شنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: کریستیان وولف (Christian Wulff) رئیس‌جمهور پیشین آلمان احتمالا به اتهام دریافت رشوه محاکمه خواهد شد.

Christian Wulff

دادستان شهر هانوفر آلمان،علیه کریستیان وولف رئیس‌جمهور پیشین آلمان به‌ظن رشوه‌خواری اقامه دعوی کرده است. دلیل تنظیم این شکایت ارتباط آقای وولف با دیوید گرونه‌ولد تهیه‌کننده فیلمی است که خود نیز به‌ظن پرداخت رشوه احتمالا محاکمه خواهد شد.

به گزارش رادیو دولتی آلمان کریستیان وولف، پیش از تصدی مقام ریاست‌جمهوری آلمان، از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۰  نخست‌وزیر ایالت نیدرزاکسن بود که شهر هانوفر مرکز آن است. یک بار در آن زمان، دیوید گرونه‌ولد که از دوستان نزدیک اقای وولف است، او و همسرش را به جشن اکتبر شهر مونیخ دعوت کرد و هزینه این سفر را که ۷۵۴ یورو بود پرداخت.

دعوتی که باعث دردسر شد

دیوید گرونه‌ولد، تهیه‌کننده‌ای که کریستیان وولف را به جشن اکتبر دعوت کرد دیوید گرونه‌ولد، تهیه‌کننده‌ای که کریستیان وولف را به جشن اکتبر دعوت کرد

دادستان هانوفر در تحقیقات خود پیرامون این ماجرا، احتمالاتی قوی یافته است که همین دعوت، نخست‌وزیر وقت ایالت نیدرزاکسن را تشویق کرده که بکوشد حمایت مالی شرکت زیمنس را برای تامین هزینه یکی از فیلم‌های گرونه‌ولد جلب کند.

روز سه‌شنبه (۹ آوریل/۲۰ فروردین) رئیس‌جمهور پیشین آلمان و دوست فیلمساز او، پیشنهاد دادستان هانور برای پرداخت غرامت نقدی برای مختومه شدن پرونده را رد کردند. اکنون باید دادگاه ایالتی هانوفر تصمیم بگیرد که آیا شکایت برای محاکمه دو متهم معتبر است یا نه. این تصمیم می‌تواند ماه‌ها طول بکشد.

در تاریخ آلمان سابقه ندارد که یک رئیس‌جمهور پیشین در برابر دادگاه قرار گیرد. روز ۱۶ فوریه ۲۰۱۲ دادستانی آلمان دستور رسمی پیگیری پرونده آقای کریستیان وولف را صادر کرد که در آن‌زمان هنوز رئیس‌جمهور بود. یک‌روز پس از آن، کریستیان وولف از مقام خود کناره‌گیری کرد. وولف از هفته‌ها پیش از این ماجرا هم  به‌خاطر اتهام سوءاستفاده شخصی از مقام خود در دوره نخست‌وزیری ایالت نیدرساکسن موقعیت متزلزلی پیدا کرده بود.

اوسپس رسما از همسر خود جدا شد. رسانه‌های آلمان اتهام‌های وارده بر وولف و استعفای او را از علل اصلی جدایی می‌دانند. سخنگوی وکیل وولف این جدایی را تأیید کرده بود.

کد خبر 208935
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز