همشهری آنلاین: مصرف بی رویه مسکن‌ها و آنتی بیوتیک‌ها یکی از مهمترین عوامل ایجاد انواع نارسایی‌های کلیه در افراد است و مسکن‌ها هرچه قوی‌تر باشند آثار مخرب آنها بر عملکرد کلیه‌ها بیشتر است

مصرف بی رویه مسکن‌ها و آنتی بیوتیک‌ها و نارسایی کلیه

به گزارش ایرنا، محسن نفر، دبیر انجمن نفرولوژی ایران گفت: یکی از مهمترین و اساسی‌ترین راه‌های مقابله با بروز انواع نارسایی‌های کلیوی در افراد، پیشگیری از انواع این بیماری‌ها از طریق افزایش آگاهی مردم نسبت به بیماری‌های کلیوی است و یکی از مواردی که باید نسبت به آن به مردم آگاهی داد توجه به مصرف انواع مسکن‌ها و آنتی بیوتیک‌ها است.

وی خاطرنشان کرد: مسکن‌هایی که ترکیبی هستند در ایجاد نارسایی‌های کلیوی در دراز مدت تاثیرگذار هستند.

دبیر انجمن نفرولوژی گفت: به طور کلی بین 10 تا 20 درصد جوامع مختلف دچار بیماری‌ها و نارسایی‌های کلیوی هستند. در ایران نیز 12 تا 15 درصد بیماران دارای نارسایی کلیوی هستند.

نفر خاطرنشان کرد: یکی دیگر از عوامل ایجاد نارسایی‌های کلیوی، چاقی و فشار خون بالا است و با توجه به این برای درمان بیماران کلیوی نیاز به تجهیزات زیاد است از این رو پیشنهاد می‌شود که بر روی موضوع پیشگیری با رویکرد آگاهی دادن به عموم مردم متمرکز شویم.

پدرام احمدپور، متخصص نفرولوژی نیز اظهار داشت: هم اکنون دو موضوع اصلی در مورد نارسایی‌های کلیه مطرح است؛ در گذشته اگر مشکلات کلیوی بیماری برطرف می‌شد، تصور بر این بود که دیگر مشکلی در رابطه با کلیه نخواهد داشت این درحالی است که به تازگی پزشکان متوجه شده‌اند فرد درمان شده در آینده ممکن است به نارسایی کلیه دچار شود.

وی افزود: همچنین اگر فردی دارای نارسایی مزمن کلیه بود و از آن اطلاع نداشت اگر یک بار به نارسایی حاد دچار شود، سرعت از بین رفتن کلیه در او بیشتر می‌شود و فرد در مدت زمان کوتاهی نیازمند دیالیز خواهد شد.

شهرزاد عصاره، متخصص نفرولوژی هم در مورد مصرف بی رویه مسکن‌ها و آنتی بیوتیک‌ها به مردم هشدار داد و گفت: مصرف این مواد تاثیرمستقیم بر عملکرد کلیه‌ها دارد و باید نسبت به مصرف آنها با احتیاط بیشتری عمل کرد.

وی افزود: همچنین مصرف آمپول‌ها و قرص‌های بدنسازی، مصرف زیاد قرص‌های ویتامین و مکمل‌هایی مانند D و C و ابتلا به بیماری‌هایی مانند اسهال و استفراغ که باعث هدر رفت زیاد آب بدن می‌شود به ویژه در فصل تابستان می‌تواند در ایجاد نارسایی‌های کلیه تاثیرگذار باشد.

ایرج نجفی، متخصص نفرولوژی بیمارستان شریعتی نیز یادآور شد : 10 تا 20 درصد جوامع بشری به انواع بیماری‌های کلیوی مبتلا هستند که از این تعداد 70 درصد بر اثر مشکلات قلبی و عروقی که درپی ایجاد نارسایی‌های کلیه ایجاد می‌شود، فوت می‌کنند.

وی افزود: اگر فردی یک بار دچار نارسایی کلیه شود ممکن است در صورت رعایت نکردن موارد لازم، در درازمدت به نارسایی‌های کلیوی حاد دچار شود.

مصطفی قاسمی، رییس انجمن حمایت از بیماران کلیوی نیز به نقش سازنده و مهم رسانه‌ها به ویژه سازمان صدا و سیما در افزایش آگاهی مردم نسبت به بیماری‌های کلیوی اشاره کرد و گفت: افزایش آگاهی مردم نسبت به نارسایی‌های کلیوی می‌تواند تا حدود زیادی از بروز این مشکلات در افراد پیشگیری کند.

وی افزود: در چارچوب یک برنامه آموزشی درمانی حدود 1200 نفر از مربیان بهداشت مدارس برای آگاهی بخشی به دانش آموزان آموزش دیده‌اند.

24 اسفند ماه مصادف با 14 مارس روز جهانی کلیه است که امسال با شعار "حفاظت از کلیه‌ها در برابر بیماری حاد کلیه" گرامی داشته می‌شود.

کد خبر 204858
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز