چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۱:۴۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: پس از آن که عبدالله گل، وزیر امور خارجه ترکیه خود را نامزد ریاست جمهوری این کشور کرد، ارتش ترکیه رعایت جدایی دین و سیاست را برای رئیس‌جمهور این کشور خواستار شد.

خبرگزاری اتریش گزارش داد، ژنرال ارگون سایگون، معاون رییس ارتش ترکیه گفت: رییس جمهور بعدی باید به اصول اصلی جمهوری ترکیه که در قانون اساسی ذکر شده است، یعنی همان جدایی دین و سیاست، پایبند باشد. او باید چنین چیزی را در رفتارش نشان دهد.

موضوع شخصی

حزب اسلامی حاکم AKP ترکیه گل را جانشین احمد نجدت سزر معرفی و بدین ترتیب از نامزدی رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر صرف‌نظر کرده است.

گل، اسلام‌گرای سابق اعلام کرده است که به اصول قانونی ترکیه توجه ویژه‌ای خواهد کرد. در همین حال وی از تصمیم همسرش برای روسری سر کردن دفاع کرد و گفت این مساله‌ای شخصی است.

بالاترین مقام در ترکیه توسط پارلمان انتخاب می‌شود که در آن اکنون AKP اکثریت را در دست دارد. کشورهای غربی از این که ترکیه اسلامی شود، بیم دارند و می‌خواهند جدایی بین دین و سیاست در این کشور حفظ شود. بالاترین مقام ترکیه احتمالا 16 ماه مه سوگند یاد خواهد کرد.

حزب ملت جمهوری‌خواه (CHP)، بزرگ‌ترین حزب اپوزیسیون روز سه‌شنبه تحریم انتخابات ریاست جمهوری در پارلمان ترکیه را اعلام کرد.

مصطفی اوزیورک، معاون رییس این حزب گفت که نامزدی گل به رفع مناقشات موجود کمکی نمی‌کند. به ویژه این که پیش‌تر گل و دنیز بایکال، رییس CHP مشاجره لفظی با هم داشته‌اند.

کد خبر 20460

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز