چهارشنبه ۳۰ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۷:۳۶
۰ نفر

همشهری آنلاین- کیمیا امیری: عرصه موسیقی در سال 91 بزرگانی را از دست داد. یک روز مانده به تحویل سال با مرگ جلال ذوالفنون جامعه موسیقی به سوگ نشست، در میانه های سال استاد حسن کسایی و در زمستان امسال هم استاد همایون خرم به دیار باقی شتافت.

به گزارش همشهری آنلاین نکته قابل اعتنا در میان درگذشتگان ابتلای اکثر آنها به سرطان بود که باید آن را به بیماری هنرمدان موسیقی تعبیر کرد.

اما مرگ هنرمندان؛  عصر 28 اسفند ماه بود که خبر درگذشت جلال ذوالفنون،نوازنده صاحب شیوه سه تار در شهر پیچید.

more  استاد جلال ذوالفنون درگذشت

more

  به یاد استاد جلال ذوالفنون

 هنوز داغ ذوالفنون و دفن او در کرج تازه بود که خبر رسید بزرگی دیگر از اهالی موسیقی روی در نقاب خاک کشید. این بار مردی که مرحوم اخوان ثالث از او به نام خونپاش و نغمه ریز یاد کرده بود،دل به دیار باقی داد. غلامحسین سمندری دوتار نواز نامدار خطه خراسان.او چهار روز بعد از ذوالفنون،یعنی دوم فروردین،جان به جان آفرین تسلیم کرد.

more

  درگذشت نوازنده ای که اخوان برایش سرود

ضرب المثلی هست که می گوید تا سه نشد بازی نشد و این ماجرا در یک ماه برای اهل موسیقی اتفاق افتاد و هنوز ماه فروردین به پایان نرسیده،بزرگی دیگر از اهالی موسیقی در گذشت. فریدون پوررضا که باید او را حافظه موسیقی نواحی منطقه گیلان دانست، بعد از یک سال از بیماری مزمنی که به جانش افتاده بود،23 فروردین ماه 90 به دیار باقی شتافت.

more

 برای چهلم فریدون پوررضا؛صدایی سوخته با ذوقی پرورش یافته

هشتم اردیبهشت ماه فرج الله امینی از دوتار نوازان نه چندان شناخته شده ،اما پیشکسوت منطقه کاشمر و از شاگردان ابراهیم خان دوتار نواز در روستای بردسکن که زادگاهش بود دل به دیار باقی داد.

 یک ماه بعد نوبت به یکی از نامداران عرصه روزنامه نگاری موسیقی رسید تا با جهان فانی وداع گوید. علی محمد رشیدی که قلمش در سال ها دور در نشریه موزیک ایران نفس ها را در سینه اهالی موسیقی حبس می کرد،و سالها بعد به عنوان یکی از مدیران بصیر در هنرستان موسیقی خدمات شایانی انجام داد،در 13 خرداد 91 درگذشت و در بی بی سکینه کرج به خاک سپرده شد.

more

 برای چهلمین روز درگذشت علی محمد رشیدی؛روزنامه نگار و موزیسین

22 خرداد ماه محمدرضا روحبخش نوازنده تار و از مدرسان قدیمی این ساز که فارغ التحصیل موسیقی دانشگاه تهران بود،روی در نقاب خاک کشید.او هفتاد سال سن داشت و در یزد درگذشت  و پیکرش در قطعه هنرمندان و مفاخر استان یزد به خاک سپرده شد. سه روز بعد یکی از چهره های نادر و استثنایی عرصه موسیقی دل به دیار باقی داد،استاد حسن کسایی که به قول مولانا « از نوایش مرغ دل پران شدی» ، بعد از چند سال وضعیت نامطلوب جسمی در نهایت در 25 خردادماه سال 1391 به دیار باقی شتافت.

more  میراث معنوی استاد کسایی ؛با نی نالنده همدستان شوید

هنوز داغ کسایی بر دل های اهالی موسیقی بود که یکی از نوازندگان و خنیاگران صاحب شیوه دوتار نوازی خراسان به دیار باقی رفت. عبدالله سرور احمدی که ساز قلندرش برای آشنایان به موسیقی نواحی و به خصوص موسیقی منطقه تربت جام یاد آور پنجه و زخمه هایی متفاوت بود،در 29 خرداد و بر اثر  بیماری سرطان  درگذشت. دو تومور بدخیم در سر او سبب شد تا در فرصتی کوتاه این بزرگ موسیقی منطقه تربت جام با تنی نحیف به دیار دیگر پرکشد.

more

به یاد استاد عبدالله سرور احمدی؛قلندر بی نوازنده شد

بیماری سرطان شایع ترین بیماری در میان اهالی هنر بود که شهریورماه سال 91 یکی از خوانندگان خوش اخلاق  موسیقی را از ما گرفت. بهرام سازنگ که در ایام نوروز سرحال و قبراق در برنامه ای تلویزیونی در شبکه آموزش حضور یافته بود، در غربت به دلیل ابتلاء به سرطان درگذشت. پیکر او را به تهران انتقال دادند و در هنگام تشییع او آخرین کارش که هنوز عرضه عمومی نشده بود،برای حاضران پخش شد تا یاد او زنده تر از گذشته شود. او را در قطعه هنرمندان بهشت زهرا به خاک سپردند.

more

 درگذشت بهرام سارنگ خواننده موسیقی سنتی 

امیرحسین ملک نوازنده ویولن ارکستر سمفونیک و فارغ التحصیل هنرستان موسیقی و دارای مدرک کارشناسی موسیقی که به مدت 5 سال به عنوان نوازنده ویلن در ارکستر سمفونیک تهران فعالیت داشتT دیگر هنرمندی بود که بر اثر ابتلاء به بیماری سرطان در سن 30 سالگی درگذشت تا جامعه موسیقی را داغدار مرگ زودهنگام خود کند. او سوم آبان ماه سال 91 به دیار باقی شتافت. ملاغلامحسین افکاری بخشی نام آور و خنیاگر پیشکسوت منطقه خراسان شمالی دیگر هنرمند موسیقی نواحی بود که بعد از 120 سال زندگی روی در نقاب خاک کشید.او یک بار به تهران آمد و اجرایی در جشنواره موسیقی حماسی ایران در تالار اندیشه حوزه هنری داشت. اجرایی که آخرین اجرای صحنه ای او در یک فستیوال شاخص بود. بعد از آن او عزلت گزید و به جایی نرفت تا به یک بیماری طولانی دچار شد و سوم دی ماه روی در نقاب خاک کشید.

همزمان به غلامحسین افکاری سراج الدین باشقره از شاگردان دردی طریک،هنرمند نامی ترکمن هم در اثر بیماری سرطان دار فانی را در سومین روز از آخرین فصل سال وداع گفت.

more

  درگذشت غلامحسین افکاری و یک خنیاگر از ترکمن صجرا

16روز بعد(19دی ماه) عاشور گلدی بحری ملقب به عجی بحری، از پیشکسوتان بخشی گری ترکمن اهل گمیشان، در سن 78 سالگی درگذشت. او از جمله نخستین خیناگرانی بود که در رادیو نواخت و خواند و بعد از انقلاب هم در نخستین جشنواره موسیقی آیینی شرکت و برنامه اجرا کرد.

هشت روز بعد ،محمد بیگلری پور، آهنگساز و رهبر ارکستر سمفونیک صدا و سیما به دیار باقی شتافت. او به بیماری سرطان دچار شده و چند مدتی در بیمارستان بود. پیش بینی ها می گفت که او می تواند بر این بیماری مهلک غلبه کند،اما در همان روزهایی که خبرهای امیدوار کننده به گوش می رسید، به یکباره اوضاع دگرگون شد و از همسر گرامیشان خبری منتشر شد که از مردم می خواست برای رهایی او از بیماری دعا کنند.چند روز بعد محمد بیگری پور که در کارنامه کاری خود آثار بسیاری را دارد و علاوه بر آن آهنگساز نخستین سرود جمهوری اسلامی بود،به دیار باقی شتافت.27 دی ماه روز درگذشت این آهنگساز با سابقه رادیو تلویزیون بود.

more

 درگذشت بیگلری پور آهنگساز نخستین سرود جمهوری اسلامی ایران

یک روز بعد از درگذشت بیگلری پور باز هم سرطان جان هنرمندی دیگر را گرفت.استاد همایون خرم ،که چند ماه قبل برای معالجه سرطانش به زیر بار شیمی درمانی رفته بود، جسمش توان و طاقت چنین باری را نیاورد و روز 28 دی ماه در بیمارستان دی به دیار باقی شتافت.مرگ خرم و البته تشییعش با شکوهی تمام برگزار شد و هم اهل هنر و هم علاقه مندان موسیقی در جلو تالار وحدت گرد آمدند تا برای آخرین بار با این هنرمند نامی و آثار خاطره انگیزی که آفرید وداع کنند. تشییع پیکر این هنرمند البته یک استثنآء بود، چرا که برخی از نوازندگان زادگاهش،بوشهر،با دمام و سنج به بدرقه او آمدند وصحنه ای باشکوه را آفریدند. ضمن آنکه شجریان هم برای دوست و آهنگساز قدیمی برخی از کارهایش خواند و سخن گفت.

  moreنگاهی به زیست حرفه ای و هنری استاد همایون خرم

تا به اینجا بیشتر هنرمندان با بیماری سرطان این دنیا را وداع گفته بودند اما ، حامد مهاجر نوازنده که علاوه بر نوازندگی ویلن در ارکستر ملی در گروه موسیقی فوژان هم نوازندگی می کرد، در سن 39 سالگی بر اثر حمله قلبی به دیار باقی شتافت. او شامگاه 12 بهمن ایست قلبی کرد و درگذشت.

محمدرضا گرگین‌زاده‌ از معدود ناشرانی که دستی چیره هم در موسیقی داشتند،همانند حامد مهاجر بر اساس نا رسایی قلبی دل به دیار باقی داد.گرگین زاده 15 بهمن بر اثر عارضه قبلی از دنیا رفت.

more

 درگذشت گرگین زاده موزیسین و ناشر

قاسم جبلی خواننده قدیمی را باید تنها اهل موسیقی ای دانست که بر اثر کهولت سن به دیار باقی شتافت. او هنگام مرگ 86 سال داشت. پرونده درگذشتگان موسیقی سال 91 با درگذشت یک نوازنده نسبتا جوان نی بسته شد.پارسا احتشامی نوازنده نی که سابقه همکاری با هنرمندان مطرح موسیقی ایران از جمله سینا سرلک، پری ملکی و علیرضا شاه محمدی را به عنوان نوازنده نی داشت، 16 اسفند ماه در تهران درگذشت.

کد خبر 205798
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز