جمعه ۹ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۶:۰۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: سید محمد میرزمانی، مدیرکل سابق دفتر موسیقی که اواخر سال گذشته از سمت خود کناره گیری کرد، در گفت وگویی از اندک بودن بودجه موسیقی کشور انتقاد کرد و آن را شبیه چرخ پنجم یک خودرو دانست.

 به گزارش مهر  سید محمد میرزمانی که چند روز مانده به پایان سال 91 به دلیل بازنشستگی از مدیریت دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خداحافظی کرد درباره وضعیت بودجه موسیقی گفت:به نسبت بودجه سایر عرصه های کشور، موسیقی بودجه بسیار اندکی دارد و به قول مختاباد بودجه موسیقی کشور از بودجه چرخ پنجم یک خودرو هم کمتر است و این جمله متاسفانه یک طنز گزنده و تلخ محسوب می‌شود. چرا ما نباید به موسیقی و موسیقی‌دانان محلی توجه و رسیدگی کنیم و از قابلیت‌های آنها استفاده ببریم.

میرزمانی، برگزاری دو جشنواره موسیقی مقامی و کودک و تقویت تولید در کنار برگزاری کنسرت را از جمله اهداف دفتر موسیقی خواند که به علت کمبود بودجه موفق به انجام آنها نشدند.

مشاور بخش موسیقی حمیدرضا شاه‌آبادی معاون هنری وزارت ارشاد افزود: تقویت عرصه تولید از دیگر کارهایی بود که بسیار مشتاق ورود به آن بودیم یعنی می‌خواستیم در کنار برگزاری کنسرت‌ها، آثار الگو را هم تولید کنیم که آن برنامه را هم به علت کمبود بودجه نتوانستیم محقق کنیم.

وی، ریتم حرکتی دفتر موسیقی را مناسب خواند و اظهار امیدواری کرد تا سال آینده، اندک اندک به خواسته‌ها و اهداف خود دست پیدا کنند.

میرزمانی که تشدید بیماری‌اش در چند ماه اخیر انرژی او را تحلیل برده بود ولی سعی داشت مسئولیت‌اش را به درستی انجام دهد، تاکید کرد: چون ما در خطر تهاجم فرهنگی قرار داریم و موسیقی نیز بیش از همه در خطر است باید آثاری را تولید و منتشر کنیم که بضاعت مقابله با آثار خارجی را داشته باشند از این رو امیدوارم بودجه لازم و کافی در اختیار موسیقی کشور قرار داده شود تا در این رقابت بتوانیم موفق باشیم و امیدوارم این احساس خطر از سوی مقامات بالاتر و نمایندگان مجلس حس شود تا موسیقی ما توان رقابت و مقابله پیدا کند.

این آهنگساز در مورد فعالیت دفتر موسیقی و تناسب آن با شعار سال 91 گفت: ما سعی کردیم نه تنها در حوزه اقتصاد که در تمامی زمینه‌ها با جمهوری اسلامی همراه باشیم که نمونه آن را هم در برگزاری جشنواره موسیقی فجر با تقارن و نزدیک کردن آن به بیداری اسلامی شاهد بودیم.

وی در مورد عملکرد یک سال گذشته خود در این مسئولیت هنری گفت: همه سعی ما بر این بود تا خدشه‌ای به فعالیت هنرمندان و اهالی موسیقی وارد نشود و آنها بتوانند به راحتی فعالیت کنند و آنجا که نیازمند حمایت هستند، در حد وسعمان حمایتشان کنیم.

وی با بیان این که دفتر موسیقی اولویت را بر حمایت از موسیقی ایرانی و کلاسیک گذاشته است، یکی از مهم‌ترین بخش‌های فعالیت این دفتر را برپایی بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر دانسته و اظهار کرد: سعی کردیم جشنواره را به خوبی برگزار کنیم که فکر می‌کنم در راستای پر بار بودن آن موفق بوده‌ایم اما این را هم باید اضافه کنم که اگر با کمبود بودجه مواجه نمی‌شدیم نه تنها به لحاظ کیفی که از نظر کمی هم کار بهتر پیش می‌رفت. البته ناگفته نماند که حضور  دکترحسن ریاحی به عنوان دبیر جشنواره، خود امضای کیفیت جشنواره بود.

میرزمانی در ادامه با اشاره به کیفیت مطلوب جشنواره موسیقی فجر در دو سال اخیر برگزاری آن در زمینه‌های رقابتی، جنبی، بین‌الملل و حضور گروه‌ها افزود: بخش نسل دیگر و استعدادهای درخشان هم کار جدیدی در دل برگزاری جشنواره موسیقی فجر بود که درباره آن فکر می‌کنم بعد از چهار - پنج سال به یک پختگی برسد که منجر به تحول در اوضاع موسیقی کشور شود.

مدیر تازه بازنشسته‌شده دفتر موسیقی درباره بخش نسل دیگر و استعدادهای درخشان جشنواره فجر افزود: در شرایطی که جوانان ما بیشتر سمت موسیقی وارداتی می‌روند ما باید روی نسل جوان کار کنیم تا بتوانیم نظر آنها را نسبت به موسیقی داخلی تغییر دهیم تا بیشتر جذب موسیقی داخلی شوند.

میرزمانی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه دفتر موسیقی علاقه‌مند به انجام چه اقدام‌هایی بود که موفق به انجام آنها در سال 1391 نشد، اظهار کرد: کمبود بودجه و وجود برخی مشکلات دیگر سبب شد تا با وجود میل باطنی‌مان موفق به برگزاری دو جشنواره موسیقی مقامی و کودک نشویم.

کد خبر 206588
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز