همشهری آنلاین: نخست وزیر ترکیه اعلام کرد: از نمایندگان پارلمان خواهد خواست در جلسه روز چهارشنبه 2 مه(12 اردیبهشت) به برگزاری انتخابات عمومی زود هنگام رأی دهند.

به گزارش بی بی سی، رجب طیب اردوغان همچنین خواستار تغییر ماده انتخاب رئیس‌جمهور در قانون اساسی شده‌است.

اردوغان گفت که باید راه برای انتخاب رئیس‌جمهور توسط مردم هموار شود. در حال حاضر و براساس قانون اساسی رئیس جمهور ترکیه توسط نمایندگان پارلمان انتخاب می‌شود.

نخست وزیر ترکیه افزود:می‌توان انتخابات عمومی جدیدی را به منظور انتخاب رئیس جمهور در تاریخ 24 ژوئن برگزار کرد. پیشتر انتخابات ریاست جمهوری ترکیه به تاریخ 4 نوامبر موکول شده بود.

این سخنان از سوی رجب طیب اردوغان پس از آن بیان شد که روز سه شنبه 1 مه دادگاه قانون اساسی ترکیه نتیجه انتخابات روز جمعه هفته گذشته را با طل اعلام کرد.

دادگاه قانون اساسی ترکیه نیز با حمایت از نظر مخالفان دولت که  به غیبت دو سوم از نمایندگان به هنگام رای گیری در پارلمان برای انتخاب رئیس جمهور استناد کرده بودند، انتخابات روز جمعه را باطل اعلام کرد.[جزئیات بیشتر]

در جلسه رأی‌گیری روز جمعه گذشته (27 آوریل) 361 نماینده در رأی‌گیری برای انتخاب رئیس‌جمهور شرکت کرده بودند که 357 نفر آن‌ها به عبدالله گل رأی دادند. اما به دلیل به حد نصاب نرسیدن آرا، عبدالله گل وزیر امور خارجه کنونی ترکیه به عنوان رئیس جمهور انتخاب نشد. گل برای انتخاب به مقام رئیس‌جمهوری 367 رای نیاز داشت.

کد خبر 21010

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز