور از بازمانده از تحصیل افراد هفت تا 16ساله آنهایی هستند که سن‌شان از سن ورود به مدرسه گذشته و به مدرسه مراجعه نکرده‌اند یا پس از گذراندن یک یا چند سال تحصیلی مدرسه را ترک کرده‌اند، ولی در توضیحات آموزش و پرورش سن افراد بازمانده از تحصیل شش تا 11سال اعلام شده است.

کد خبر 212833
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز