همشهری آنلاین: مدیرکل سازمان تولید اسکناس و مسکوک بانک مرکزی از آماده‌سازی سناریوها و گزینه‌هایی برای چاپ اسکناس‌های جدید 20 و 50 هزار تومانی خبر داد و گفت: امیدواریم بتوانیم از سال آینده اقداماتی در این زمینه انجام دهیم .

پول اسکناس

به گزارش ایسنا، مجید صنیعی در نشست خبری با اعلام این خبر اظهار کرد: طرح‌هایی برای پشت و روی اسکناس‌ها مشخص شده و زمانی که مورد تصویب نهایی قرار گیرد و وزارت اقتصاد مجوز دهد در ابتدا اسکناس‌های 200 هزار ریالی منتشر شده و پس از آن به فاصله زمانی حدود دوسال در مورد اسکناس‌های 500 هزار ریالی اقدامات لازم را انجام خواهیم داد.

وی اظهار کرد: یکی از وظایف بانک مرکزی تولید اسکناس و سکه براساس نیازی است که بانک مرکزی اعلام می‌کند و چاپخانه بانک مرکزی وظیفه چاپ انواع چاپ را برعهده دارد که بعد از سفارش چاپخانه بانک مرکزی ماموریت پیدا می‌کند که اسکناس چاپ کند.

مدیر کل سازمان تولید اسکناس و مسکوک بانک مرکزی گفت: در سال گذشته در تاریخ 29 آذرماه پیش‌فروش سکه آغاز شد با طرح‌های 4 و 6، 8 و 9، 9600 هزار قطعه سکه پیش فروش شد و ماموریت یافتیم این تعداد سکه را ضرب و به بانک ملی تحویل دهیم و تاریخ تحویل سکه‌ها از 29 فروردین‌ماه سال جاری بود و تا تاریخ 28 آذرماه سال جاری ادامه یافت.

وی افزود: می‌توان گفت تمام تعهدات بانک مرکزی نسبت به پیش‌فروش در فاز اول انجام شده و در فاز دوم پیش‌فروش سکه از هشتم اسفند‌ماه شروع و کار ثبت‌نام انجام می‌شود.

صنیعی اظهار کرد: در مورد اسکناس 100 هزار ریالی اواخر سال گذشته این سوال مطرح بود که چرا همه خودپرداز‌ها اسکناس‌های 100 هزار ریالی نمی‌دهند که در سال 91 کلیه‌ ای.تی.ام های کشور مجهز به اسکناس‌های یکصد هزار ریالی هستند و می‌توانند توزیع و سرویس‌دهی دراین زمینه داشته باشند و از بابت چاپ آن مشکل نداریم.

وی اظهار کرد: ما چاپ اسکناس جدید را در برنامه داریم که سال آینده به آن دسترسی داشته باشیم.

مدیر کل سازمان تولید اسکناس بانک مرکزی درباره کاهش ارزش پول ملی گفت: برنامه دراز‌مدت ما در این زمینه رفورم پولی است و اقدامات لازم باید در این زمینه انجام شود تا در آینده‌ای نه چندان دور کارهای لازم صورت گیرد.

وی درباره هزینه چاپ اسکناس گفت: برای چاپ اسکناس هزینه‌ای در حدود 68 تا 70 تومان صرف می‌شود و اسکناس‌هایی که در سال جاری امحاء شد هر قطعه 24 تا 25 تومان هزینه داشت و هر ساله حدود 500 تا 700 میلیون قطعه اسکناس امحاء می‌شود.

کد خبر 203833
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز