گروه اقتصادی - رضا کربلایی: رئیس‌کل بانک مرکزی با اشاره به نرخ رشد 24.4درصدی نقدینگی در پایان دی‌ماه و پیامدهای ناشی از نوسانات نرخ ارز، نسبت به افزایش نرخ تورم و تشدید رکود در بخش واقعی اقتصاد ایران هشدار داد و با تأکید بر ضرورت اصلاح نرخ سود بانکی برای جلوگیری از خروج سپرده‌ها تأکید کرد:

باید قبول کنیم همانگونه که یک جنگ نظامی تلفات دارد، جنگ اقتصادی هم تلفات خواهد داشت. به گزارش همشهری، محمود بهمنی در همایش سیاست‌های پولی و چالش‌های بانکداری و تولید در ایران با ارائه تازه‌ترین آمار و ارقام از وضعیت اقتصادی کشور گفت: پیش‌بینی می‌شود نرخ تورم در پایان بهمن‌ماه به29.8درصد و در پایان سال 91به30.6درصد تا 31.5درصد افزایش یابد. او حجم نقدینگی کشور در پایان دی‌ماه را 438هزار و 200میلیارد تومان با رشد24.4درصد نسبت به پایان اسفند‌ماه 90اعلام کرد و افزود: ارزیابی بخش واقعی اقتصاد نشان‌دهنده کاهش تولید برخی مواد مصرفی همچون لبنیات، خودرو و فلزات آهنین و... است که در کنار آن، مشکلات تحریم‌های خارجی را نیز داشته‌ایم که سبب ایجاد خریدهای احتیاطی و پیش نگرانی مردم و شکل‌گیری انتظارات تورمی شده است.

وی با بیان اینکه باید تغییراتی در نرخ سود بانکی ایجاد شود، گفت: اگر نرخ سود سپرده‌ها و اوراق مشارکت تغییر نکند، با کاهش ارزش پول نباید انتظار داشته باشیم که مسائلی مانند بازار ارز و سکه شکل نگیرد. وی با اشاره به اینکه یکی از برنامه‌های بانک مرکزی مبنی بر سوق‌دادن منابع و تسهیلات بانکی به سمت تولید بوده است، گفت:

37درصد منابع بانک‌ها باید به بخش صنعت و معدن، 20درصد کشاورزی، 25درصد مسکن، هشت درصد صادرات و 10درصد بازرگانی اختصاص می‌یافت. بر این اساس،39.1 درصد از منابع بانکی به بخش صنعت و معدن تخصیص یافته است. رئیس‌کل بانک مرکزی باردیگر بر ضرورت حذف ارز مرجع در چرخه تجاری کشور در آینده تأکید و افزود: باید نرخ‌ها یکی شود تا این امر جلوی فساد را بگیرد. نمی‌توان مثلا شکر را با دلار 1226تومان وارد کشور کرد و شکلات با نرخ بیش از سه هزار تومان صادر کرد. وی افزود: دارو با نرخ 1226تومان ارز دریافت می‌کند، در این حالت باید پرسید مابه‌التفاوت این قیمت‌ها نصیب چه‌کسی می‌شود؟

خرید اوراق قرضه آمریکایی توسط مؤسسات مالی

بهمنی با اشاره به عملکرد برخی مؤسسات مالی و تعاونی‌های اعتباری گفت: اخیرا دو مؤسسه مالی به مشکل برخورد کرده‌اند که اقتصاد کشور را با چالش مواجه کرده‌اند، بنابراین هر چند هفته یک‌بار ما مؤسسات و تعاونی‌های اعتباری که با شرایط بانک مرکزی تطبیق نداشته باشند را خواهیم بست. او فاش کرد که یکی از مؤسسات مالی اقدام به خرید 100میلیون اوراق قرضه راه‌آهن آمریکا کرده که باید جلوی این کارها گرفته شود. وی در پایان در مورد طرح ممنوعیت خرید و فروش ارز خارج از سیستم رسمی گفت: در حال حاضر در حال کار روی این طرح هستیم و هرگاه به نتیجه قطعی برسیم، آن را اعلام خواهیم کرد.

کد خبر 203074
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز